RENUNG - RENUNGKAN

" Barangsiapa yang tidak menghadap Allah dengan kelembutan-kelembutan ihsan, maka ia akan diseret ke hadapanNya dengan rantai cobaan. Barangsiapa yang tidak mensyukuri beragam nikmat, maka ia menghadapi hilangnya nikmat-nikmat tersebut, dan barangsiapa yang mensyukurinya, sesungguhnya ia telah mempertahankannya dengan ikatannya."

YANG SUDI BERKONGSI IDEA, KOMEN ........ terima kasih

Wednesday, December 21, 2011

H.A.R.A.P....?

Tak perlu memperincikan perihal tersadainya saya untuk beberapa minggu. Oleh kerana saya ada masalah darah tinggi, dan sejarah keluarga terdekat , emak serta abang yang masih muda, pergi menemui Tuhan, dengan asbab ‘stroke’, maka waktu-waktu terlantar itu tidak dapat tidak memperingatkan saya saat-saat akhir mereka (emak dan abang).

Kedatangan maut tidak dapat diduga, kerana ketentuannya ditanganNYA. Kedua mereka sehat pada hari sebelumnya serangan. Di ‘serang’, terlantar, dan masing-masing cuma mampu bertahan selama dua hari. Al-Fatihah…..

Di awal beberapa minggu terlantar itu, memang tekanan darah tinggi agak tidak menentu. Seakan ada gejala yang mengerikan itu. Diwaktu itu baru tercari-cari doa-doa dan zikir yang sesuai, tinggalan Junjungan saw. Tak tahu malunya diri. Bila terdesak baru mencari, padahal Ar-Rasul saw telah mempusakakannya sekian lama, tak pernah di endah dan ambil peduli.

Waktu itu baru rasa terdesak untuk mengamal sepenuh perkara yang tertinggal, atau sengaja di tinggal , dengan harapan jikapun ajal bertandang, harap-harap dalam keadaan mengamalkan sunnah. Dulu…kerap juga tertidur dalam keadaan ‘bontang’ tidak berbuat dan mengingat apa-apa sebelumnya. Namun rupanya ‘jentikan’ Tuhan itu, walaupun perit, rupanya menjadi ubat bagi saya yang lalai.

Saat sebelum terlelap, teringat juga mungkin inilah cuma beberapa tarikan nafas yang tinggal. Ngeri, kerana diri sememangnya belum bersedia. Sememangnya musibah besar yang menanti, andainya dijemput ketika itu. Perasaan bercampur baur. Takut, cemas namun berharap DIA tetap akan memberikan rahmatnya, walau sedikit, walaupun diri merasa tidak layak walau kadar sekelumit. Teringat janji Ar-Rasul saw;

Dari Anas r.a katanya: "Rasulullah s.a.w telah masuk menziarahi seorang pemuda yang sedang berada dalam keadaan hampir mati, lalu bertanya kepadanya: "Bagaimana Keadaanmu?" Pemuda itu menjawab: "Aku berharap kepada (rahmat) Allah - Ya Rasulullah! - dan aku takutkan (balasan buruk) dari sebab dosa-dosa ku". Mendengarkan yang demikian, Rasulullah s.a.w bersabda: Tidak berhimpun dalam hati seseorang dua perkara itu (harap dan takut) pada saat yang seperti ini, melainkan Allah memberikannya apa yang diharapkan dan menyelamatkannya dari apa yang ditakuti."
(Tirmidzi, Janaa'iz, II ; Ibn Majah, Zuhd, 31)

Tapi harap yang bagaimana, kerana harap saya tidak menepati syarat. Seumpama seorang petani yang memilih dan menabur benih padi yang tidak baik, di atas tapak sawah yang belum disedia untuk ditabur benih. Tanahnya tidak subur, serta tidak pula berusaha untuk menyuburkannya dengan apa-apa jua baja. Sudahlah padi tumbuhnya tidak elok, rumput pula dibiar tumbuh melengkari anak dan pohon-pohon padi. Tidak diusahakan untuk merumput atau diracun. Sementara musuh perosak padi dibiar sewenangnya menyedut umbut pucuk padi dan batangnya yang mengandung bakal biji benih yang di cadang-cadang dituai. Dalam keadaan itu apakah yang dapat diharap dimusim tuainya nanti melainkan hampa.

Begitulah saya dengan iman yang tidak sihat, baja yang tidak cukup, musuh iman yang tidak sungguh diperangi, harapan apakah yang layak untuk saya harap. Kerana harapan waktu itu adalah merupakan mengharap redha, rahmat, kasih sayang, dan pengampunan Tuhan, yang balasannya tiada lain melainkan Syurga. Tapi wajarkah mengharap kalau segala syarat untuk mengharap tidak cukup?

Moga Allah akan berikan saya kekuatan untuk ‘bangkit’.

Bersambung…….

1 comment:

  1. salam.

    Pakcik.. sihat penting utk ibadah kita tp sakit pn penting..sbb masa kita sakit, ingatan kita pd Allah akan jd brganda-ganda..diri kita akn lbh hampir kpd Allah.. Org yg sakit shja yg akn tahu erti harap, redha, syukur n tawakkal..

    Tp Pakcik pn masih kne jaga kesihatan.. Mukmin yg kuat lbh baik dr mukmin yg lemah. Jadinya pakcik kne sntiasa kawal blood presure..makan ubat mst on time & ikut peraturan. Makan pn kena jaga. Garam jgn ambil lbh & selalu la briadah. Pakcik pn jgn ambil ubat tahan sakit yg ada sodium cth diclofenac sodium sbb dia bleh naekkn lg BP.
    Akhir kata, berusaha n tawakal harus seiring. Smuga cpt sembuh

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Demi Al-'Ashr : ayat 3. Kecil tapak tangan nyiru ditadahkan.