RENUNG - RENUNGKAN

" Barangsiapa yang tidak menghadap Allah dengan kelembutan-kelembutan ihsan, maka ia akan diseret ke hadapanNya dengan rantai cobaan. Barangsiapa yang tidak mensyukuri beragam nikmat, maka ia menghadapi hilangnya nikmat-nikmat tersebut, dan barangsiapa yang mensyukurinya, sesungguhnya ia telah mempertahankannya dengan ikatannya."

YANG SUDI BERKONGSI IDEA, KOMEN ........ terima kasih

Monday, September 12, 2011

Kata mutiara sipemburu syahid (1)

Wahai……..,
Syurga nan ni’mat sudah mendekat…..,
Minuman segar, tercium harum…..,
Tetapi….., engkau Rom…..! Rom…..! menghampiri siksa,
Dimalam gelap gelita, jauh dari keluarga !
Tugasku…………… menggempurmu……!




Pada tahun ke 8 Hijrah, Rasulullah saw menyiapkan satu pasukan tentera untuk menghadapi tentera kuffar Rom di Mu’tah. Zaid bin Haritsah Baginda saw angkat sebagai komandan, meminpin sekitar 3000 orang tentera Muslimin.


Disaat pasukan hampir berangkat Rasulullah saw berpesan; “Seandainya Zaid tewas, atau tercedera, maka komandan hendaklah digantikan oleh Ja’far bin Abi Thalib. Sekiranya Ja’far gugur atau cedera, dia digantikan oleh ’Abdullah bin Rawahah. Apabila ‘Abdullah bin Rawahah cedera atau gugur, maka hendaklah kaum muslimin memilih seorang komandan diantara mereka.”


Setibanya pasukan di Mu’tah, sedia menanti mereka pasukan Rom dengan kekuatan 100 ribu tentera berpengalaman yang terlatih, dengan persenjataan yang lengkap, ditambah dengan 100 ribu tentera militia, terdiri dari beberapa kabilah Arab Nasrani.


Dengan kedua pasukan yang tidak seimbang, pertempuran segera berkobar dengan hebatnya. Saat desingan dan percikan api pertembungan senjata memuncak Zaid bin Haritsah gugur sebagai syuhada’ kala sedang merempuh ke tengah-tengah musuh. Ja’far segera menyambar panji komando Rasulullah saw, dari tangan Zaid, sebelum sempat menyentuh bumi atau di musnahkan musuh. Dijulangnya tinggi-tinggi sebagai tanda kepimpinan kini sudah beralih ke tangannya. Barisan musuh dirempuhnya, sedang pedangnya menari kekiri kanan meroboh benteng musuh durjana. Entah berapa ratus kepala tentera Rom tercabut dibantainya, menerpa musuh seumpama singa yang lapar. Namun akhirnya musuh berjaya mengepungnya.
Ja’far berputar-putar dengan pedang pantas menemui sasaran, sambil dia bersenandung dengan bait-bait mutiara indah;


Wahai……..,
Syurga nan ni’mat sudah mendekat…..,
Minuman segar, tercium harum…..,
Tetapi….., engkau Rom…..! Rom…..! menghampiri siksa,
Dimalam gelap gelita, jauh dari keluarga !
Tugasku…………… menggempurmu……!

Suatu ketika tangan kanannya putus dilibas musuh, tangan kirinya pantas menyambar panji komando Rasulullah saw. Waktu tangan kirinya terkulai di rentap pedang musuh, dipeluknya panji komando Rasulullah saw dengan kedua lengannya yang putus.

Akhirnya komandan agung Ja’far bin Abi Thalib gugur, sebagai syuhada’.

Lantaran itu Rasulullah saw berujar;
“ Aku melihat sungguh Ja’far berada di dalam Syurga. Dia mempunyai dua sayap berlumuran darah dan bertanda di kakinya.”

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Demi Al-'Ashr : ayat 3. Kecil tapak tangan nyiru ditadahkan.