RENUNG - RENUNGKAN

" Barangsiapa yang tidak menghadap Allah dengan kelembutan-kelembutan ihsan, maka ia akan diseret ke hadapanNya dengan rantai cobaan. Barangsiapa yang tidak mensyukuri beragam nikmat, maka ia menghadapi hilangnya nikmat-nikmat tersebut, dan barangsiapa yang mensyukurinya, sesungguhnya ia telah mempertahankannya dengan ikatannya."

YANG SUDI BERKONGSI IDEA, KOMEN ........ terima kasih

Wednesday, January 16, 2013

Kenapa ke HKR KL112

Justifikasi mengapa saya ke 1 Juta Himpunan Kebangkitan Rakyat KL112  - secara ringkas.

Saya orang biasa, tidak mengerti banyak perkara. Namun saya maklum dan faham bahawa Al-Quran mengajar kita, jika kita tidak tahu, tanya pada ahlinya.

Firman Allah
“Maka bertanyalah kepada orang yang mempunyai pengetahuan, jika kamu tidak mengetahui .“
(An-Nahl : 43)

Firman Allah lagi
“Maka kamu tanyakan (kepada) ahli ilmu jika kamu tidak mengetahui.”
 (Al-Anbiyaa’ : 7)

Lalu saya tanyakan kepada sebahagian ulama yang saya yakin jujur dengan ilmunya, lalu saya dapati semuanya tersimpul dan selari dengan kenyataan-kenyataan Dr. Yusuf Al Qaradhawiy, walaupun beliau bercakap ditempat lain, ditujukan kepada manusia ditempat lain, namun konteks isunya adalah sama.

Berikut kami kemukakan sebahagian kecil dari ucapan Dr Yusuf Al-Qaradhawiy dalam rentetan peristiwa panjang kebangkitan rakyat di Mesir.

Ucapan pada tarikh 2hb Feb 2011.

1. “ Islam meletakkan syarat ketat untuk bangun menentang pemerintah, apatah lagi sekiranya penentangan menggunakan senjata….. Adapun menzahirkan penentangan dalam bentuk lain tanpa mengangkat senjata adalah dibenarkan dan dianjurkan dalam Islam. Bahkan ada ketikanya menjadi suatu kewajipan kepada setiap individu yang berkemampuan agar semangat dan cita-cita rakyat sentiasa membara di dalam hati kecil setiap yang bernyawa , serta mampu untuk berkata ‘tidak’ kepada penindasan dan kezaliman dengan sepenuh hati. Dalam sebuah hadith sabda Nabi saw;"

“ Sebaik-baik jihad ialah menyatakan kebenaran pada penguasa yang zalim.”
(Riwayat Imam Ahmad, Imam An-Nasa’I dalam al-Bai’ah (4209) dari Toriq bin Shihab.)

Dalam hadith lain yang bermaksud;
“Penghulu golongan syuhada adalah Hamzah bin Abdul Muttalib dan juga seorang lelaki yang bangun menuju kepada pemimpin yang zalim, lalu ia menyuruh pemimpin tersebut (berbuat baik) dan menegahnya (dari kezaliman), lalu lelaki itu dibunuh (kerana perbuatannya itu).”
(Riwayat Al Hakim jilid 3, hlm 195 al Khatib dalam Tarikh Baghdad jilid 6 hlm 53, disahihkan oleh al-Bani.)

2. " Turun ke jalan raya pada hari Jumaat (hari perarakan sejuta umat - 4hb Feb 2011) nanti untuk sama-sama menunjuk perasaan menjadi kewajipan syar’ie yang mesti dilakukan bagi yang berkemampuan untuk berbuat demikian. Inilah satu-satunya cara untuk bebas dari belengu cengkaman ‘Firaun’ demi mengelakkan banyak lagi kezaliman dan nyawa terkorban. Sesuatu yang tanpanya menyebabkan perkara wajib itu tidak sempurna, maka ia turut menjadi wajib."

3. " Islam meletakkan tanggungjawab besar kepada rakyat keseluruhannya untuk memperbetulkan kesilapan pemerintah, dan menentang kezaliman, agar segala bentuk penindasan dapat dihentikan dan bertaut kembali kepada kebenaran dengan kuasa yang ada di tangan, lidah dan hati mereka sekadar yang termampu. Jika itu tidak dilakukan, bersedialah dengan azab dari Allah untuk semua umat manusia, sama ada yang zalim atau yang berdiam diri."

Firman Allah dalam Surah Al-Anfaal : 24
“ Wahai orang-orang yang beriman, sahut dan sambutlah seruan Allah dan seruan RasulNya apabila Ia menyeru kamu kepada perkara-perkara yang menjadikan kamu hidup sempurna dan ketahuilah bahawa sesungguhnya Allah berkuasa mengubah atau menyekat di antara seseorang itu dengan (pekerjaan) hatinya, dan sesungguhnya kepadaNyalah kamu akan dihimpunkan.”

Sabda Rasulullah saw;
“Sesungguhnya manusia sekiranya mereka melihat kezaliman berlaku, sedangkan mereka tidak berbuat apa-apa, maka bersiap-siaplah dengan balasan Allah yang akan mengenai semua orang.”
(Riwayat Imam Ahmad dan Abu Dawud dlm kitab al-Malahim (4338) Imam At-Tirmidzi ( 3057) dan Ibn Majah dlm kitab al-Fitan (4005). Menurut ulama, takhrij hadith ini adalah sahih bertepatan dengan syarat al-Bukhari dan Muslim.)

4. Dalam menjawab suatu persoalan, beliau menjawab;

“ Saya tidak pernah menyokong revolusi yang bekerja untuk Baradei, atau siapa sahaja, tetapi saya menyokong revolusi yang bertujuan menjatuhkan kerajaan yang zalim dan perosak."

Firman Allah
“(Semuanya itu ialah) orang-orang (melampaui batas )yang telah bermaharajalela di negeri (masing-masing). Lalu mereka melakukan dengan banyaknya kerosakan dan bencana di negeri-negeri itu.”
(Surah Al fajr 11 & 12)

"Sesiapa yang berhenti (berdiam diri) – padahal dia mampu untuk mendukung kebangkitan ini , maka dia tergolong dalam kumpulan yang lemah dan berdosa. Sekurang-kurangnya sokonglah dengan kata-kata, memberi semangat dan doa."

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Demi Al-'Ashr : ayat 3. Kecil tapak tangan nyiru ditadahkan.