RENUNG - RENUNGKAN

" Barangsiapa yang tidak menghadap Allah dengan kelembutan-kelembutan ihsan, maka ia akan diseret ke hadapanNya dengan rantai cobaan. Barangsiapa yang tidak mensyukuri beragam nikmat, maka ia menghadapi hilangnya nikmat-nikmat tersebut, dan barangsiapa yang mensyukurinya, sesungguhnya ia telah mempertahankannya dengan ikatannya."

YANG SUDI BERKONGSI IDEA, KOMEN ........ terima kasih

Tuesday, February 8, 2011

Wajah-wajah kematian (5) Bersiaplah...

Berkata Imam Al Ghazali rah.
" Jika sesaorang anak Adam yang lemah itu tidak mengalami apa-apa malapetaka, walaupun tidak tertimpa apa-apa musibah, tidak mengalami apa-apa kemalangan, kegelisahan, kesusahan, tidak menahan apa-apa susah payah atau apa-apa ketakutan, namun kekerasan mati, keadaan nazak dan kebimbangannya adalah sudah cukup untuk menghancurkan segala kelazatannya. Mati adalah yang merosakkan segala kesenangan manusia. Memikirkan hal kematian sahaja sudah cukup untuk menghapuskan kelalaian. Secara tersendiri mati adalah sesuatu yang terlalu dahsyat.

Oleh hal yang demikian setiap orang sentiasa patut sibuk dalam persiapan untuknya. Khususnya kerana keadaannya tidak diketahui bilakah akan tiba dan menimpa.

Seorang ahli hikmah berkata, " Tali di tangan lain dan tidak diketahui bilakah Ia akan tarik dan bila-bila masa Ia boleh tarik dan heret." Hadrat Luqman telah berkata kepada anaknya, " Mati adalah perkara yang keadaannya tidak diketahui bilakah akan datang. Sebelum ia datang dengan tiba-tiba buatlah persiapan untuknya."

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Demi Al-'Ashr : ayat 3. Kecil tapak tangan nyiru ditadahkan.