RENUNG - RENUNGKAN

" Barangsiapa yang tidak menghadap Allah dengan kelembutan-kelembutan ihsan, maka ia akan diseret ke hadapanNya dengan rantai cobaan. Barangsiapa yang tidak mensyukuri beragam nikmat, maka ia menghadapi hilangnya nikmat-nikmat tersebut, dan barangsiapa yang mensyukurinya, sesungguhnya ia telah mempertahankannya dengan ikatannya."

YANG SUDI BERKONGSI IDEA, KOMEN ........ terima kasih

Saturday, October 9, 2010

UKHUWWAH


Firman Allah dalam Surah Al-Hujurat : 10
" Sesungguhnya orang-orang Mu'min itu bersaudara ".

Firman Allah dalam Surah Ali Imran : 103
“ Dan berpeganglah kamu semua kepada tali Allah, dan ingatlah nikmat Allah atas kamu, tatkala kamu bermusuh-musuhan, lalu ia jinakkan antara hati-hati kamu, lantas dengan nikmat Allah kamu jadi bersaudara.”

Firman Allah dalam Surah Al-Anfal : 62
" Dialah yang menyatupadukan di antara hati mereka (orang-orang yang beriman ). Kalaulah engkau belanjakan segala (harta) yang ada di bumi, nescaya engkau tidak dapat juga menyatupadukan di antara hati mereka, akan tetapi Allah telah menyatupadukan di antara ( hati ) mereka. Sesungguhnya Ia Maha Kuasa, lagi Maha Bijaksana.”

Sabda Rasulullah saw riwayat Bukhari & Muslim
" Tidak beriman seseorang dari kamu sehingga ia mencintai saudaranya sebagaimana ia mencintai dirinya sendiri ".

Firman Allah dalam Surah Al-Maidah : 3
"Dan tolong menolonglah kamu dalam ( mengerjakan ) kebajikan dan taqwa, dan janganlah kamu tolong menolong dalam perbuatan dosa dan permusuhan ".

Pengajaran dari Sirah.

Diantara perkara terawal yang dilakukan oleh Ar-Rasul setelah peristiwa hijrah ialah mempersaudarakan kaum Muhajirin dan Ansar, sementara beberapa bangsa Arab yang terdiri dari pelbagai kaum dan kafilah telah juga bersatu dalam ikatan ukhuwwah tersebut. Mereka diikat diatas tunjang kekuatan aqidah Islam yang kukuh. Ia merupakan nikmat dari kekuatan iman dan ketaqwaan. Sesungguhnya tidak akan ada ukhuwwah tanpa iman dan taqwa dan begitu juga sebaliknya. Ukhuwwah tanpa iman dan taqwa tidak akan dapat bertahan dengan baik, lantaran persaudaraan yang terbina tanpa iman dan taqwa akan dihancurkan oleh kepentingan peribadi atau kepentingan kelompok tertentu, prasangka isi hati, hasad dengki dan sebagainya.

Dengannya terjelma perasaan kasih sayang yang mendalam, rasa saling percaya mempercayai dan hormat-menghormati, sesama mereka. Semuanya terikat dengan akidah Islamiah. Kesinambungan daripada perasaan ini lahir keikhlasan yang tidak berbelah bahagi untuk saling tolong-menolong, berkasih sayang, saling memaafi, setia kawan, dan sikap mulia lainnya.

Ia bertepatan dengan hadis Rasulullah riwayat At-Tirmidzi dari Abu Hurairah

“Seorang Muslim bersaudara dengan Muslim lainnya. Dia tidak menganiaya, tidak pula menyerahkannya (kepada musuh). Barangsiapa yang memenuhi keperluan saudaranya, Allah akan memenuhi pula keperluannya. Barangsiapa yang melapangkan dan seorang Muslim suatu kesulitan, Allah akan melapangkan baginya satu kesulitan pula dan kesulitan-kesulitan yang dihadapinya di hari kemudian. Barangsiapa yang menutup aibnya di hari kemudian”.

Kelebihan-kelebihan & ni'mat Ukhuwwah

Bagi mereka yang menghayati ukhuwwah dengan ikhlas, dijanjikan berbagai kelebihan dan ni’mat, antaranya;

1. Merasai manisnya iman

Sabda Rasulullah saw riwayat Bukhari & Muslim
“Tiga perkara, sesiapa yang memilikinya ia dapat merasakan manisnya iman, iaitu cinta kepada Allah dan Rasul-Nya melebihi cintanya kepada selain keduanya, cinta pada seseorang kerana Allah, dan membenci kekafiran sebagaimana ia tidak mahu dicampakkan ke dalam api”.

2. Berada di bawah naungan Mahabbah Ilahi

Sabda Rasulullah saw riwayat Muslim
“Bahawa apabila seseorang mengunjungi saudaranya di desa yang lain, lalu Allah mengutus Malaikat untuk mengikutnya. Ketika Malaikat bertanya: “Kau hendak ke mana?” Ia menjawab: “Aku ingin mengunjungi saudaraku di desa ini”. Malaikat terus bertanya:”Apakah kamu akan memberikan sesuatu kepadanya?” Dia menjawab: “Tidak ada, melainkan hanya aku mencintainya kerana Allah SWT". Malaikat berkata: “Sesunguhnya aku utusan Allah kepadamu, bahawa Allah mencintai orang tersebut kerana-Nya”.

3. Pengampunan dosa

Sabda Rasulullah saw riwayat At-Tabrani
“ Sesunguhnya seorang muslim apabila bertemu saudaranya muslim, lalu ia memegang tangannya (berjabat tangan) gugurlah dosa-dosa keduanya sebagaimana gugurnya daun dari pohon kering ketika ditiup angin kencang. Sungguh diampuni dosa merekka berdua, meski sebanyak buih di laut.”

4. Pengurniaan wajah bercahaya

Sabda Rasulullah saw riwayat Abu Daud
"Sungguh di antara hamba-hamba Allah itu ada beberapa orang yang bukan Nabi dan Syuhada', tetapi para Nabi dan Syuhada' mengingini keadaan seperti mereka, kerana kedudukannya di sisi Allah. Sahabat bertanya: " Ya Rasulullah, beritahulah kami siapa mereka? " Rasulullah S.A.W menjawab : " Mereka adalah satu kaum yang cinta-mencintai kerana Allah tanpa ada hubungan dengan sanak kerabat di antara mereka serta tanpa hubungan harta benda yang ada pada mereka. Maka, demi Allah, wajah mereka sungguh bercahaya, sedang mereka tidak takut apa-apa di kala orang lain takut, dan mereka tidak berduka cita ketika orang lain berduka cita ".

5. Berada di bawah naungan Arasy

Sabda Rasulullah saw riwayat Muslim:
“ Sesunguhnya Allah SWT pada hari Kiamat berfirman: “Di manakah orang yang cinta-mencinntai kerana keagungan-Ku? Pada hari ini Aku akan menaungi mereka dengan naungan-Ku, pada hari yang tiada naungan melainkan naungan-Ku”.

6. Mendapat syurga dan keredhaanNya

Sabda Rasulullah saw riwayat At-Tirmizi
“Barangsiapa menjenguk orang sakit atau mengunjungi saudaranya kerana Allah, maka dia akan dipangil oleh Allah: “Berbahagialah langkahmu, dan engkau telah menyediakan tempat tinggalmu di syurga”.

Jika begitu menakjubkannya ukhuwwah, kenapa tidak kita usahakan dia sesungguhnya dan seikhlasnya....?

2 comments:

  1. Salam.
    Orang bijak pandai berkata ; " Ukhwah yang dibina antara kita, biarlah seperti seutas tasbih, ada awal, tiada penghujungnya, dicipta untuk mengingatiNYA, dibahagi untuk cintaNYA, diratib demi redhaNYA."

    ReplyDelete
  2. entry ini worth reading..

    http://fdausamad.blogspot.com/2010/10/maher-zain-ni-sunni-ke-syiah.html

    http://fdausamad.blogspot.com/2010/10/metafora-sarcacsm-sound-derek-dan.html

    serius!

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Demi Al-'Ashr : ayat 3. Kecil tapak tangan nyiru ditadahkan.