RENUNG - RENUNGKAN

" Barangsiapa yang tidak menghadap Allah dengan kelembutan-kelembutan ihsan, maka ia akan diseret ke hadapanNya dengan rantai cobaan. Barangsiapa yang tidak mensyukuri beragam nikmat, maka ia menghadapi hilangnya nikmat-nikmat tersebut, dan barangsiapa yang mensyukurinya, sesungguhnya ia telah mempertahankannya dengan ikatannya."

YANG SUDI BERKONGSI IDEA, KOMEN ........ terima kasih

Tuesday, July 12, 2011

Pengajaran dari BERSIH 2.0 (4) Anda harapan baru Malaysia.

Pujian harus diberikan kepada rakyat Malaysia, terutama kepada seluruh peserta himpunan aman BERSIH 2.0 kerana bersikap amat professional, matang dan berkelakuan sangat terpuji.


Majoritinya adalah anak muda yang saya kira telah terdedah dengan berbagai maklumat. Dan mereka turun adalah dengan kefahaman, azam dan semangat yang bukan lantaran upah, apatah lagi projek. Bahkan mereka mungkin berhadapan tindakan AUKU andai mereka pelajar, berbagai ancaman jika mereka kakitangan awam, atau bila-bila masa boleh tertangkap dan ‘disimpan’. Dari atas stesyen LRT, saya lihat mereka tidak tumpah seakan pemuda-pemuda Palestin yang berada dijalanan menghadapi Yahudi laknatullah.

Di sekitar Chow Kit, mereka sudah di buru oleh anggota PDRM yang siap membawa ‘cable tight’di tangan. Namun menakjubkan… saat azan dilaungkan mereka sekaliannya (yang Muslim) sama berbondong ke Masjid Pakistan yang terletak berhampiran pasar Chow Kit. Tidak pula kelihatan anggota PDRM yang turut serta. Bersangka baik… mungkin mereka sembahyang jama’, atau ‘uzur’. Se usai sembahyang dan doa mereka bersegera bingkas untuk misi yang di atur. Sekali lagi terpesona, kerana biarpun mereka tiada ‘field commander’ namun gerak mereka teratur. Tiada tolak menolak, pentingkan diri sendiri, seakan pasukan yang sudah terlatih.

Kelompok semakin membesar sepanjang perjalanan melalui pasar basah Chow Kit. Sehingga di hadapan Ibu Pejabat Polis Dang Wangi kelompok kami sudah melaut. Demi mengelak sekatan si topi merah kami melencongkan sedikit laluan sekitar kawasan letak kereta. Penuh disiplin mengikut giliran melepasi pagar yang berada disekitarnya. Yang wanita di dahulukan, yang tua di bantu melepasi pagar besi, separas pinggang atau mungkin lebih. Namun semuanya bergerak laju dan pantas. Hujan mulai turun, agak lebat. Sebahagian menyasar ke tepi laluan mencari bag, bungkusan plastik untuk membungkus handphone masing-masing.. Dalam situasi itu keutamaan adalah handphone, kerana ia adalah nadi perhubungan. Sebahagiannya membantu yang lain untuk tujuan itu. Ukhuwwah bisa saja terjalin walaupun keadaan sangat kritikal…syukur.

Saya berada dalam kelompok tengah gelombang manusia yang bergerak itu. Sebagaimana yang saya sudah catitkan dalam entri saya yang lalu, rasa kebersamaan, keharmonian dan semangat yang ditunjukkan oleh sekalian bangsa yang bergandingan benar-benar mengatasi semangat 1 Malaysia yang dicanangkan oleh pemerintah.

Tidak pula saya ternampak pasu bunga dilanggar, atau pecah atau apa-apa pun yang rosak sebagaimana yang dibimbangkan. Berjalan aman. Mereka bukan ‘hooligans’ pemusnah harta benda awam apatah lagi mencederakan orang lain. Saya kira mereka lebih sayangkan semuanya, kerana mereka tahu itu semua adalah hasil dari cukai yang mereka bayar juga…duit mereka. Cuma suasana sedikit tegang kerana tidak tanduk pasukan topi merah yang tidak ‘friendly’.

Di jalan-jalan utama ada sahaja peserta yang sudi secara sukarela mengarahkan peserta lain untuk memberi laluan jika bertembung dengan apa-apa kenderaan. Meskipun tanpa bantuan pihak berwajib, semuanya lancar…

Dari ‘Melacca Street’ membelok menuju menara May Bank. Di situ berlaku pertembungan. Perjalanan disekat. Akhirnya gas pemedih mata dilepaskan…..
Berlakulah sebagaimana yang saya coretkan dalam entri yang lalu.

Akhirnya peserta himpunan BERSIH 2.0 sekalian….anda adalah harapan baru Malaysia.

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Demi Al-'Ashr : ayat 3. Kecil tapak tangan nyiru ditadahkan.