RENUNG - RENUNGKAN

" Barangsiapa yang tidak menghadap Allah dengan kelembutan-kelembutan ihsan, maka ia akan diseret ke hadapanNya dengan rantai cobaan. Barangsiapa yang tidak mensyukuri beragam nikmat, maka ia menghadapi hilangnya nikmat-nikmat tersebut, dan barangsiapa yang mensyukurinya, sesungguhnya ia telah mempertahankannya dengan ikatannya."

YANG SUDI BERKONGSI IDEA, KOMEN ........ terima kasih

Saturday, June 5, 2010

kata-kata hati (3)

Waktu berusia 14 tahun
dibawah tajaan Yayasan Selangor

Catatan perjalanan akhir Muhammad Huzaifah bin Mohammed Huzazi. Pelajar tahun 2 (UMT) Kursus Ijazah Teknologi Alam Sekitar. Lahir 23 Syaaban 1409 (30 Mac 1989) Kembali menemui Rabb kita, (lemas) pada 21 J/Awwal 1431 (4 Mei 2010) semasa misi dakwah 40 hari ke Bluran, Sandakan.

Anakku.... semalam abah ke Masjid Sri Petaling, tempat pertemuan terakhir kita sebelum anak bertolak ke Sabah. Sahabat-sahabat seusahamu semuanya ada bersama setelah mereka selesai melaksanakan misi da'wah yang anak sempat juga laksanakan, walau cuma beberapa hari. Mereka membawakan sama dua beg pakaian dan peralatanmu. Turut hadhir adalah Tuan Hj Mohamad b. Embong, orang yang sehingga semalam masih mengalirkan air mata bila tersebut nama anak (kisah berkaitan dengan beliau akan abah catitkan dikesempatan lain). Tidak terkecuali Amir anak, Engineer Abd Ghani, serta Ahmad, rakan sekelas anak di SUA @ Yayasan Selangor (kini pelajar kejuruteraan UTM, juga telah selesai melaksanakan misi da'wahnya di Kucing)

Petang mereka menziarahi pusara anak...

Malamnya... dalam sebak abah buka sebahagian beg anak. Di dalamnya pakaian, alas tidur warna hitam hijau (alas tidur yang anak bentangkan untuk abah saat akhir kita sama-sama i'tikaf di Masjid Sri Petaling tempoh hari), peralatan mandi, termasuk kayu sugi anak yang masih basah, tasbih, beberapa botol minyak wangi yang harum, antaranya kasturi, senaskhah Al Quran, sebuah kitab Fadhilat Sedekah dan Manzil Rasam Uthmani (kedua-duanya hasil buah tangan Sheikhul Hadith Maulana Muhammad Zakariya).

Anak.....

Naskhal Al Quran anak abah buka. Disana ada beberapa penanda. Mungkin penanda bacaan atau penanda surah-surah yang anak cuba hafal...syukur. Mudah-mudahan bacaan Al Quran serta zikir anak waktu hidup dahulu, sekarang ini akan berdiri mantap di sebelah kepalamu, menjadi perisai kepadamu di alam sana.

Kitab Fadhilat Sedekah juga abah selak dan belek. Ternyata ada dua penanda berwarna 'oren'. Abah buka salah satu bahagian yang anak berikan tanda itu. Subhanallah....................... abah terkedu.

Bersambung.............................

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Demi Al-'Ashr : ayat 3. Kecil tapak tangan nyiru ditadahkan.