RENUNG - RENUNGKAN

" Barangsiapa yang tidak menghadap Allah dengan kelembutan-kelembutan ihsan, maka ia akan diseret ke hadapanNya dengan rantai cobaan. Barangsiapa yang tidak mensyukuri beragam nikmat, maka ia menghadapi hilangnya nikmat-nikmat tersebut, dan barangsiapa yang mensyukurinya, sesungguhnya ia telah mempertahankannya dengan ikatannya."

YANG SUDI BERKONGSI IDEA, KOMEN ........ terima kasih

Wednesday, August 14, 2013

Kata-kata hati (41) Hari Raya.


Catatan perjalanan akhir Muhammad Huzaifah bin Mohammed Huzazi. Pelajar tahun 2 (UMT) Kursus Ijazah Teknologi Alam Sekitar. Lahir 23 Syaaban 1409 (30 Mac 1989) Kembali menemui Rabb kita, (lemas) pada 21 J/Awwal 1431 (4 Mei 2010) semasa misi dakwah 40 hari ke Bluran, Sandakan. Lapuran kejadian anda boleh dapati dibeberapa blog, antaranya http://haneefsyah.blogspot.com

Anak….

Diwaktu ini tepat jam 10.16 malam 1 Syawal 1434 Hijrah, semua adik beradik anak sudah berada dirumah kecuali Anip (Muhammad Hanif) yang waktu ini sedang berada di Besut , menyambung legasi usaha yang anak tinggalkan. Mencuba-cuba menyambut dan meneruskan tugas Baginda Rasulullah saw, memanggil manusia untuk kembali patuh, tunduk sepenuhnya kepada Sang Pencipta. Dijangkakan cuma 15 Syawal , akan dapat bersama –sama keluarga.
Tidak mengapalah….kerana waktu ini tugas dakwah lagi penting.tugas untuk mengembalikan manusia untuk kembali berpaut pada agama lebih utama.

Bukankah Baginda Ar-Rasul berpesan
“Tidak beriman seorang dari kamu sebelum Allah dan Rasul-Nya lebih dicintainya daripada yang lain-lain.” (H.R Imam Bukhari & Muslim)

Pernah Abu Razin Al ‘Uqaili bertanya: “Wahai Rasulullah. Apakah iman itu?”
Rasulullah SAW menjawab: “(Iman itu ialah) Allah dan Rasul-Nya lebih kamu cintai daripada yang lain.” (H.R Imam Ahmad)

Apatah lagi jika kita melihat peringatan Allah lewat ayat berikut ;
“Katakan: kalau bapa-bapa kamu, anak-anakmu, saudara-saudaramu, isteri-isterimu, kaum keluargamu, kekayaan yang kamu perolehi, perniagaan yang kamu khuatiri akan kerugian dan tempat tinggal yang kamu sukai; kalau semua itu lebih kamu cintai daripada Allah dan Rasul-Nya dan daripada berjuang di jalan Allah, tunggulah sampai Allah mendatangkan perintah-Nya. Dan Allah tidak akan memberi petunjuk kepada kaum yang fasiq.” (Surah At Taubah : 24)

Biar tidak dapat bergembira bersama keluarga, namun mudah-mudahan Allah akan kurniakan kita semua Hari Raya yang lebih besar , lebih meriah dan dan jauh lebih menggembirakan di akhirat nanti.

Apakah erti kegembiraan hari raya waktu ini jika tidak dapat berhari raya di akhirat. Apa erti bersama keluarga di dunia jika di akhirat terpaksa terpisah dari keluarga lantaran di azab di neraka.


No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Demi Al-'Ashr : ayat 3. Kecil tapak tangan nyiru ditadahkan.