RENUNG - RENUNGKAN

" Barangsiapa yang tidak menghadap Allah dengan kelembutan-kelembutan ihsan, maka ia akan diseret ke hadapanNya dengan rantai cobaan. Barangsiapa yang tidak mensyukuri beragam nikmat, maka ia menghadapi hilangnya nikmat-nikmat tersebut, dan barangsiapa yang mensyukurinya, sesungguhnya ia telah mempertahankannya dengan ikatannya."

YANG SUDI BERKONGSI IDEA, KOMEN ........ terima kasih

Sunday, May 22, 2011

Wahai anak-anakku (1) Nasihat...? Abah tiada upaya.

Anak-anak ku yang tercinta.

Semoga Allah Taala memanjangkan umur kalian dalam berbuat taat kepadaNya, dan semoga Allah Taala memudahkan bagi kalian untuk mengikuti jalan para kekasihNya.

Seperti juga insan-insan lain, (bapa-bapa, ayah-ayah orang lain) abah juga sangat inginkan kebaikan kepada kalian semua. Namun abah sendiri jauh dari kebaikan yang abah inginkan pada kalian. Jadi nasihat apakah yang dapat diharap dari orang yang tidak punya apa-apa hikmah ini.

Oleh itu abah pinjamkan saja nasihat orang lain buat anak mereka, sebagai nasihat untuk kalian. Moga apa yang didapat oleh anak mereka dapat juga kalian raih, dan hirup hikmah dan manfaatnya.

Anak-anak ku yang tercinta.

Al-Imam Hujjatul Islam, Abu Hamid Muhammad bin Muhammad Al-Ghazali berpesan;

" Ketahuilah olehmu, bahawasanya apa jua cabang nasihat itu adalah berasal daripada sumber keNabian. Oleh kerana itu, apabila telah sampai kepadamu suatu nasihat yang berpunca daripada sumber ini, maka apakah perlu lagi engkau kepada nasihatku. Tetapi jika masih belum sampai kepadamu suatu nasihat daripada sumber ini, maka sebenarnya ilmu apakah yang telah engkau pelajari selama ini ?"

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Demi Al-'Ashr : ayat 3. Kecil tapak tangan nyiru ditadahkan.