RENUNG - RENUNGKAN

" Barangsiapa yang tidak menghadap Allah dengan kelembutan-kelembutan ihsan, maka ia akan diseret ke hadapanNya dengan rantai cobaan. Barangsiapa yang tidak mensyukuri beragam nikmat, maka ia menghadapi hilangnya nikmat-nikmat tersebut, dan barangsiapa yang mensyukurinya, sesungguhnya ia telah mempertahankannya dengan ikatannya."

YANG SUDI BERKONGSI IDEA, KOMEN ........ terima kasih

Wednesday, November 7, 2012

Wahai anak-anakku - AZAM (2)


Anak,
Setiap hari kita akan diusahakan untuk ditipu dan diperdaya oleh syaitan laknatullah. Kerap kali juga kita tewas dan tertipu. Dari sekecil-kecil perbuatan hingga kepada sebesar-besar perkara. Hatta gerak hati kita juga sering cuba untuk dipesongkannya dari ikhlas dalam amal-amal soleh.

Seumpama dalam tiap sembahyang diusahakannya dengan berbagai kaedah supaya kita terlalai samada dalam perbuatan, bacaan apatah lagi hati. Tak tahu berapa peratus sahaja dari keseluruhan sembahyang kita yang bulat semuanya kepadaNYA, sedangkan kita telah maklum bahawa yang dipandang Allah terhadap sembahyang kita hanyalah bahagian yang kita tidak terleka lalai itu.

Manakala selepas sembahyang pula kita kerap dibisikkan tidak perlu menyempurnakan keperluan istighfar, zikir dan lainnya kerana konon ada urusan yang perlu disegerakan untuk diselesaikan. Hakikatnya apabila kita bangun dan berpergian, tidak juga kita melaksanakan apa-apa yang ‘urgent’ itu.

Begitulah kita dengan segala kelemahan kita.

Oleh itu wahai anak…,
Mari kita berazam untuk tidak terpedaya lagi. Betapa sibuk dan suntuk pun waktu jangan tinggalkan semuanya istighfar, zikir dan bacaan lainnya.

Azam (2) bacaan….

Daripada Muslim bin Al-Harith al Tamimiy daripada ayahnya;
Bahawa Nabi saw telah membisikkan kepadanya dengan sabda Baginda: “Apabila engkau selesai sembahyang Maghrib, maka hendaklah engkau sebut “Allahumma Ajirnee Minan Naar "
( Ya Allah lindungi aku dari Neraka) sebanyak tujuh kali.”

Lagi Sabda Rasulullah saw;
“ Sebelum engkau bercakap dengan sesiapa, sekiranya engkau menyebut demikian kemudian engkau ditakdirkan mati pada malamnya, maka ditentukan engkau terhindar darinya (neraka). Apabila engkau mengerjakan sembahyang Subuh, maka katakanlah juga demikian, kerana jika ditakdirkan engkau mati pada hari itu, maka engkau akan dihindarkan daripadanya.”
Hadith riwayat Abu Daud, Ahmad dan Ibn Hibban

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Demi Al-'Ashr : ayat 3. Kecil tapak tangan nyiru ditadahkan.