RENUNG - RENUNGKAN

" Barangsiapa yang tidak menghadap Allah dengan kelembutan-kelembutan ihsan, maka ia akan diseret ke hadapanNya dengan rantai cobaan. Barangsiapa yang tidak mensyukuri beragam nikmat, maka ia menghadapi hilangnya nikmat-nikmat tersebut, dan barangsiapa yang mensyukurinya, sesungguhnya ia telah mempertahankannya dengan ikatannya."

YANG SUDI BERKONGSI IDEA, KOMEN ........ terima kasih

Tuesday, October 5, 2010

Ya-Muktasimah ! Ya-Muktasimah ! Ya-Muktasimah !


Bermula dengan ingin mengetahui perihal saudara-saudara seagama di bumi terjajah Iraq, teterjah beberapa laman sesawang antaranya ;


http://www.asiantribune.com/news/2009/10/03/rape-iraqi-women-us-forces-weapon-war-photos-and-data-emerge
http://www.aztlan.net/iraqi_women_raped.htm
http://antiisgood.wordpress.com/2007/10/01/photos-show-rape-of-iraqi-women/
http://www.care2.com/news/member/736158251/924496
http://womensspace.wordpress.com/2006/07/08/the-rape-of-iraq-part-2-warning-may-trigger/

Tak perlu saya muat turun gambar-gambar dan semua paparan tu....(tuan-tuan boleh lawati sendiri). Juga tidak pasti akan kesahihannya. Namun jika dinilai pada semua rekod tentera penjajah dalam waktu yang panjang sebelum ini, ianya hampir sukar untuk dinafikan.

Tak tahu nak gambarkan perasaan. Tercari-cari apakah kalimah yang boleh diucapkan. Terkedu, geram, kesal, kecewa, rasa bersalah dan segala-galanya. Semuanya kerana paparan (gambar-gambar) dan kisah yang menyentap jantung dan emosi.

Terdetik di hati, dimana lagi kita dapat mencari Al Muktasim, khalifah yang berhati mulia, walau disaat lemah , demi agama dan maruah seorang muslimah, disahutnya dengan jihad.

Lupakah kita di zaman Khilafah Abbasiyyah itu, seorang muslimah dimalukan dan dijatuhkan maruah di depan khalayak oleh Yahudi keparat...? Lalu ia menjerit memohon pertolongan. Jeritan Ya Muktasimah! Ya Muktasimah! Ya Muktasimah! yang keluar daripada mulut seorang muslimah itu disahut oleh Khalifah Muktasim dengan penghantaran bala tentera untuk menghapuskan kekuatan kufur yang menghina itu.

Lalu insaf betapa lekanya kita dengan sindiran Tuhan lewat firmanNYA dalam surah An-Nisaa’ : ayat 75

" Mengapa kamu tidak mahu berperang di jalan Allah dan membela orang-orang yang lemah baik laki-laki, wanita-wanita mahupun anak-anak yang semuanya berdoa: “Ya tuhan kami, keluarkanlah kami dari negeri ini ( mekah ) yang zalim penduduknya dan berilah kami pelindung dari sisi Engkau, dan berilah kami penolong dari sisi Engkau!. "

Dan tercari-cari dimana letaknya pesanan Rasulullah saw (hadith riwayat Bukhari) dalam diri ?

" Perbandingan orang Islam dalam hal kemesraan dan kasih sayang di antara mereka bagaikan sebatang tubuh yang satu, apabila mengadu sakit salah satu anggota, turut menderita seluruh anggota badan yang lain dan berjaga malam dan demam. "

Aduhai berdosanya aku.....

Ya..Allah berilah aku kekuatan dan wariskan aku dengan kekuatan jiwa dan Iman Al Muktasim itu...

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Demi Al-'Ashr : ayat 3. Kecil tapak tangan nyiru ditadahkan.