RENUNG - RENUNGKAN

" Barangsiapa yang tidak menghadap Allah dengan kelembutan-kelembutan ihsan, maka ia akan diseret ke hadapanNya dengan rantai cobaan. Barangsiapa yang tidak mensyukuri beragam nikmat, maka ia menghadapi hilangnya nikmat-nikmat tersebut, dan barangsiapa yang mensyukurinya, sesungguhnya ia telah mempertahankannya dengan ikatannya."

YANG SUDI BERKONGSI IDEA, KOMEN ........ terima kasih

Tuesday, October 4, 2011

HUDUD (3) ' iNcONsIsTEnt '

Firman Allah swt ,
Artinya : Wahai segala orang yang beriman diwajibkan keatas kamu berpuasa sebagaimana diwajibkan ke atas umat sebelum kamu mudah-mudahan kamu termasuk dalam golongan orang yang bertaqwa.”
Surah al-Baqarah ayat 18 .

Maka dengan perintah itu kita pun berpuasa dengan rela hati. Anak-anak kecil kita suruh juga mencuba berpuasa semampunya. Malah kita sanggup memberikan ganjaran kepada anak-anak kecil kita, kadang-kadang mengikut hari yang dia berjaya berpuasa. Dimana-mana dianjurkan majlis berbuka puasa. Di kebanyakan masjid seluruh negara di sediakan dana besar untuk bubur lambuk. Persekitaran berubah, termasuk kedai dan pasar-pasar, terserlah suasana yang menggambarkan kehadiran bulan puasa @ Ramadhan, dan berbagai lagi. Majoroti umat Islam bergembira dengannya, manakala masyarakat bukan Islam tidak pula menolak atau menentang.
Namun berlainan pula dalam hal firman Allah swt, daripada surah yang sama yang bermaksud;

Artinya : Wahai segala orang yang beriman, diwajibkan keatas kamu hukum qisas pada pembunuhan, orang merdeka dengan orang merdeka, hamba dengan hamba, wanita dengan wanita. Maka barang siapa yang mendapat satu pemaafan daripada saudaranya hendaklah yang memaafkan mengikut dengan baik dan mereka yang diberi kemaafan membayar diat .”
Surah al- Baqarah ayat 178

Dengan perintah ayat ini manusia sama yang yakin puasa itu perintah Allah, dan wajib baginya menunaikannya, berkata atau berbuat seolah-olah hukum-hukum Allah seumpama qisas itu tidak wajib, serta tidak berdosa ditinggalkan. Bila umat Islam jadi seperti itu, maka tidak menghairankan, jika masyarakat bukan Islam menolak atau menentang….(sementelah mungkin kerana mereka tidak faham).

Persoalannya, mengapakah sesetengah umat Islam yang beriman dengan ayat al-Quran yang mewajibkan puasa di Bulan Ramadhan, tetapi tidak beriman dengan kewajipan tuntutan menegakkan Hukum Islam seperti Qisas ?. Adakah dibolehkan kita beriman dengan sebahagian ayat al- Quran dan engkar dengan sebahagiannya yang lain ? Sedangkan jika seseorang menolak salah satu atau sebahagian Rukun Iman atau Islam, maka yang lainnya akan tertolak juga . Ataupun mereka ini termasuk di dalam golongan yang dinyatakan Allah di dalam kitab sucinya,
Artinya ; Adakah kamu beriman dengan sebahagia kitab dan kamu engkar dengan sebahagian yang lain

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Demi Al-'Ashr : ayat 3. Kecil tapak tangan nyiru ditadahkan.