RENUNG - RENUNGKAN

" Barangsiapa yang tidak menghadap Allah dengan kelembutan-kelembutan ihsan, maka ia akan diseret ke hadapanNya dengan rantai cobaan. Barangsiapa yang tidak mensyukuri beragam nikmat, maka ia menghadapi hilangnya nikmat-nikmat tersebut, dan barangsiapa yang mensyukurinya, sesungguhnya ia telah mempertahankannya dengan ikatannya."

YANG SUDI BERKONGSI IDEA, KOMEN ........ terima kasih

Friday, May 4, 2012

Kata-kata hati (37) Dikejauhan


Catatan perjalanan akhir Muhammad Huzaifah bin Mohammed Huzazi. Pelajar tahun 2 (UMT) Kursus Ijazah Teknologi Alam Sekitar. Lahir 23 Syaaban 1409 (30 Mac 1989) Kembali menemui Rabb kita, (lemas) pada 21 J/Awwal 1431 (4 Mei 2010) semasa misi dakwah 40 hari ke Bluran, Sandakan. Lapuran kejadian anda boleh dapati dibeberapa blog, antaranya http://haneefsyah.blogspot.com

Oleh kerana terlalu lama di asak dengan penggunaan tarikh masehi, dalam banyak hal abah juga terbawa-bawa banyak perkara yang merujuk kepada tarikh masehi. Hari ini 4hb Mei 2012, genap 2 tahun sudah pemergian anak meninggalkan kami.

Barang-barang peninggalan anak masih banyak yang belum dapat abah teliti. Namun segalanya terasa masih segar dalam ingatan kami semuanya. Walaupun kami semuanya semakin kuat dan tabah, namun dalam beberapa siri cuti semester yang baru berlalu, setelah semua adik beradik anak pulang ke rumah, ketiadaan anak tetap juga sangat meruntun kalbu. Mujur ummi anak kuat, jadi semua kami terdorong untuk perlu lebih kuat.

Dalam pada itu, Abah, Ummi dan lainnya saban hari tidak pernah lupa, (dan mudah-mudah Allah lindungi kami dari sifat lupa) dari mengirimkan anak hadiah bacaan ayat-ayat suci, zikir dan sebagainya. Moga adalah kiranya diperkenankan Allah dan sampai pahala bacaan semuanya.

Kitab-kitab yang anak tinggalkan kerap juga menjadi bahan rujukan dan bacaan untuk kami yang tinggal, dan ada waktunya abah jadikan bahan tazkirah pada setiap pagi diwaktu perhimpunan pekerja ditempat kerja abah. Abah tetap pohonkan mudah-mudahan Allah berkenan terus mengalirkan pahala dan rahmat serta kasih sayangnNya kepada anak di sana, lantaran bahan yang anak tinggalkan itu.

Mungkin secara kebetulan atau memang rencana Allah Yang Maha Pengatur, Allah nak memujuk kesedihan kami, dalam waktu yang hampir-hampir dengan tarikh 4hb Mei 2012 ini, didalam siri-siri majlis ta’alim yang ummi buat, kami memilih kitab ‘Ziarah ke Alam Barzakh’ karya Al Imam Jalaluddin As Sayuti. Tak pasti tajuk apa yang hendak dibaca, namun dari senarai tajuk-tajuk yang banyak kami tertarik untuk memilih tajuk, ‘Langit dan Bumi Menangisi Kematian Seorang Mukmin’.
Antaranya Imam As Sayuti menukilkan seperti berikut:-
Syuraih ibn ‘Ubaid al Hadhrami menuturkan bahawa Rasulullah saw pernah bersabda, “ Tidaklah seorang mukmin itu meninggal dikejauhan, sementara keluarganya tidak menghadirinya, melainkan langit dan bumi akan menangisinya.”
Kemudian Baginda membaca ayat Surah ad-Dukhaan : 29 bermaksud; ‘ Langit dan bumi tidak menangisi mereka.’
Lebih lanjut Baginda saw mengatakan, ‘ Sesungguhnya keduanya tidak menangis atas orang kafir.’ Hadith riwayat Ibn Jarir, Ibn Abi ad Dunya dan al Baihaqi dalam Syu’ab al Imam

Dari al Hassan juga disebutkan, ‘ Sesungguhnya jika Allah mewafatkan seorang mukmin di negeri asing, Dia tidak mengazabnya. Hal itu merupakan rahmat atas pengasingannya itu. Dia memerintahkan malaikat, sang malaikat pun menangisinya kerana ketidakhadiran keluarganya disisinya.’

Tersentak juga kami semuanya. Walau sedih, tapi lega. Moga anak mendapat apa yang dijanjikan oleh ar Rasul saw itu. Ameeen.

1 comment:

  1. sayu saja bila setiap kali membaca pakcik menulis kata kata hati ni...

    semoga anak pakcik berbahagia di sana..amin...

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Demi Al-'Ashr : ayat 3. Kecil tapak tangan nyiru ditadahkan.