RENUNG - RENUNGKAN

" Barangsiapa yang tidak menghadap Allah dengan kelembutan-kelembutan ihsan, maka ia akan diseret ke hadapanNya dengan rantai cobaan. Barangsiapa yang tidak mensyukuri beragam nikmat, maka ia menghadapi hilangnya nikmat-nikmat tersebut, dan barangsiapa yang mensyukurinya, sesungguhnya ia telah mempertahankannya dengan ikatannya."

YANG SUDI BERKONGSI IDEA, KOMEN ........ terima kasih

Friday, July 5, 2013

Bukti apa lagi yang kalian mahu?

(Terimalah Islam - Agama Allah ini)


Firman Allah dalam Surah Yunus : 92

" Maka pada hari ini, Kami biarkan engkau (hai Firaun) terlepas dengan badanmu (yang tidak bernyawa, daripada ditelan laut), untuk menjadi tanda bagi orang-orang yang di belakangmu (supaya mereka mengambil iktibar). Dan (ingatlah) sesungguhnya kebanyakan manusia lalai daripada (memerhati dan memikirkan) tanda-tanda kekuasaan Kami! "

Terjemahan Abdullah Yusuf Ali

" This day shall We save thee in the body, that thou mayest be a sign to those who come after thee! but verily, many among mankind are heedless of Our Signs! "

Begitu Al-Quran berbicara sekitar 1400 tahun yang lalu.

Pada pertengahan tahun 1975, sewaktu Perancis di bawah pemerintahan Presiden Francisco Mitterand, Perancis menawarkan bantuan kepada kerajaan Mesir untuk meneliti, dan menganalisa mumia Firaun, Ramsess II yang sangat terkenal itu. Ramsess II atau Firaun yang dikatakan hidup di zaman Nabi Musa itu, mengakhiri hidupnya dengan tenggelam dalam Laut Merah sewaktu mengejar Nabi Musa dan para pengikut baginda yang melarikan diri daripada kekejamannya.

Mumia itu baru sahaja ditemui sekitar tahun 1898

Tawaran tersebut disambut dengan gembira oleh Mesir. Mumia purba itu diterbangkan ke Paris, dengan kawalan keselamatan yang ketat. Ketibaannya di sana disambut dengan meriah dengan pesta dan keramaian, serta diberikan sambutan kebesaran. Malah Presiden Mitterand dan para pemimpin Perancis yang lain tunduk hormat ketika mumia itu dibawa lalu di hadapan mereka.

Mumia diraja itu diletakkan di ruang khas di Pusat Arkeologi Perancis. Di situ ia diperiksa oleh para pakar, doktor bedah dan autopsi Perancis yang dipimpin oleh doktor yang sangat terkenal, Prof. Dr. Maurice Bucaille. Bucaille adalah seorang pakar bedah kenamaan Perancis, dan diperakui dunia sebagai pakar di bidang gastroentorologi. Khidmat beliau pernah dimanfaatkan oleh beberapa pimpinan ternama dunia termasuk Raja Faisal Arab Saudi dan pemimpin Mesir, Anwar Sadat.

Dikesempatan itu Prof. Dr. Maurice Bucaille mengerah seluruh tenaga dan fikirannya untuk merungkai misteri di sebalik penyebab kematian raja Mesir kuno itu. Sangat mengejutkan, Dr. Bucaille menemukan sisa-sisa garam yang masih melekat pada jasad mumia tersebut sebagai bukti terbesar bahawa Firaun itu mati akibat tenggelam di dalam laut.

(Penemuan kesan-kesan garam air laut terdapat dalam laporan akhir beliau yang diterbitkan dengan tajuk; Mumia Firaun: Sebuah Penelitian Perubatan Moden (judul asalnya; Les Momies Des Pharaons Et La Midecine). Dengannya (lapuran berkenaan), Dr Bucaille dianugerah penghargaan tertinggi kerajaan Perancis iaitu Le Prix Diane Potier-Boes (Penghargaan Dalam Sejarah) oleh Academie Frantaise dan anugerah Prix General daripada Academie Nationale De Medicine, Perancis).

Namun penemuan itu menimbulkan persoalan yang sangat besar kepada Dr. Bucaille. Bagaimana jasad tersebut masih dalam keadaan sangat baik berbanding jasad-jasad yang lazimnya tenggelam dan dikeluarkan daripada laut?

Persoalan :

# Mumia berkenaan hanya ditemui sekitar tahun 1898. Sedangkan al-Quran telah membicarakan kisah Firaun yang jasadnya diselamatkan dari hancur sejak ribuan tahun lalu. Bagaimana mungkin Rasulullah boleh ‘merekacipta’ cerita akan terselamatnya jasad firaun itu.

# Jika dihujahkan bahawa Rasulullah mendapatkan maklumat dari manuskrip-manuskrip lama, tidak pula ditemukan hal jasad Firaun yang diselamatkan itu, didalam manuskrip kitab-kitab lama. Di dalam kitab Injil, hanya membicarakan Firaun yang tenggelam di tengah laut saat mengejar Nabi Musa tetapi tidak diceritakan mengenai mayat Firaun.

Seumpama dalam Kitab Perjanjian Lama (Injil Lama), yang diceritakan dalam kitab itu hanyalah: “Air (laut) pun kembali seperti sebuah lautan yang berombak dan beralun, menenggelamkan kereta-kereta (chariot) kuda, pasukan berkuda dan seluruh bala tentera Firaun tanpa ada seorang pun yang berjaya menyelamatkan diri. Tetapi anak-anak Israel dapat menyelamatkan diri atas daratan kering di tengah-tengah laut itu”. (Exodus 14:28 dan Psalm 136:15)

Tidak ada disebut langsung mengenai apa yang terjadi seterusnya kepada mayat Firaun selepas tenggelam itu.

Persoalan yang sangat besar berkisar didalam fikiran Dr. Bucaille, yakni bagaimana jasad tersebut masih dalam keadaan sangat baik berbanding jasad-jasad yang lazimnya tenggelam dan dikeluarkan daripada laut, akhirnya terjawab dengan firman Allah dalam Surah Yunus : 92

" Maka pada hari ini, Kami biarkan engkau (hai Firaun) terlepas dengan badanmu (yang tidak bernyawa, daripada ditelan laut), untuk menjadi tanda bagi orang-orang yang di belakangmu (supaya mereka mengambil iktibar) ”.

Jasad itu masih dalam keadaan sangat baik, adalah kerana Allah menginginkannya begitu, sebagai tanda bagi orang-orang yang kemudian (supaya mereka mengambil iktibar).

Akhirnya Dr. Bucaille menerima dan memperakui keesaan Allah, mengambil nama Dr Yahya Maurice Bucaille, merumuskan bahawa Al-Quran adalah dari Allah. Kerana itu tidak adapun sesuatu fakta yang dikemukakan Al-Quran, bertentengan dengan sains yang benar. Ini disebut oleh beliau dalam tulisannya bertajuk ; The Bible, the Qur’an, and Science : The Holy Scriptures Examined in the Light of Modern Knowledge.

Dr. Bucaille juga mengatakan bahawa, " Sains dan Islam umpama saudara kembar yang tidak boleh berpisah ". Al-Quran yang di dalamnya diceritakan segala penjelasan mengenai fenomena alam semula jadi yang sangat bertepatan dengan sains moden,”

Beliau memberikan kesimpulan bahawa tidak syak lagi bahawa al-Quran adalah benar-benar kalam Allah.



No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Demi Al-'Ashr : ayat 3. Kecil tapak tangan nyiru ditadahkan.