RENUNG - RENUNGKAN

" Barangsiapa yang tidak menghadap Allah dengan kelembutan-kelembutan ihsan, maka ia akan diseret ke hadapanNya dengan rantai cobaan. Barangsiapa yang tidak mensyukuri beragam nikmat, maka ia menghadapi hilangnya nikmat-nikmat tersebut, dan barangsiapa yang mensyukurinya, sesungguhnya ia telah mempertahankannya dengan ikatannya."

YANG SUDI BERKONGSI IDEA, KOMEN ........ terima kasih

Thursday, May 10, 2012

Cahaya Tuhan...boleh dipadam?

Rahsia Bible £ 14million di mana Nabi 'Isa meramalkan kedatangan Nabi Muhammad saw' ditemui di Turki.



Bible lama, di mana Nabi Isa dipercayai telah meramalkan kedatangan Nabi Muhammad saw ke Bumi telah mencetuskan minat yang serius dari pihak Vatican. Pope Benedict XVI didakwa mahu melihat buku yang berusia 1,500 tahun itu, yang mana ramai yang percaya ianya adalah Injil Barnabas, yang telah disembunyikan oleh kerajaan Turki sejak 12 tahun yang lalu.

Kitab yang bernilai £ 14million, dengan tulisan tangan huruf keemasan, yang ditulis dalam bahasa pertuturan Nabi Isa, asli Aramaic, dikatakan mengandungi ajaran awal dan ramalan tentang kedatangan Nabi yang akan datang.

Teks kulit berjilid, yang ditulis pada kulit haiwan itu telah ditemui oleh polis Turki semasa operasi anti-penyeludupan pada tahun 2000. Ia dikawal dengan rapi sehingga tahun 2010, sebelum ia diserahkan kepada Muzium Etnografi Ankara. Dalam waktu terdekat ia akan di pamerkan untuk tatapan awam selepas usahan pemulihan dilakukan.

Menteri Kebudayaan dan Pelancungan Turki, Ertugrul Gunay berkata kitab lama itu kemungkinan adalah merupakan kitab Injil sebenar, yang dinafikan oleh Gereja Kristian lantaran kandungannya yang selari dengan pandangan Islam berkaitan dengan Nabi Isa.

Beliau juga mengesahkan bahawa pihak Vatican telah membuat permintaan rasmi untuk melihat kitab tua itu, (teks yang dianggap kontroversi). Umat Islam mendakwa ia merupakan tambahan kepada injil asal Mark, Matthew, Luke dan John. Selaras dengan kepercayaan Islam, Injil berkenaan menganggap bahawa Nabi Isa adalah manusia, bukannya Tuhan.

Ia menolak idea-idea Trinity dan Penyaliban dan sekaligus mendedahkan ramalan Nabi Isa tentang kedatangan Nabi Muhammad saw. Dalam satu versi yang terdapat didalam Injil berkenaan, Nabi Isa dikatakan telah memberitahu pengikutnya : ' Bagaimana Mesias seharusnya dipanggil? Muhammad (saw) ialah namanya yang diberkati '.

Professor teologi Omer Faruk Harman berkata, hanya imbasan saintifik terhadap kitab berkenaan, yang mungkin menjadi satu-satunya cara untuk menentukan akan usianya yang sebenar-benarnya.

2 comments:

  1. Replies
    1. Salam
      Ya Tuan..belum dapat dipastikan lagi.
      Namun DIA akan senantiasa menyerlahkan ayat-ayatNYA (tanda-tanda KebenaranNYA) agar ternampak oleh hamba akan Keadilan dan Maha Sempurna sifatNYA.

      Delete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Demi Al-'Ashr : ayat 3. Kecil tapak tangan nyiru ditadahkan.