RENUNG - RENUNGKAN

" Barangsiapa yang tidak menghadap Allah dengan kelembutan-kelembutan ihsan, maka ia akan diseret ke hadapanNya dengan rantai cobaan. Barangsiapa yang tidak mensyukuri beragam nikmat, maka ia menghadapi hilangnya nikmat-nikmat tersebut, dan barangsiapa yang mensyukurinya, sesungguhnya ia telah mempertahankannya dengan ikatannya."

YANG SUDI BERKONGSI IDEA, KOMEN ........ terima kasih

Wednesday, December 1, 2010

Al - Aqsa menangis (3)

Tangisnya belum reda.....

Pada 15 Oktober 1989, kumpulan "Penjaga Kuil" meletakkan asas untuk Kuil Solomon. Terowong di bawah masjid mencapai panjang 400 meter (setengah panjang Al-Aqsa), dan merosakan sebahagian struktur binaan masjid. Sheikh Raed Solah, pemimpin gerakan Islam di Baitulmuqaddis yang mendedahkan kegiatan tersebut dipenjarakan.

Selama kunjungan singkat ke Bahrain pada hari Isnin 16 November 1998 Sheikh Sa'ad Ekrima Sabri, ketua ulama di Masjid Al Aqsa, menyeru umat Islam di seluruh dunia mendesak mereka untuk menyelamatkan Masjid Al-Aqsa dan Baitulmuqaddis daripada cengkaman dan ancaman Zionis, melindungi serta mempertahankan hak-hak mereka.

Dengan penuh beremosi Syeikh Ekrima mengatakan " Baitulmuqaddis yang Allah nyatakan sebagai ibukota Islam semenjak dari hari Nabi Muhammad saw di perjalanankan ke syurga dalam peristiwa Al-Isra Wal Miraj berada dalam bahaya. Kegagalan untuk menyelamatkannya akan menjadi satu bencana kerana ia akan mendedahkan tempat-tempat suci lainnya (termasuk Kota Suci Makkah dan Madinah) kepada percaturan Zionis.”

“ Israel terus menggali di bawah Masjid Al-Aqsa dan daerah pemukiman lain di kota tua tersebut untuk membolehkan Masjid Al-Aqsa ranap dengan sendirinya disamping bangunan penting yang lain. Israel secara berterusan telah mengubah ciri-ciri keIslaman bandar Baitul Maqdis hampir setiap hari dan banyak dari mercu tanda bandar Baitul Maqdis dimusnahkan satu persatu.”

“ Oleh kerana itu, adalah menjadi kewajipan sekalian umat Islam di seluruh dunia untuk melakukan segala yang mungkin untuk membebaskan kota ini dari kawalan Yahudi Zionis.” rayu Sheikh Ikrima.


Hari ini situasi bertambah lebih buruk dengan Israel sering memaksakan sekatan terhadap akses ke masjid untuk umat Islam Palestin yang tinggal di Tebing Barat dan Semenanjung Gaza. Hanya lelaki Palestin yang berkahwin dan sekurang-kurangnya berusia 50 tahun yang dibenarkan memasuki Masjid Al Aqsa, manakala hanya perempuan yang berkahwin, serta berusia sekurang-kurangnya 45 tahun dibenarkan untuk memasuki Masjid tersebut. Oleh itu kita dapati masjid tidak dapat dikunjungi oleh ramai warga Palestin disepanjang tahun, kecuali di bulan Ramadhan.


Pada 28 September 2000, Ariel Sharon, penjenayah perang yang telah mengalirkan lautan darah umat Islam Palestin yang tidak berdosa, melakukan lawatan ke al-Aqsa bersama-sama dengan 1,000 pengawal bersenjata, dan lantaran itu berlaku kebangkitan selama hampir tujuh tahun umat Islam Palestin yang disebut sebagai Intifadah Al-Aqsa

Bersambung.....................

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Demi Al-'Ashr : ayat 3. Kecil tapak tangan nyiru ditadahkan.