RENUNG - RENUNGKAN

" Barangsiapa yang tidak menghadap Allah dengan kelembutan-kelembutan ihsan, maka ia akan diseret ke hadapanNya dengan rantai cobaan. Barangsiapa yang tidak mensyukuri beragam nikmat, maka ia menghadapi hilangnya nikmat-nikmat tersebut, dan barangsiapa yang mensyukurinya, sesungguhnya ia telah mempertahankannya dengan ikatannya."

YANG SUDI BERKONGSI IDEA, KOMEN ........ terima kasih

Thursday, August 5, 2010

JIHAD - Kewajipan yang diabaikan (6)

Persediaan JIHAD

Apabila disebut bahawa berjihad membebaskan bumi umat Islam itu fardhu ain, maka bukanlah berarti bahawa sesaorang itu mesti keluar ke medan perang dengan segera tanpa membuat sebarang persiapan. Persiapan atau persediaan itu sebenarnya sangat perlu, kerana jihad itu sendiri mempunyai beberapa marhalah atau peringkat.

1. I'dad

Membuat persediaan diri dengan segala bentuk kekuatan zahir dan bathin.

Firman Allah Surah Al Anfaal : 60
"Dan bersiap sedialah untuk menentang mereka (musuh-musuh yang menceroboh) dengan segala jenis kekuatan yang dapat kamu sediakan dan dari pasukan-pasukan kuda yang lengkap bersedia, untuk menggerunkan dengan persediaan itu musuh-musuh Allah dan musuh-musuh kamu serta musuh-musuh yang lain dari mereka yang kamu tidak mengetahuinya; sedang Allah mengetahuinya...."

2. Ribat

Bersiap-siaga di medan perang sebelum berlakunya pertempuran.

Sabda Rasulullah saw, dari Usman bin Affan :

"Sehari 'berribat' (berjaga ) dijalan Allah adalah lebih baik dari seribu hari yang lain.
Hadith riwayat An Nasai.

Sabda Rasulullah saw lagi dari Anas,
" Sepagi atau sepetang 'berribat' (berjaga) dijalan Allah adalah lebih baik dari dunia dan segala isinya."
(Mirqat)

3. Qital

Peperangan atau pertempuran. Allah swt berfirman menjelaskan perkara ini.
" Kamu diwajibkan berperang (qital) sedangkan peperangan itu adalah satu perkara yang kamu benci. Dan boleh jadi kamu benci kepada sesuatu padahal ianya baik bagi kamu dan boleh jadi juga kamu suka kepada sesuatu, padahal ianya buruk bagi kamu. Dan (ingatlah) Allah jualah yang mengetahui (baik buruknya) sedang kamu tidak mengetahui."
Surah Al Baqarah : 216

Saidina Umar Al Khattab mengatakan :

" Ajarlah anak-anak kalian berenang dan memanah dan perintahkanlah mereka melompat ke kuda yang sedang berlari untuk menonggangnya....."

Sementara As Syahid Dr Abdullah Azzam menegaskan bahawa membuat persediaan adalah lebih penting dan lebih wajib daripada qital (pertempuran) kerana mereka yang tidak ada persiapan iman dan ilmu peperangan serta tidak tahu menggunakan senjata sudah pasti tidak mampu untuk berhadapan dengan qital.

Sehubungan itu beliau pernah berwasiat ;
" Wahai kaum wanita.... Didiklah anak-anak kalian dengan sifat-sifat kepahlawanan dan biasakanlah mereka dengan keriuhan medan tempur serta gegak gempita dentuman peluru-peluru dari senjata apai. Jadikanlah rumah-rumah kalian itu sebagai kandang singa; dan bukannya reban ayam yang menunggu gemuk untuk disembelih oleh taghut."
Bersambung..................

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Demi Al-'Ashr : ayat 3. Kecil tapak tangan nyiru ditadahkan.