RENUNG - RENUNGKAN

" Barangsiapa yang tidak menghadap Allah dengan kelembutan-kelembutan ihsan, maka ia akan diseret ke hadapanNya dengan rantai cobaan. Barangsiapa yang tidak mensyukuri beragam nikmat, maka ia menghadapi hilangnya nikmat-nikmat tersebut, dan barangsiapa yang mensyukurinya, sesungguhnya ia telah mempertahankannya dengan ikatannya."

YANG SUDI BERKONGSI IDEA, KOMEN ........ terima kasih

Thursday, October 6, 2011

HUDUD (5) Kerana mulut...

Orang kata lidah tak bertulang. Dek kerana lembut dan tidak bertulang, maka mudah saja untuk menuturkan apa jua. Ada waktu jika kita tidak mengamalkan kebiasaan berfikir dahulu sebelum meluahkan kata-kata, akan mengakibatkan musibah dan malapetaka. Kerana itu orang cerdik pandai dahulu sering mengingatkan kita dengan kata-kata indah ini.
Sebab pulut santan binasa, sebab mulut badan binasa.
Kalau tak kena gaya……..@ sebab mulut iman binasa, bersiap masuk neraka.. ???

Berikut adalah ungkapan kata-kata yang dilontarkan oleh beberapa manusia. Ungkapan kata yang kiranya sangat berbahaya pada IMAN.

“ Saya akan mempastikan bahawa negeri-negeri yang diperintah oleh Barisan Nasional tidak akan melaksanakan hudud.”
(Ucapan seorang pemimpin tertinggi Negara dalam temubualnya dengan media massa selepas sidang Majlis Tertinggi Umno,1994)

“ Kita (Kerajaan Pusat) akan ambil tindakan jika Kelantan meneruskan usaha melaksanakan hudud.”
(Ucapan seorang pemimpin tertinggi Negara dalam ucapannya di pasir Mas, Kelantan, 14 Ogos 1994)

“ Sukar dilaksanakan hukum syara’ kerana masyarakat Malaysia bukan seratus peratus Islam.”
(Ucapan seorang pemimpin tertinggi Negara dalam ucapannya di pasir Mas, Kelantan, 14 Ogos 1994)

“ Apakah hukum hudud mesti dilaksanakan juga walau apa pun keadaan sehingga mendatangkan mudarat kepada orang Islam. Apakah dalam keadaan Islam sudah lemah, hukum-hukum yang boleh melemahkan lagi orang Islam mesti dilaksanakan ?”
(Ucapan seorang pemimpin tertinggi Negara dalam ucapannya di Pusat Bahasa Arab, Nilam Puri , Kelantan, 3 Mac 1994)

“ Kerajaan Kelantan harus dipertanggungjawab jika berlaku huru-hara, ketidakstabilan politik, perpecahan dikalangan umat Islam dan kegelisahan rakyat, apabila hukum hudud dilaksanakan di negeri itu. Rakyat harus menyoal perlaksanaan hukum itu menguntungkan atau menyebabkan perpecahan, pertentangan dan ketidakstabilan politik. Tidak semua negara Islam mengamalkan hukum hudud, bahkan ada negara Islam lebih makmur tanpa hukum itu.”
(Ucapan Menteri Kanan kepada wartawan , 20 April 1992)

Akhirnya …berhati-hati bercakap. Ingat firman Allah ini.


Yang bermaksud : " Itulah batas-batas (Syariat) Allah. Dan sesiapa yang taat kepada Allah dan RasulNya, akan dimasukkan oleh Allah ke dalam Syurga yang mengalir dari bawahnya beberapa sungai, mereka kekal di dalamnya; dan itulah kejayaan yang amat besar. Dan sesiapa yang derhaka kepada Allah dan RasulNya, dan melampaui batas-batas SyariatNya, akan dimasukkan oleh Allah ke dalam api neraka, kekallah dia di dalamnya, dan baginya azab seksa yang amat menghina."

Surah Al-Nisa’, ayat 13-14

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Demi Al-'Ashr : ayat 3. Kecil tapak tangan nyiru ditadahkan.