RENUNG - RENUNGKAN

" Barangsiapa yang tidak menghadap Allah dengan kelembutan-kelembutan ihsan, maka ia akan diseret ke hadapanNya dengan rantai cobaan. Barangsiapa yang tidak mensyukuri beragam nikmat, maka ia menghadapi hilangnya nikmat-nikmat tersebut, dan barangsiapa yang mensyukurinya, sesungguhnya ia telah mempertahankannya dengan ikatannya."

YANG SUDI BERKONGSI IDEA, KOMEN ........ terima kasih

Wednesday, October 27, 2010

Mohon kepada yang tidak punya....?


Kita sering mengadu keperluan kita kepada makhluk, dalam berbagai ragam keadaan dan hajat tujuan. Maka diwaktu-waktu yang tersebut wajar kita menginsafi serta ingat dengan sebenar-benarnya bahawa hati makhluk tersebut berada dalam genggaman Allah. Seandainya Allah tidak menggerakkan serta tidak membukakannya untuk kita, maka pasti kita tidak akan memperoleh apa-apa yang kita hajatkan.

Oleh hal yang demikian, jika kita meminta kepada makhluk, ingatlah Allah. Jika kita mendatangi tempat bekerja kita, samada dengan sesiapa sahaja, ingatlah Allah, kerana Allah-lah yang Maha Memberi segala-galanya.

Ketika kita meminta kepada makhluk, ingatlah bahawa sebenarnya kita memohon kepada Allah. Kerana Allah-lah yang memiliki dan punya segala-galanya, makhluk tidak punya apa-apa. Jika kita tidak menyedari yang demikian itu, itu adalah pertanda bahawa kita jauh dariNYA
Syaikh Ibnu 'Atha'illah berujar;

" Dan permohonanmu kepada selain DIA (Allah) disebabkan engkau jauh dariNYA."

Berarti bukti kedekatan kita kepada Allah adalah kita memohon kepadaNYA, dan jika kita meminta kepada selain DIA, kita harus selalu mengingatNYA.

Syaikh Sa'id Hawwa mengatakan;

" Inilah makna ungkapan 'al-hamdu li-Illah'. Alif dan lam disini menunjukkan istighraq (meliputi keseluruhan). Maka dari itu, segala puji bagi Allah dan tidak ada satu macam pujian pun kecuali pada akhirnya bagi Allah, hingga ketika aku memuji makhluk, maka aku tidak memujinya kecuali kerana sesuatu yang kalau tidak kerana Allah, maka tidak akan ada."

Ya Allah anugerahkan kami keyakinan itu.....

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Demi Al-'Ashr : ayat 3. Kecil tapak tangan nyiru ditadahkan.