RENUNG - RENUNGKAN

" Barangsiapa yang tidak menghadap Allah dengan kelembutan-kelembutan ihsan, maka ia akan diseret ke hadapanNya dengan rantai cobaan. Barangsiapa yang tidak mensyukuri beragam nikmat, maka ia menghadapi hilangnya nikmat-nikmat tersebut, dan barangsiapa yang mensyukurinya, sesungguhnya ia telah mempertahankannya dengan ikatannya."

YANG SUDI BERKONGSI IDEA, KOMEN ........ terima kasih

Thursday, October 21, 2010

Lajak jangan terlalu jauh.

Sering kali terjadi pada sesaorang, sewaktu ia ingin menuju Allah, ia tersasar, gelincir melakukan kesalahan dosa, samada lisan, mahupun perbuatan, sedangkan dalam waktu yang sama ia menyedari bahawa kurnia Allah kepadanya terus mencurah, sehingga ia pun berterusan di dalam keadaan menyimpang dan beradab yang buruk itu.

Dalam keadaan lain sesaorang sudah sekian lama bergelumang dengan dosa. Persoalan dan batas-batas syara' bukan lagi jadi pertimbangan, sedang dalam waktu yang sama ia juga menyedari bahawa kurnia Allah kepadanya terus mencurah, sehingga ia pun berterusan di dalam keadaan menyimpang dan beradab yang buruk itu.

Lebih jauh, dalam keadaan tersebut,ada kalanya ia merasakan bahawa ia memiliki 'karamah' dari Allah, hingga ia tidak dihukum kerana kemaksiatan yang dilakukannya itu. Bahkan sampai kepada anggapan bahawa segala kesalahan dosanya itu bukan lagi kesalahan.

Namun hakikatnya hukuman bagi keterlanjuran maksiat dan dosa itu tetap ada, walaupun orang berkenaan tidak merasakannya, kerana salah satu sunnah Allah Yang Mahamulia adalah, tidak akan berlalu satu dosa, kecuali dengan satu hukuman, walaupun Allah kadang memaafkan. Allah menjanjikan keampunan kepada kita, jika kita benar-benar bertaubat. Meskipun begitu, walaupun kita sudah bertaubat, kadang dosa tidak juga dihapuskan kecuali dengan hukuman. Begitu pengajaran dari kisah Nabi Adam as, walaupun Baginda telah bertaubat, dan Allah pun sudah memberikan keampunan kepadanya, namun Nabi Adam tetap juga diberikan hukuman dengan diturunkan Baginda ke dunia.

Ada beberapa jenis hukuman yang tidak disedari oleh sesaorang. Dan inilah yang pernah di ingatkan oleh Syaikh Ibnu 'Atha'illah ;

" Hendaklah engkau takut jika Allah memberikan kebaikan kepadamu, sedang engkau selalu berbuat keburukan terhadapNYA, jangan-jangan hal itu merupakan istidraj bagimu. 'Kami akan menarik mereka dengan beransur-ansur (istidraj) (kearah kebinasaan) dari arah yang tidak mereka ketahui.' (Al-Qalam:44) " Diantara kebodohan murid adalah, jika ia beradab buruk lalu ditunda hukuman dariNYA, sehingga ia berkata ; Andai (sikap/perbuatan/kesalahan) ini adalah adab yang buruk, nescaya diputuskanlah bantuan-bantuan (Allah), dan nescaya IA akan menjauhkan (diriku dariNYA).' Sesungguhnya bantuan itu telah diputuskan dariNYA, hanya saja dia tidak merasa, meski hal itu hanya berupa tercegahnya tambahan bantuan. Kadang pula ia diletakkan di tempat yang jauh yang tidak ia ketahui, meski hal itu hanya berupa ketidakpedulianNYA terhadapmu dan membiarkan apa saja yang engkau (dia) kehendaki."

Secara mudah, jika sesaorang berbuat kemungkaran, tapi kebaikan tetap diberikan kepadanya, boleh jadi itu merupakan istidraj, dan hal ini adalah suatu hukuman, kerana istidraj itu mendahului hukuman, samada hukuman dunia mahupun akhirat.

Sayugia, kerana itu kita harus sentiasa berawas, kerana walaupun hukuman itu hanya berupa ketidakpedulianNYA terhadap kita, dan membiarkan apa yang kita kehendaki, membiarkan kita dan menyerahkan segenap beban kapada diri kita, itu pun sebenarnya sudah terlalu berat bagi kita. Hal yang demikian kerana seorang Muslim berhajat senantiasa kepada Allah agar Allah menolongnya dalam segala urusan dan memohon agar Allah tidak membebankan kita kepada diri kita sendiri, sebagaimana doa yang diajarkan oleh Rasulullah saw diriwayatkan oleh Imam Ahmad dan Abu Daud;

" Ya Allah, janganlah Engkau serahkan kami kepada diri-diri kami sendiri..."

Jika Allah menyerahkan kita, kepada diri kita sendiri, maka itu adalah suatu hukuman. Mari kita memperbaiki diri kita , mana tahu kita telah berbuat engkar terhadap Allah atau mahklukNYA.

1 comment:

  1. Allahuakbar..
    Astaghfirullah.... :(

    Jazakaallahu khairan kathira.. ya akhi..

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Demi Al-'Ashr : ayat 3. Kecil tapak tangan nyiru ditadahkan.