RENUNG - RENUNGKAN

" Barangsiapa yang tidak menghadap Allah dengan kelembutan-kelembutan ihsan, maka ia akan diseret ke hadapanNya dengan rantai cobaan. Barangsiapa yang tidak mensyukuri beragam nikmat, maka ia menghadapi hilangnya nikmat-nikmat tersebut, dan barangsiapa yang mensyukurinya, sesungguhnya ia telah mempertahankannya dengan ikatannya."

YANG SUDI BERKONGSI IDEA, KOMEN ........ terima kasih

Thursday, October 20, 2011

Al-Aqsa menangis (8) Cermin diri kita.

Lima tahun yang lalu pejuang Islam Palestine melakukan serbuan, yang berakhir dengan tertawannya seorang tentera negara penjajah haram Israel, Gilad Shalit. Antara matlamat serbuan adalah untuk menjadikan tentera penjajah haram yang tertawan sebagai pertukaran pembebasan ribuan pejuang/rakyat Palestine yang berada di dalam penjara negara penjajah haram Israel.

Pertukaran pembebasan fasa pertama telah berlangsung pada hari Selasa 18hb Oktober 2011, menyaksikan 470 pejuang/rakyat Palestine sebagai pertukaran Gilad Shalit. Seramai 1,027 pejuang Palestine lagi akan mendapat pembebasan. Namun masih ada sekitar 5,000 pejuang/rakyat Palestine yang terpaksa merengkok dalam penjara negara penjajah haram Israel, yang entah bila akan mendapat hak pembebasan.

Semua pejuang/rakyat Palestine yang dibebaskan dan semuanya yang masih tertahan masing-masing punya cerita, memiliki ‘iktibar yang sangat besar buat kita semua. Berikut ikuti kisah singkat srikandi hebat Ahlam al Tamimi, antara tahanan yang mendapat pembebasan.

Ahlam al-Tamimi telah dilahirkan pada 20/10/1980 di kota al Zarqa, dari kalangan keluarga Palentine dari kerabat serta keturunan di perkampungan al Nabi Saleh, berhampiran Ramallah. Ahlam berjaya menamatkan pengajian peringkat elementari, rendah dan menengah di al-Zarqa, sebelum kembali menyambung pengajian ke Palestine, memasuki Jabatan Media dan Kewartamanan di Universiti Bir Zeit. Dengan hanya tinggal sepenggal sebelum menamatkan pengajian, meletus Intifada al Aqsa pada tahun 2001 [Kebangkitan kedua rakyat Palestine] mengakibatkan keganasan dan penindasan melampau yang belum pernah berlaku, dengan pembunuhan tanpa batas yang diketuai oleh penjenayah perang, Ehud Barak dan Ariel Sharon.

Ahlam berusaha menentang pendudukan dengan caranya sendiri, menumpukan tenaga pada program televisyen tempatan yang menyiarkan program 'Independence' yang memantau perlakuan amalan haram Pendudukan. Melalui kerja kewartawanan untuk program ini, Ahlam berhadapan dengan realiti pahit dan kisah-kisah tragik dan cerita-cerita dongeng kesusahan yang disebabkan oleh itu pendudukan haram Israel.

Ahlam telah ditahan pada 14/09/2001 dan dijatuhkan hukuman pada 13/10/2003 karena dituduh membantu Izzudin Al-Masri, anggota Brigade Qassam yang melakukan pengeboman di restoran Sparo di Yerusalem pada tahun 2001 dan menewaskan puluhan warga Israel, setelah hampir dua tahun selepas penahanan. Mahkamah Tentera Zionis Tentera menjatuhkan hukuman 1584 tahun penjara bersamaan, hukuman 16 kali penjara seumur hidup, dengan syor bahawa dia tidak harus dilepaskan dalam mana-mana pertukaran banduan.
Semenjak hari itu beliau kekal merengkuk di dalam jeriji besi. Ahli-ahli keluarganya dilarang daripada melawat beliau atas alasan bahawa mereka adalah warga Jordan dan tidak membawa kad pengenalan Palestin. Pada awal hukuman, Ahlam dikenakan tidak kurang dari 5 kali pengasingan sel penjara, yang ada waktu pengasingan berjalan diantara 25 hari ke bulan, dan dari bulan, menjangkau ke tahun.

Ahlam tidak terlepas daripada dipukul teruk dan penyeksaan yang berterusan, yang menyebabkan tangannya patah dan status kesihatan merosot. Dia mengalami masalah perut dan penyakit sendi akibat layanan buruk, kurangnya pendedahan kepada cahaya matahari untuk tempoh yang menjangkau lebih dari minggu. Pantauan Palang Merah dan doktor yang bertanggungjawab untuk menyelia rawatan perubatan dinafikan.

Kehidupan Ahlam selepas itu tidak pernah surut dari penyeksaan dan penderaan berterusan, sedang haknya sebagai manusia berterusan dinafikan, sehingalah saat akhir sebelum pembebasannya.


Pada hari pembebasannya keluarga Tamimi beserta ratusan warga Palestina, ratusan anggota Ikhwanul Muslimin dan organisasi serikat buruh menyambut kedatangan Tamimi di Bandaraya Ratu Alia dan Amman. Suasana penuh haru dan tetesan air mata mewarnai penyambutan itu. Bendera Palestina, spanduk Hamas, serta nasyid perjuangan menghiasi pertemuan itu.

"Pesan bagi rakyat Palestina adalah: Membebaskan Palestina dan membebaskan Masjid Al Aqsha," kata Tamimi dalam pidato singkatnya.

"Demi Allah, sungguh Ibrahim Hamid, Mahmud Isa, Hasan Salamah, Abul Haija dan Bargouthi lebih berhak dariku meraih kebebasan dan berada di tempat ini, Allah yang menjadi saksinya", tambahnya mengharapkan kebebasan teman-teman seperjuangan yang masih di penjara.


Allahu Akbar !!!

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Demi Al-'Ashr : ayat 3. Kecil tapak tangan nyiru ditadahkan.