RENUNG - RENUNGKAN

" Barangsiapa yang tidak menghadap Allah dengan kelembutan-kelembutan ihsan, maka ia akan diseret ke hadapanNya dengan rantai cobaan. Barangsiapa yang tidak mensyukuri beragam nikmat, maka ia menghadapi hilangnya nikmat-nikmat tersebut, dan barangsiapa yang mensyukurinya, sesungguhnya ia telah mempertahankannya dengan ikatannya."

YANG SUDI BERKONGSI IDEA, KOMEN ........ terima kasih

Thursday, April 3, 2014

Kata-kata hati (42) ' Berangkatlah...'

Catatan perjalanan akhir Muhammad Huzaifah bin Mohammed Huzazi. Pelajar tahun 2 (UMT) Kursus Ijazah Teknologi Alam Sekitar. Lahir 23 Syaaban 1409 (30 Mac 1989) Kembali menemui Rabb kita, (lemas) pada 21 J/Awwal 1431 (4 Mei 2010) semasa misi dakwah 40 hari ke Bluran, Sandakan. Lapuran kejadian anda boleh dapati dibeberapa blog, antaranya http://haneefsyah.blogspot.com

Sekitar lebih 3 tahun yang lalu, abah merelakan dan meredhakan anak untuk diambilNYA. Terasa beban yang maha berat, dan kesan kehilangan yang amat, waktu itu. Seakannya tiada orang lain yang terpaksa menghadapi ujian segetir itu di alam ini.

Namun sekitar pertengahan Julai tahun 2013, rupa-rupanya, ibu-ibu dan bapa-bapa Mesir juga telah merelakan bukan seorang anak, malah ratusan dan mungkin ribuan, dijemputNYA atas anugerah syuhada’. Sebahagiannya juga adalah mahasiswa beberapa Universiti ternama Mesir. Hampir tidak dapat dicatitkan senarai panjang nama-nama anak belia yang mendapat gelar syuhada itu.

Sekadar menyebut beberapa nama, mereka telah menyerahkan Abdul Ghani Muhammad, pelajar tahun akhir jurusan perubatan, dari Universiti Al Azhar, Solah Adil Abu Humaidah, fakulti bahasa, Universiti Asy Syuhada (Universiti Al Azhar), Abdurrahman Al Abidin, Univerisiti Manufiyyah, Suhaib Al Bastawisi, Abdurrahman Sami, Muhammad Usamah Muhammad At-Tabakh dan Hasan Hamam. Perlu disebutkan, bahawa Universiti Al Azhar sahaja, telah menyumbang lebih dari 85 orang syahid, sementara ratusan lagi tercedera dan ditahan.

Kini ditahun 2014, senarai anak-anak Mesir yang gugur sebagai syuhada, berterusan bertambah saban hari .
Terakhir sekitar November 2013 Al-Akh Ahmad Azam, senior abah di UITM, dan merupakan salah seorang pimpinan gerakan pelajar Islam ketika itu, juga terpaksa merelakan anakandanya dipanggil kembali kepangkuan Si Pencipta, juga dalam misi untuk menjulang tinggi kalimahNYA.

Sedang di Palestin, sudah sekian lama dan sekian banyak telah menyerahkan anak-anak belia mereka untuk agama Allah. Manakala terkini di Syria, di Mynmar, dan di Bangladesh mereka sudah juga menyerahkan anak-anak belia mereka untuk agama tercinta ini.

Baru abah benar-benar tersedar, bahawa disana ramai lagi jiwa-jiwa yang terpaksa memujuk hati demi haq dan perjuangan. Terpaksa merelakan orang yang mereka sayang demi agama dan kebenaran. Tidak mengapa anak, moga–moga kalian semuanya menepati apa yang Allah gambarkan lewat firmannya, bermaksud :

" Di antara orang-orang mukmin itu ada orang-orang yang menepati apa yang telah mereka janjikan kepada Allah; maka di antara mereka ada yang gugur. Dan di antara mereka ada (pula) yang menunggu-nunggu dan mereka sedikit pun tidak merubah (janjinya) "
[Al Ahzab : 23]

2 comments:

  1. Este año como cada año, nuestro tren parara en alguna estación, depende de cada uno de nosotros dejar ir a la tristezas, miedos, frustraciones, malos momentos, desamor. Agradece a cada uno de ellos.. su compañía y sus enseñanzas, aunque hayan sido dolorosas, déjalos ir, déjalos bajar de este tren. Deseo que en esta parada, a tu tren suban miles de bendiciones, sueños alcanzables, amor, abundancia, fuerza y determinación para seguir tu viaje.
    Hoy en mi vagón quedaran puestos desocupados y espero te sientes a mi lado para compartir junt@s este nuevo viaje. FELIZ NUEVO COMIENZO EN ESTE AÑO 2015!!!

    ReplyDelete
  2. Saya ingin berbagi cerita kepada anda bahwa saya ini IBU PUSPITA seorang TKI dari malaysia dan secara tidak sengaja saya buka internet dan saya melihat komentar ibu hayati yg dari honkong tentan MBAH KABOIREN yg telah membantu dia menjadi sukses dan akhirnya juga saya mencoba menghubungi beliau dan alhamdulillah beliau mau membantu saya untuk memberikan nomor toto 6D dan alhamdulillah itu betul-betul terbukti tembus,kini saya sangat berterimakasih banyak kepada MBAH KABOIRENG dan jika anda ingin seperti saya silahkan hubungi MBAH KABOIRENG di 085-260-482-111,saya juga tidak lupa mengucap syukur kepada ALLAH karna melalui MBAH KABOIRENG saya juga sudah bisa sesukses ini dan jangan mudah percaya kepada MBAH yg lain selain MBAH KABOIRENG karna saya juga pernah mengalami yg namanya dibohongin sama para normal yg lain,ini bukan rekayasa dari saya melainkan ini kisah nyata dari seorang TKI,jangan ada percaya klau ada yg memakai pesan ini klau bukan atas nama saya krna itu cuma bohan dan ini resmi saya yg menulis.Untuk yg punya rum erimakasih atas tumpangannya. KLIK _ GHOB _ 2D 3D _ 4D _ 6D _ DISINI












    Saya ingin berbagi cerita kepada anda bahwa saya ini IBU PUSPITA seorang TKI dari malaysia dan secara tidak sengaja saya buka internet dan saya melihat komentar ibu hayati yg dari honkong tentan MBAH KABOIREN yg telah membantu dia menjadi sukses dan akhirnya juga saya mencoba menghubungi beliau dan alhamdulillah beliau mau membantu saya untuk memberikan nomor toto 6D dan alhamdulillah itu betul-betul terbukti tembus,kini saya sangat berterimakasih banyak kepada MBAH KABOIRENG dan jika anda ingin seperti saya silahkan hubungi MBAH KABOIRENG di 085-260-482-111,saya juga tidak lupa mengucap syukur kepada ALLAH karna melalui MBAH KABOIRENG saya juga sudah bisa sesukses ini dan jangan mudah percaya kepada MBAH yg lain selain MBAH KABOIRENG karna saya juga pernah mengalami yg namanya dibohongin sama para normal yg lain,ini bukan rekayasa dari saya melainkan ini kisah nyata dari seorang TKI,janan ada percaya klau ada yg memakai pesan ini klau bukan atas nama saya krna itu cuma bohon dan ini resmi saya yg menulis.Untuk yg punya rum erimakasih atas tumpangannya. KLIK _ GHOB _ 2D 3D _ 4D _ 6D _ DISINI

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Demi Al-'Ashr : ayat 3. Kecil tapak tangan nyiru ditadahkan.