RENUNG - RENUNGKAN

" Barangsiapa yang tidak menghadap Allah dengan kelembutan-kelembutan ihsan, maka ia akan diseret ke hadapanNya dengan rantai cobaan. Barangsiapa yang tidak mensyukuri beragam nikmat, maka ia menghadapi hilangnya nikmat-nikmat tersebut, dan barangsiapa yang mensyukurinya, sesungguhnya ia telah mempertahankannya dengan ikatannya."

YANG SUDI BERKONGSI IDEA, KOMEN ........ terima kasih

Friday, August 16, 2013

MALAYSIA ?

Saudi Arabia, UAE dan Syria sertai Israel restui rampasan kuasa di Mesir. Malaysia bagaimana ?

Sehingga semalam 15 Ogos 2013, hanya Turki lantang mengecam tindakan rampasan kuasa tentera ke atas Morsi di Mesir, dengan ucapan; “Kami mengecam rampasan kuasa ke atas Presiden Mesir. Turki hanya akan berurusan dengan Presiden yang dipilih oleh rakyat, Dr.Muhammad Mursi.” , tegas Erdogan
Sementara beberapa negara utama Islam lain secara terang merestui tindakan rampasan kuasa itu.

Saudi Arabia, Raja Abdullah menghantar mesej tahniah kepada ketua Mahkamah Perlembagaan Mesir, Adly Mansour, kerana dilantik sebagai ketua interim negara Mesir selepas angkatan tentera menggulingkan Presiden Mohamed Morsi, "Dengan nama rakyat Arab Saudi dan bagi pihak saya, kami mengucapkan tahniah kepada kepimpinan anda di Mesir dalam tempoh kritikal ini. Kita berdoa kepada Allah untuk membantu anda memikul tanggungjawab yang ditetapkan kepada anda untuk mencapai cita-cita saudara kami, Mesir "demikian lapor agensi berita Arab, SPA.

Benjamin Netanyahu pula mengucapkan tahniah kepada rakyat Mesir sambil menyifatkan rampasan kuasa itu sebagai kejayaan menamatkan kekuasaan ekstremis Islam.

Presiden Syria Bashar al-Assad memuji protes Mesir terhadap pemimpin mereka, sambil berkata Mesir telah menemui "pembohongan" Ikhwan Muslimin."Apa yang berlaku di Mesir adalah kejatuhan yang dipanggil politik Islam," ujar Assad dalam satu temu bual yang dikendalikan oleh Al-Thawra.

Tidak ketinggalan Abdullah bin Zayed al-Nahayan, Menteri Luar UAE membuat kenyataan ; " Ini adalah nasib sesiapa di dunia yang cuba menggunakan agama untuk kepentingan politik atau kelompok." Beliau juga mengalu-alukan perubahan di Mesir, memuji angkatan tentera Mesir dan melahirkan rasa penuh keyakinan beliau bahawa orang-orang hebat dari Mesir mampu untuk menyeberangi detik-detik sukar yang telah dilalui Mesir." Sheikh Abdullah berkata bahawa, "tentera Mesir yang besar dapat membuktikan sekali lagi bahawa mereka adalah pagar Mesir dan bahawa mereka adalah pelindung dan perisai yang kuat bagi menjamin Mesir kekal dalam institusi dan undang-undang," katanya. Demikian menurut agensi berita WAM.

Negara Islam lain, terutama MALAYSIA (yang terpandang dikalangan negara-negara Islam lain) sepi seribu bahasa.
Tidak ada pendirian?
Berkecuali ?
Atau bersetuju juga ?
Biarpun di Mesir kini rakyatnya sudah dizalimi dan dibunuh !!!!

Dan barang siapa yang membunuh seorang mukmin dengan sengaja, maka balasannya ialah Jahanam, kekal ia di dalamnya dan Allah murka kepadanya, dan mengutukinya serta menyediakan adzab yang besar baginya.” (QS. Al-Nisa’: 93)

Daripada Huzaifah daripada Nabi SAW bersabda,
"Bahawasanya akan wujud (akan datang) para pemerintah yang berbohong dan berlaku zalim. Barangsiapa yang membenarkan pembohongan mereka dan membantu atas kezaliman mereka, maka (mereka) bukan daripada (golongan) kami dan aku bukan daripada (golongan) mereka, dan dia tidak akan menemuiku di haudh (telaga kauthar di akhirat kelak). (Sebaliknya) sesiapa yang tidak membenarkan pembohongan mereka dan tidak membantu atas kezaliman mereka, maka dia daripada (golongan) ku dan aku daripada (golongan) nya dan dia akan bertemuku di haudh".
(Riwayat Imam Ahmad dalam musnadnya. Menurut Syeikh Syu'aib al-Arna'uth, sanad hadith ini sahih berdasarkan syarat al-Bukhari dan Muslim)

Islam tidak pernah mengambil sikap tiada pendirian, walau sekadar berkecuali, atas apa juga kezaliman.

IMAN jadi penentu. Nilailah……

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Demi Al-'Ashr : ayat 3. Kecil tapak tangan nyiru ditadahkan.