RENUNG - RENUNGKAN

" Barangsiapa yang tidak menghadap Allah dengan kelembutan-kelembutan ihsan, maka ia akan diseret ke hadapanNya dengan rantai cobaan. Barangsiapa yang tidak mensyukuri beragam nikmat, maka ia menghadapi hilangnya nikmat-nikmat tersebut, dan barangsiapa yang mensyukurinya, sesungguhnya ia telah mempertahankannya dengan ikatannya."

YANG SUDI BERKONGSI IDEA, KOMEN ........ terima kasih

Saturday, August 7, 2010

Tazkirah (1) Mati

Lihatlah.... dimana-mana ada kematian





Kerana..............

Firman Allah Surah Al-Imran : 185

" Tiap-tiap yang benyawa pasti akan merasai mati. Dan sesungguhnya pada hari kiamat sahajalah disempurnakan pahalamu. Barangsiapa yang dijauhkan dari neraka dan dimasukkan ke dalam syurga, maka sesungguhnya ia telah beruntung. Kehidupan dunia ini tidak lain hanyalah kesenangan yang memperdaya."

Firman Allah Surah Al Jumaah : 8

" Katakanlah; Sesungguhnya kematian yang kamu lari daripadanya itu akan tetap menemui kamu, kemudian kamu akan dikembalikan kepada Allah Yang Mengetahui segala yang ghaib dan segala yang nyata. lalu Ia akan memberitahu kamu apa yang telah kamu kerjakan."

Itulah lumrah 'alam , ketentuanNya. Besi akan berkarat, makanan akan basi, batang kayu mati akan reput, bunga yang mekar akan layu, tubuh yang sihat akan sakit, kulit yang tegang gebu akan berkedut dan dunia ini akan juga berakhir dengan kiamat. Apabila sampai ajal kita juga pasti akan melalui kematian. Berpisahlah kita dengan dunia yang fana ini. Semuanya akan berpindah ke sana.

Lalu bagaimana kita.............?

Maka sewajarnya kita berusaha untuk mati dengan cara sebaiknya dan terhormat. Tuhan memerintahkan kita sebagaimana firmanNya, " Janganlah kamu mati melainkan di dalam keadaan beragama Islam. (Surah Ali Imran : 102)

Kata Maulana Muhammad In'amul Hasan rahmatullah alaih ;

"Matilah kamu dalam agama, jika tidak kamu pun akan mati tapi bukan untuk agama."

Ya Allah kurniakan kami kematian syahid .......

1 comment:

  1. Kematian adalah pasti, cuma bagaimana kematian yang kita pilih.

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Demi Al-'Ashr : ayat 3. Kecil tapak tangan nyiru ditadahkan.