RENUNG - RENUNGKAN

" Barangsiapa yang tidak menghadap Allah dengan kelembutan-kelembutan ihsan, maka ia akan diseret ke hadapanNya dengan rantai cobaan. Barangsiapa yang tidak mensyukuri beragam nikmat, maka ia menghadapi hilangnya nikmat-nikmat tersebut, dan barangsiapa yang mensyukurinya, sesungguhnya ia telah mempertahankannya dengan ikatannya."

YANG SUDI BERKONGSI IDEA, KOMEN ........ terima kasih

Tuesday, January 8, 2013

Kata-kata hati (39) Mari peduli...


Catatan perjalanan akhir Muhammad Huzaifah bin Mohammed Huzazi. Pelajar tahun 2 (UMT) Kursus Ijazah Teknologi Alam Sekitar. Lahir 23 Syaaban 1409 (30 Mac 1989) Kembali menemui Rabb kita, (lemas) pada 21 J/Awwal 1431 (4 Mei 2010) semasa misi dakwah 40 hari ke Bluran, Sandakan. Lapuran kejadian anda boleh dapati dibeberapa blog, antaranya http://haneefsyah.blogspot.com

Sewaktu kita bermukim di Jalan Kalabakan, Sabak Bernam, syukur…, anak diberiNYA kekuatan dapat konsisten ke surau yang terletak di sebelah belakang pondok kita. Sebuah surau yang kukuh indah, dengan penduduk persekitaran yang boleh tahan padat. Seperti dikebanyakan tempat lain, yang hidup beragama tidak subur, surau hanya kelihatan meriah setiap kali ada jamuan kenduri tahlil pada malam Jumaat. Diwaktu-waktu lain, sembahyang berjamaah kerap kali gagal untuk didirikan. Waktu Subuh, Zohor dan Asar adalah waktu-waktu yang sangat kritikal.

Segala pujian hanya bagi Allah, ketika ada waktu terluang, anak usahakan mendekati masyarakat, menziarahi mereka serta diajak untuk memakmurkan surau berkenaan.

Begitu juga sewaktu di UMT, diberitakan, anak sewaktu tiada kuliah atau apa-apa kerja yang berkaitan dengan pelajaran, anak menemui penduduk sekitar, dirayu dan dipujuk untuk sama-sama kembali menghayati semua tinggalan Rasul saw serta mendakap kemas Allah, Tuhan sekalian ‘alam – Pencipta kita. Sahabat akrab anak, Ranzi (Pelajar Sarjana, juga di UMT) memberitahu abah, bahawa disubuh terakhir, sewaktu berjalan menuju ke sungai (sungai dimana anak lemas, dan kembali kepangkuanNYA) anak mengutarakan azam untuk sessi semester yang berikutnya, untuk menghidupkan kehidupan beragama dibeberapa institusi pengajian sekitar UMT.

Namun ditakdirkan tiada kesampaian….tak mengapalah anak.

Sewaktu-waktu cuti semester, dengan kemampuan kewangan yang sangat terbatas, mencatu duit belanja sendiri, serta belanja pembelajaran, anak ke Malaysia Timur. Cuba mengambil tahu hal agama yang amat kita sayangi ini. Memikirkan kegawatan kehidupan beragama yang amat gersang, aqidah umat Islam yang terancam dan Islam yang dikesampingkan.  Sebahagian masih dengan nama yang beridentitikan Islam, namun amalan dan syiar sudah jadi sejarah. Ada peristiwa sebahagian penduduk warga emas yang ikut bersembahyang (dek kerana malu dipujuk untuk turut serta sama-sama bersembahyang) berbuat kelakuan sembahyang tanpa mampu menyebut apa-apa bacaan. Usah ditanya persoalan-persoalan lain dalam agama. Namun mereka tetap ada keinginan untuk kembali kepada agama, namun tiada tangan yang dapat memimpin mereka untuk kembali dekat.

Namun Allah Maha Tahu dan Maha Pengatur. Sedang anak di sana, anak dipanggilNYA. Redhalah anak dan kami redha. Moga Allah redha pada kita semuanya. Walau tidak banyak yang sempat anak usahakan, namun syukurlah anak masih dalam rangka menghayati pesan Ar-Rasul saw berikut ;

Sabda Rasulullah saw;

“ Sesiapa yang tidak mengambil berat urusan kaum muslimin, maka dia bukanlah daripada kalangan mereka, dan sesiapa yang tidak menasihati untuk Allah (mengamalkan perintahNya), Rasul (mengamalkan sunnahnya), KitabNya (mengamalkan isi kandungannya), pemimpinnya (menasihati yang terbaik utk mereka) dan umat Islam, maka dia bukanlah dari kalangan mereka.”
Diriwayatkan oleh al-Tabarani (sebagaimana disebutkan oleh Ibn Rejab dalam Jami' al-Ulum wa al-Hikam) iaitu dalam al-Mu'jam al-Saghir dan juga al-Mu'jam al-Awsat sebagaimana disahkan oleh al-Haithami dalam Majma' al-Zawaaid.

Memang kita agak jauh dari dapat melaksanakan tuntutan hadith tersebut semuanya, namun abah percaya anak sedang meningkatkan upaya serta azam untuk menurutinya. Rasanya di mata, disekeliling, di dalam hati dan darah anak seakan tersembul keinginan menuruti semuanya.

Moga Allah mengampuni kita, atas upaya kita yang terbatas itu. Kemudian moga Allah sudi memandang amal kita yang terlalu sedikit ini.



No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Demi Al-'Ashr : ayat 3. Kecil tapak tangan nyiru ditadahkan.