RENUNG - RENUNGKAN

" Barangsiapa yang tidak menghadap Allah dengan kelembutan-kelembutan ihsan, maka ia akan diseret ke hadapanNya dengan rantai cobaan. Barangsiapa yang tidak mensyukuri beragam nikmat, maka ia menghadapi hilangnya nikmat-nikmat tersebut, dan barangsiapa yang mensyukurinya, sesungguhnya ia telah mempertahankannya dengan ikatannya."

YANG SUDI BERKONGSI IDEA, KOMEN ........ terima kasih

Friday, September 16, 2011

Bicara orang 'Arif (4) Ikhlas-lah...

Syaikh Ibnu “Atha’illah berpesan;
Aneka ragam amal itu disebabkan berlimpahnya ahwal yang datang menyelinap kedalam kalbu. Amal adalah potret (tubuh) yang berdiri, sedangkan rohnya adalah keikhlasan yang ada di dalamnya.”



Ulasan Syaikh Sa’id Hawwa dalam hal ini:
Sebenarnya pada sisi Allah ada amal soleh yang hidup, ada pula amal soleh yang mati. Yang hidup adalah amal yang dibungkus keikhlasan. Inilah perkara yang paling signifikan terutama dalam hal-hal yang berkaitan dengan seruan menuju Allah. Seumpama mereka yang sibuk di bidang dakwah menuju Allah, samada menuntut ilmu mahupun mengajar, jika ikhlas, maka amal-amal mereka itu hidup.



Faktor inilah yang mewarnai suasana dunia, dan menjana nafas kehidupan bagi umat manusia. Orang yang menyerukan agama Allah dengan ikhlas, maka dakwah yang keluar dari mulutnya akan terasa lebih hidup, lebih mengesankan, lebih besar impaknya dan lebih jernih pengaruhnya dalam kalbu. Pada umumnya, tidak ada nafas kehidupan dalam suatu amal, kecuali kalau di dalamnya terdapat keikhlasan kerana Allah.



Salah satu cara untuk memancangkan keikhlasan dalam jiwa kita adalah bahwa sebelum beramal hendaknya masing-masing dari kita bertanya pada diri sendiri, apakah ia melakukan suatu amal kerana menginginkan redha dan balasan dari Allah, kerana keinginan peribadi atau kerana perihal duniawi. Dari sinilah hendaknya ia mula-mula membetulkan niatnya, lalu berangkat, dan seyogianya waspada agar tidak menanggalkan amal tersebut. Ini adalah masalah yang urgen, kerana banyak orang yang lantaran khuatir terhadap riya’, mereka lantas tidak melakukan apa-apa. Ini adalah salah satu pintu masuk syaitan kepada manusia untuk mencegah mereka dari melakukan amal yang soleh.


Kerana itu sebahagian dari mereka kalangan sufi, menganggap bahawa meninggalkan suatu amal kerana manusia adalah riya’ dan melakukan amal kerana manusia adalah syirik.


Tidak syak lagi adalah diwajibkan untuk beramal dengan ikhlas, kerana itu bekerjalah dan berusahalah dengan segala kesungguhan untuk merealisasikan keikhlasan, kerana amalmulah yang membimbingmu menuju keikhlasan. Sekiranya hati redup, dan nur keikhlasan yang ada di dalamnya pun lemah, lantas apakah yang bisa membuat keikhlasan menjadi besar? Tiada lain melainkan amal soleh.

2 comments:

  1. Ikhlas itu adalah rahsia antara Tuhan dan Hamba. Ikhlas itu jualah benteng kita melawan syaitan. Moga hati-hati kita terus ikhlas keranaNya.

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Demi Al-'Ashr : ayat 3. Kecil tapak tangan nyiru ditadahkan.