RENUNG - RENUNGKAN

" Barangsiapa yang tidak menghadap Allah dengan kelembutan-kelembutan ihsan, maka ia akan diseret ke hadapanNya dengan rantai cobaan. Barangsiapa yang tidak mensyukuri beragam nikmat, maka ia menghadapi hilangnya nikmat-nikmat tersebut, dan barangsiapa yang mensyukurinya, sesungguhnya ia telah mempertahankannya dengan ikatannya."

YANG SUDI BERKONGSI IDEA, KOMEN ........ terima kasih

Tuesday, August 23, 2011

Syabas...Teruskan buruan itu.


Daripada Abu Hurairah r.a. Rasulullah s.a.w. bersabda:
وَمَنْ قَامَ لَيْلَةَ الْقَدْرِ إِيمَانًا وَاحْتِسَابًا غُفِرَ لَهُ مَا تَقَدَّمَ مِنْ ذَنْبِهِ
Maksudnya: “Barangsiapa yang bangun menghidupkan lailatul qadr dengan penuh keimanan dan pengharapan kepada Allah, diampunkan dosanya yang telah lalu”. (Hadis riwayat Imam al-Bukhari no. 1910)
Daripada ‘Aisyah r.a. Rasulullah s.a.w. bersabda:
تَحَرَّوْا لَيْلَةَ الْقَدْرِ فِي الْوِتْرِ مِنْ الْعَشْرِ الْأَوَاخِرِ مِنْ رَمَضَانَ
Maksudnya: "Carilah lailatulqadar pada malam-malam yang ganjil daripada sepuluh malam terakhir di bulan Ramadan." (Hadis riwayat Imam al-Bukhari no. 710)
كَانَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ إِذَا دَخَلَ الْعَشْرُ أَحْيَا اللَّيْلَ وَأَيْقَظَ أَهْلَهُ وَجَدَّ وَشَدَّ الْمِئْزَرَ
Maksudnya: “Adalah Rasulullah s.a.w. apabila telah masuk sepuluh malam terakhir, Baginda menghidupkan malam, membangunkan keluarganya dan menjauhi isteri-isterinya”. (Hadis riwayat Imam Muslim no. 1174)
Hadis daripada Saidatina ‘Aisyah r.a.:
كَانَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ يَجْتَهِدُ فِي الْعَشْرِ الْأَوَاخِرِ مَا لَا يَجْتَهِدُ فِي غَيْرِهِ
Maksudnya: “Adalah Rasulullah s.a.w. bersungguh-sungguh pada sepuluh malam yang terakhir di dalam Ramadan lebih daripada hari-hari yang lain”. (Hadis riwayat Imam Muslim no. 1175)

Sebahagian orang yang ‘arif berujar, sesiapa yang mencari Lailatul Qadar, sukar untuk menemuinya. Tetapi sesiapa yang mempersiap dan menyediakan diri untuk bertemu Lailatul Qadar bermula Rejab, Sya'aban dan menunaikan puasa dengan sempurna, Allah yang akan uruskan dan temukannya dengan Lailatul Qadar walau di mana dan bagaimana keadaannya.

Syabas….anak-anak ku

Teruskan usaha dan pemburuan kalian. Ikhlaskan niat, kemaskan amalan, harap hanya padaNYA. Moga kita memperoleh juga apa yang di janjikanNYA itu.

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Demi Al-'Ashr : ayat 3. Kecil tapak tangan nyiru ditadahkan.