RENUNG - RENUNGKAN

" Barangsiapa yang tidak menghadap Allah dengan kelembutan-kelembutan ihsan, maka ia akan diseret ke hadapanNya dengan rantai cobaan. Barangsiapa yang tidak mensyukuri beragam nikmat, maka ia menghadapi hilangnya nikmat-nikmat tersebut, dan barangsiapa yang mensyukurinya, sesungguhnya ia telah mempertahankannya dengan ikatannya."

YANG SUDI BERKONGSI IDEA, KOMEN ........ terima kasih

Tuesday, November 30, 2010

Al - Aqsa menangis (2)

Lihatlah.......

Persoalannya apa yang yang telah dilakukan oleh sekitar satu setengah bilion umat Islam di seluruh dunia untuk menyelamatkan Masjid Al-Aqsa dari perancangan jahat Zionis Yahudi dan penyokong mereka di Amerika Syarikat yang dipimpin Barat. Sememangnya ada ketikanya para penguasa Arab, duduk bertemu di ruang persidangan yang begemerlapan bersama dengan pemimpin dari kalangan Yahudi Kristian Barat dan kenyataan yang dikeluarkan menekankan perlunya untuk melindungi Baitulmuqaddis. Mereka menuntut masyarakat antarabangsa untuk menangani konspirasi Israel tetapi malang mereka sendiri tidak pernah mengambil sebarang langkah konkrit, samada secara individu atau berkumpulan, untuk melindungi Masjid Al Aqsa, apalagi untuk membebaskannya.

Semasa Perang Dunia 1 Baitulmuqaddis berada di bawah pemerintahan Uthmaniyyah, Turki. Namun berikutan kekalahan Turki dalam peperangan, Jerusalem diletak di bawah kawalan Inggeris pada tarikh 9 Disember 1917. Orang-orang Yahudi Zionis memanipulasi jatuhnya Turki, selain penguasa Arab yang korup, yang berjaya disuap, menyokong Inggeris dan Yahudi untuk menggulingkan pemerintah Ottoman Turki.

Selama bertahun-tahun para penguasa Arab meninggalkan Palestin, Baitulmuqaddis dan bahkan Masjid Al Aqsa. Perhatian dan tumpuan mereka hanya untuk mempertahankan kerusi kekuasaan dan keselesaan mereka. Untuk memastikan hal ini mereka bahkan mulai mempunyai hubungan terbuka dan rahsia dengan Zionis yang sama, walaupun mereka dapat menyaksikan secara jelas akan segala konspirasi Yahudi terhadap Islam dan Muslim. Lebih menyedihkan Pertubuhan Persidangan Islam (OIC), kehilangan taring, gagal sama sekali untuk melakukan sebarang tindakan konkrit bagi menyelamatkan Masjid Al-Aqsa. Setakat ini hanya Negara Iran yang kelihatan terus menghidupkan isu Baitu Maqdis dengan menjadikan hari Jumaat terakhir Bulan suci Ramadhan sebagai "Hari Al-Quds ".

Sejarah mencatitkan bahawa orang-orang Yahudi Zionis telah sekian lama menodai Masjid Al Aqsa semenjak dari zaman penguasaan Inggeris. Sekumpulan pelampau Yahudi, dengan bantuan tentera Inggeris, masuk ke kompleks Al-Aqsa pada tarikh 20 Ogos 1929 dan mengambil alih wilayah barat, termasuk Dinding Al-Buraq (sekarang disebut sebagai Tembok Ratapan oleh orang Yahudi) . Dalam masa 15 hari, 338 orang Palestin terbunuh dalam usaha mereka untuk menggagalkan rancangan Zionis tersebut. Pada bulan Jun 1967 Zionis memasuki Haram As-Sharif dengan kereta kebal, merebut kunci Pintu Al-Magharibah dan mengambil alih sisi timur kota, termasuk Masjid Al-Aqsa

Pada tahun 1970, Israel memulakan penggalian secara intensif bertepatan bawah Masjid Al-Aqsa di sisi selatan dan barat. Pada tahun 1977 penggalian berterusan dilakukan dan satu terowong besar dibuka di bawah dewan solat wanita, sementara terowong baru digali di bawah masjid, ke arah timur dan barat pada tahun 1979.

Pada tarikh 21 Ogos 1969, seorang pelampau Yahudi yang dikenali sebagai Dennis Michael Rohan (nama Yahudi: Mikhail Rohan) membakar Masjid Al-Aqsa. Kebakaran menghancurkan sebahagian besar masjid, (bahagian selatan) melenyapkan kubah bahagian dalam dan zakharif (hiasan bunga dan al-Quran) yang menghadap mihrab, termasuk mimbar bersejarah , yang digunakan oleh Salahuddin Al-Ayyubi selepas beliau membebaskan Al-Aqsa dari Tentera Salib Kristian Sebahagian besar jendela-jendela masjid juga turut hangus. Orang-orang Palestin berjaya memadamkan kebakaran, namun Rohan dibebaskan dari segala tuntutan atas dasar gila yang tidak masuk akal. Sebuah organisasi setempat ditubuhkan yang diberi nama dengan "Organisasi Pembangunan Masjid al-Aqsa" yang berusaha untuk mengumpulkan dana dan sumbangan untuk pembangunan masjid.

Pada 1980-an, Israel memulakan projek arkeologi mereka di kawasan Masjid Al-Aqsa dengan dakwaan bahawa mereka mencari Kuil Raja Sulaiman. Pada tahun 1984, mereka menggali terowong lain di dekat bahagian barat masjid. Pada bulan Februari 2007 Israel mula menggali sebuah kawasan, sekitar 60 meter dari masjid, untuk membina semula sebuah jambatan penyeberangan jalan kaki yang runtuh. Sebagai sebahagian daripada konspirasi Yahudi Zionis tersebut, juga dilatih penjaga kuil, menyediakan jubah khusus Kohannim untuk para rabi, dan bahkan membina sebuah model kuil di dekat Masjid Al-Aqsa. Manakala penjenayah perang Ehud Olmert, yang juga bekas datuk bandar Baitulmuqaddis dan bekas Perdana Menteri Israel merasmikan pembukaan Museum Yahudi, yang dibina di bawah Masjid Al-Aqsa.

Bersambung........................

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Demi Al-'Ashr : ayat 3. Kecil tapak tangan nyiru ditadahkan.