RENUNG - RENUNGKAN

" Barangsiapa yang tidak menghadap Allah dengan kelembutan-kelembutan ihsan, maka ia akan diseret ke hadapanNya dengan rantai cobaan. Barangsiapa yang tidak mensyukuri beragam nikmat, maka ia menghadapi hilangnya nikmat-nikmat tersebut, dan barangsiapa yang mensyukurinya, sesungguhnya ia telah mempertahankannya dengan ikatannya."

YANG SUDI BERKONGSI IDEA, KOMEN ........ terima kasih

Sunday, July 10, 2011

Pengajaran dari BERSIH.2.0 (2) Kata cerdik pandai.





Berikut saya nukilkan kata-kata Profesor Madya Dr Abu Hassan Hasbullah , Pengasas Zentrum Future Studies, berkaitan dengan BERSIH 2.0

1. " Syor lapan perkara oleh Bersih bukanlah sesuatu yang seberat konflik perang saudara, atau krisis nuclear, atau sengketa sempadan yang memerlukan tindakan polis, tentera dan segala macam di peringkat keselamatan Negara ".
" Ianya hanyalah beberapa permintaan daripada Bersih untuk diteliti, dikaji, dinilai dan diselesaikan semata-mata bagi membolehkan amalan demokrasi di Malaysia menjadi lebih baik dan lebih sempurna”.
2. “ Apabila pemimpin mengerahkan jutaan rakyat untuk berkumpul bagi mendengar dia bercakap, maka rakyat akan menurut dengan rela dan baik hati; tetapi apabila hanya beberapa orang rakyat berkumpul memohon agar pemimpin datang mendengar mereka bersuara mengadu dan rakyat pun di anggap pemberontak…masa depan apakah yang akan ada, jika nasib hanya satu arah ? ”
3. “ Menangkap rakyat yang memakai baju BERSIH adalah satu peristiwa malang dalam sistem demokrasi di negara ini yang akan dikenang sebagai sebahagian daripada sikap-sikap anarkis pemerintah kepada rakyatnya…..”

1 comment:

  1. Kenapa susah sangat nak buat pembaikan?
    Orang SPR tak reti buat kerja ke..?
    Kalau tak reti ramai lagi yang boleh buat dengan cepat/pantas.
    Buat habis duit rakyat je lantik pegawai2 lembab nie...

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Demi Al-'Ashr : ayat 3. Kecil tapak tangan nyiru ditadahkan.