RENUNG - RENUNGKAN

" Barangsiapa yang tidak menghadap Allah dengan kelembutan-kelembutan ihsan, maka ia akan diseret ke hadapanNya dengan rantai cobaan. Barangsiapa yang tidak mensyukuri beragam nikmat, maka ia menghadapi hilangnya nikmat-nikmat tersebut, dan barangsiapa yang mensyukurinya, sesungguhnya ia telah mempertahankannya dengan ikatannya."

YANG SUDI BERKONGSI IDEA, KOMEN ........ terima kasih

Monday, August 30, 2010

Kata-kata hati (20) Ujar Rasulullah saw..." Wajabat..."

Suasana sayu saat van jenazah meninggalkan jamaah dan Masjid Sri Petaling
(persinggahan terakhir di Masjid yang anak mendapat tarbiyyah
& kerap 'iktikaf di dalamnya)

Catatan perjalanan akhir Muhammad Huzaifah bin Mohammed Huzazi. Pelajar tahun 2(UMT) Kursus Ijazah Teknologi Alam Sekitar. Lahir 23 Syaaban 1409 (30 Mac 1989) Kembali menemui Rabb kita, (lemas)pada 21 J/Awwal 1431 (4 Mei 2010) semasa misi dakwah 40 hari ke Bluran, Sandakan.

Anak ...

Tiada satu hari yang berlalu tanpa kami seluruhnya teringatkan anak. Semakin jauh....tapi tetap di hati. Dan terdetiknya abah menulis blog ini pun lantaran teringatkan anak. Ia seakan perantara bicara kami semua dengan anak.

Di 'maya' juga kami dapati bukan sedikit yang memberikan ruang kepada kisah anak. Alhamdulillah moga apa yang mereka cuba sampaikan ialah, agar semuanya menjadi iktibar serta mudah-mudahan dapat mendatangkan manfaat. Antaranya dalam http://umu6point.blogspot.com/, http://chromosome.wordpress.com/, http://hans-ryder.blogspot.com/, http://best1of4.wordpress.com/, http://syukri-abdullah.blogspot.com/, http://meit-habib.blogspot.com/, http://wirapendang.blogspot.com/, http://bfs131.blogspot.com/, http://haneefsyah.blogspot.com/, http://mancismenyala.blogspot.com/, http://campus-pj.blogspot.com/, http://haticantik.blogspot.com/, http://www.tranungkite.net/, http://shah8074.blogspot.com/, http://norish77.blogspot.com/, http://saifulmerah.blogspot.com/, http://shafriza.blogspot.com/, http://kabusbumi.blogspot.com/, http://cintaindah.blogspot.com/, http://ohislam.com/ dan banyak lagi yang tak mampu nak dicatitkan semuanya.

Pastinya, tak terjumlah juga komen dan ulasan masing-masing pengunjung. Alhamdilillah semuanya baik dan positif. Syukur juga dalam sebahagian ulasan dan komen mereka tidak lupa mengirimkan bacaan Al-fatihah untuk anak. Ameeen.....

Kepada sekalian yang mendoakan serta sudi mengirimkan untaian Al-fatihah buat anak, abah ingin menyampaikan ucapan 'jazakallahu khairan' .

Sekadar ingin mencatit sedikit dari catatan yang mereka tinggalkan berikut abah salin semula sebahagiannya.

nadia 13/08/2010 pd 8.26 pg. (dalam http://ohislam.com/)
sememangnya arwah huzaifah memiliki akhlak yang sangat baik. al-fatihah buat mu sahabat, abg homeroom. semoga syurga yg kau cari menjadi milikmu.......amin..

ct 16/08/2010 pd 1.58 pg. (dalam http://ohislam.com/)
1 batch dgn sy 2...... suka tgk dia dlm kelas......baik sgt2. sjok mata mmndg....xsgka plk Allah telah memanggilnya lbih dahulu......patutla x prnah nmpk dia masuk sem baru ni....slalunya tgk dia naik basikal pergi kuliah....berkopiah......sdih bila mengetahui pemergiannye......Al-fatihah utk arwah....smoga beliau ditempatkan disamping org2 yg Allah kasihi.....amin......

hafiz 17/08/2010 pd 9.40 ptg. (dalam http://ohislam.com/)
die dulu senior aq kt yayasan selangor. sedhnye.....smoge rohnya dicucuri rahmat......

atiqah 20/08/2010 pd 10.56 ptg. (dalam http://ohislam.com/)
subhanallah,,,,arwah merupakan skulmate sye di SMKSUA sabak bernam...,takziah kpd keluarga arwah, kami semua tahu yang arwah mmg seorang yang baik dan beriman,, bangga memiliki sahabat sepertinya,, Al-fatihah buat alahyarham muhammad huzaifah bin mohammed huzazi.

zul 20/08/2010 pd 5.37 ptg. (dalam http://ohislam.com/)
salam.
arwah merupakan sahabat saya di umt....arwah juga duduk serumah dgn saya dan course mate..... sememangnya arwah org yang baik akhlaknya, mulia pekertinya dan menjaga tingkahlakunya dan arwah sendiri pernah berkata pada saya bhw beliau berharap mati syahid di jalan Allah... Al-fatihah.

Tahniah-lah anak kerana keupayaan dan kesungguhan anak dan dengan bantuan serta izin Allah menjadi orang yang baik, tidak menyusahkan dan menyakitkan hati orang lain. Dengan pernyataan mereka mudah-mudahan anak kini memperoleh sebagaimana yang di sabdakan oleh junjungan Rasulullah saw.

Dari Anas ra berkata;

Ketika ada jenazah lalu, maka sahabat-sahabat memuji mayyit itu atas kebaikan kelakuannya. Maka Nabi saw bersabda : " Wajabat (Pasti baginya). Kemudian ada lain jenazah berjalan dan orang-orang menyebut-nyebut kejahatannya. Nabi pun bersabda: " Wajabat " (Pasti baginya). Maka Umar bin Al-Khattab bertanya; " Apakah erti Wajabat ?" Jawab Nabi saw : " Itu tadi kamu memuji kebaikannya maka pasti ia masuk syurga. Dan yang ini kamu sebut-sebut kejahatannya, maka pasti ia masuk neraka. Kamu sebagai saksi Allah di atas bumi ini ".
Hadith riwayat Bukhari dan Muslim.

Abul Aswad berkata:

Ketika saya datang ke kota Madinah, saya duduk bersama Umar bin Al-Khattab, tiba-tiba ada jenazah melintasi kami, maka orang ramai memuji-muji mayat itu. Berkata Umar ; " Wajabat " Kemudian ada lain jenazah juga orang ramau memuji-muji kebaikannya. Umar berkata ; " Wajabat " Kemudian ketiga kalinya ada jenazah dan orang ramai menyebut kejahatannya. Umar juga berkata: " Wajabat " Abul Aswad bertanya; "Apakah erti 'Wajabat' wahai Amirul Mu'minin ?" Jawab Umar; " Saya berkata sebagaimana yang pernah diucapkan oleh Rasulullah saw. Tiap muslim yang disaksikan oleh empat orang bahawa ia baik, Allah akan memasukkannya ke dalam Syurga." Kami bertanya ; " Kalau tiga orang ? " Jawab Nabi; " Juga tiga." Kami bertanya ; " Kalau dua orang ? " Jawab Nabi ; " Dan dua orang." Kemudian kami tidak sampai bertanya satu orang."
Hadith riwayat Bukhari

Ameeen..............

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Demi Al-'Ashr : ayat 3. Kecil tapak tangan nyiru ditadahkan.