RENUNG - RENUNGKAN

" Barangsiapa yang tidak menghadap Allah dengan kelembutan-kelembutan ihsan, maka ia akan diseret ke hadapanNya dengan rantai cobaan. Barangsiapa yang tidak mensyukuri beragam nikmat, maka ia menghadapi hilangnya nikmat-nikmat tersebut, dan barangsiapa yang mensyukurinya, sesungguhnya ia telah mempertahankannya dengan ikatannya."

YANG SUDI BERKONGSI IDEA, KOMEN ........ terima kasih

Thursday, July 14, 2011

Pengajaran dari BERSIH 2.0 (5) Belajarlah....







Hari itu terlihat juga satu tubuh, di sekitar Jalan Petaling (Petaling Street) yang sudah dimakan usia memakai ‘T-shirt’ kuning, ditangannya sejambak bunga kekwa putih, hadir sebagai menyatakan sokongannya kepada himpunan aman BERSIH 2.0. Melihat lenggok jalannya, rasanya dia bukan merupakan ancaman kepada keselamatan negara. Rasanya untuk mengangkat dan menghempas sebuah pasu bunga yang bersaiz ukuran garis lintang sekitar 12 inci pun dia tidak akan larat. Tidak mampu juga rasanya dia untuk meruntuhkan bangunan di sekitar laluannya atau untuk menterbalikkan sebuah kereta. Malah kalau disuruh membaling ‘bom cocktail’ pun hanya larat untuk beberapa hasta sahaja. Dia kelihatan pendiam , tidak langsung kelihatan sikap dan perangai ‘hooligan’, yang boleh membuat onar.

Rambut dan pakaiannya sedikit basah , mungkin menempuh hujan yang turun sekitar 2.30 petang , 9 Julai itu. Hati kecil saya berkata….wanita tua ini sepatutnya tidak perlu menempuh hujan , apatah lagi semburan air asid dan pemedih mata. Pada usia seumpamanya, kebanyakan orang lain hanya bermain dengan cucu atau hanya melayan kucing-kucing atau haiwan lainnya, lantaran kesunyian ditinggalkan anak-anak. Namun itulah manifestasi kemerdekaan jiwa dan fikirannya. Diperahnya sisa-sisa kudrat yang ada untuk menzahirkan rasa hati. Biar mungkin dia tidak akan memperoleh apa-apa, namun biar semangatnya akan dapat dirasai oleh generasi bawahannya. Semangat yang tidak merelakan diri diperbodohkan orang apatah lagi membiarkan hak dan kebebasan kita dicabul dan dizalimi.

Kalau beliau adalah seorang Muslim, maka tindakannya itu adalah termasuk dalam ruang ringkup jihad juga dan diberi pahala.

Namun saya tidak mengendahkannya selepas itu. Cuma saya tersentak bila beberapa hari kebelakangan ini kisahnya tersebar merata di alam siber dan akhbar. Beliau kini mendapat jolokan sebagai 'Makcik BERSIH' ataupun 'Lady of Liberty' Malaysia.

Rupa-rupanya beliau adalah Anne Ooi, 65 sorang bekas guru bahasa Inggeris, yang terkena pancutan air berkimia polis di luar bangunan Hospital Tung Shin di ibu negara Sabtu lalu itu.

Dalam wawancara Malaysiakini dengannya, Makcik Anne berkata ; " Saya sudah tua tetapi terus berjalan kerana mereka merampas kebebasan saya. Sekarang saya tak boleh pakai baju kuning sekalipun,” katanya.

"Semasa muda saya tidak berbuat apa-apa. Saya dalam perkhidmatan pendidikan dan terpaksa menerima apa sahaja (arahan kerajaan) kerana mereka bayar gaji saya.”

Akhirnya, kepada Makcik Anne Ooi , dan semua yang seusia makcik, seumpama Pak Samad yang sanggup mengkesampingkan kesakitan orang-orang berusia, turut meredah semburan ‘hadiah’ air kuning dan gas pemedih mata tempohari, Terima kasih.....kalian manambah bakar semangat kami.

Kepada mereka yang disebelah sana, yang meng ' hadiah ' kan kami air kimia dan gas pemedih mata, selain kalian belajar disiplin, ketangkasan dan kecekapan, rasanya perlu juga belajar erti sopan santun, erti kemanusiaan, erti hak, erti keadilan, erti kedaulatan undang-undang, erti timbang rasa dan yang terpenting kalian perlu tahu dan faham bahawa gaji kalian semuanya dibayar oleh siapa….





Maaf la....kalau terkasar bahasa.

1 comment:

  1. sedar diri sikit, semua yang berbuat keterlaluan itu, gaji mereka semua orang , rakyat yang bayar, termasuk yang mereka sembur air kimia dan gas pemedih mata.

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Demi Al-'Ashr : ayat 3. Kecil tapak tangan nyiru ditadahkan.