RENUNG - RENUNGKAN

" Barangsiapa yang tidak menghadap Allah dengan kelembutan-kelembutan ihsan, maka ia akan diseret ke hadapanNya dengan rantai cobaan. Barangsiapa yang tidak mensyukuri beragam nikmat, maka ia menghadapi hilangnya nikmat-nikmat tersebut, dan barangsiapa yang mensyukurinya, sesungguhnya ia telah mempertahankannya dengan ikatannya."

YANG SUDI BERKONGSI IDEA, KOMEN ........ terima kasih

Wednesday, August 11, 2010

kata-kata hati (17) Ramadhan terakhir

Catatan perjalanan akhir Muhammad Huzaifah bin Mohammed Huzazi. Pelajar tahun 2(UMT) Kursus Ijazah Teknologi Alam Sekitar. Lahir 23 Syaaban 1409 (30 Mac 1989) Kembali menemui Rabb kita, (lemas)pada 21 J/Awwal 1431 (4 Mei 2010) semasa misi dakwah 40 hari ke Bluran, Sandakan.

Hari ini bertepatan 1 Ramadhan 1431 bersamaan 11 Ogos 2010 genap sudah 100 hari pemergian anak. Terasa masa terlalu pantas beredar meninggalkan kita semua. Ramadhan datang dan pergi, namun kita seperti dahulu juga 'consistent' dengan amal-amal 'routine' .....rasanya tidak juga bertambah-tambah. Lemahnya diri abah... terutamanya.

Dimasjid yang kita selalu kesana, Masjid Jamek Sultan Hisyamuddin, Pekan Sabak baru-baru ini diadakan ceramah untuk persediaan Ramadhan, dengan menampilkan penceramah muda yang hebat. Banyak mutiara yang dapat diraih darinya.

Antara lain diperingatkan agar semua berazam untuk mengimarahkan Ramadhan secara bersungguh-sungguh, seolah-olah inilah ramadhan yang terakhir.

Memanglah anak.....

Seandainya kita diberitahu olehNYA, bahawa Ramadhan ini adalah yang terakhir untuk kita sebelum kita menerima jemputanNYA, pasti kita akan lakukan yang tersangat baik yang kita mampu upayakan. Mungkin ketika itu kita tidak akan peduli lagi akan makan minum dan apa-apa keperluan seumpamanya.

Ialah anak....

Penghujung umur, kita tidak tahu. Dalam rahsiaNYA. Dalam penghujung Ramadhan yang lalu kita sama-sama bertarawih, kemudian anak habiskan malam-malamnya dengan i'tikaf di masjid. Rupanya itu adalah Ramadhan terakhir anak. Di Ramadhan yang baru menjelma ini..... anak sudah tiada.

Giliran kami belum tahu bila...........?

Moga kami dapat menyambut bulan yang penuh keberkatan ini dengan sepenuh hati dan jiwa, (walaupun hati tetap berdoa, semoga diberikanNYA kesempatan lagi untuk menemui Ramadhan seterusnya). Mana tahu ia adalah yang terakhir.

"Ya Allah berikan kami kekuatan untuk meraih semaksima khazanah Bulan Yang Agung ini."

3 comments:

  1. Ya Allah berilah aku kesempatan bertemu Ramadhan2 akan datang.

    ReplyDelete
  2. 1 Ramadhan 1431 bersamaan 11 Ogos 2010 juga,seorang yang kami kasihi juga telah pergi menemui Robbnya. Semoga Allah memberi kekuatan kepada kita.
    Al Fatihah Mohammad Huzaifah
    Al Fatihah Hazrin Husaini

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Demi Al-'Ashr : ayat 3. Kecil tapak tangan nyiru ditadahkan.