RENUNG - RENUNGKAN

" Barangsiapa yang tidak menghadap Allah dengan kelembutan-kelembutan ihsan, maka ia akan diseret ke hadapanNya dengan rantai cobaan. Barangsiapa yang tidak mensyukuri beragam nikmat, maka ia menghadapi hilangnya nikmat-nikmat tersebut, dan barangsiapa yang mensyukurinya, sesungguhnya ia telah mempertahankannya dengan ikatannya."

YANG SUDI BERKONGSI IDEA, KOMEN ........ terima kasih

Monday, October 24, 2011

Wahai orang di atas sana (1) Kamu akan ditanya..!

Dunia Islam khasnya kelihatan semakin celaru. Masyarakat amnya kelihatan keliru, dan pemimpin mereka khasnya seakan tidak tentu halatuju. Rakyat kebanyakan kehilangan jurupandu, manakala pemimpin di atas sana, bebas melakukan apa sahaja, persis bertuhan hawa nafsu. Sebahagian ‘ulama membisu, terpana kaku. Segelintir masih berpaut pada pada prinsip yang jitu, namun kepada pemimpin mereka dianggap musuh nombor satu…..

Oleh itu….apalah kiranya kita menoleh kembali kepada sumber Al-Qur’an yang satu, serta peninggalan Ar-Rasul saw yang pasti mampu menghilang buntu…


Firman Allah swt Surah An-Nisaa : 58
“ Sesungguhnya Allah menyuruh kamu menyampaikan amanat kepada yang berhak menerimanya dan menyuruh kamu, apabila menetapkan hukum di antara manusia, supaya menetapkannya dengan adil. Sesungguhnya Allah Maha Mendengar lagi Maha Melihat.”

Sabda Rasulullah saw. Riwayat Imam Bukhari & Muslim.
“ Ketahuilah bahawa kamu sekalian adalah gembala, dan kamu sekalian akan dimintai pertanggungjawaban mengenai gembalaannya. Seorang pemimpin tertinggi adalah gembala bagi rakyatnya dan dia akan dimintai pertanggungjawaban mengenai rakyatnya.”


Renung dan fikir-fikirkan wahai diriku saudara-saudaraku….
Bersambung…..

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Demi Al-'Ashr : ayat 3. Kecil tapak tangan nyiru ditadahkan.