RENUNG - RENUNGKAN

" Barangsiapa yang tidak menghadap Allah dengan kelembutan-kelembutan ihsan, maka ia akan diseret ke hadapanNya dengan rantai cobaan. Barangsiapa yang tidak mensyukuri beragam nikmat, maka ia menghadapi hilangnya nikmat-nikmat tersebut, dan barangsiapa yang mensyukurinya, sesungguhnya ia telah mempertahankannya dengan ikatannya."

YANG SUDI BERKONGSI IDEA, KOMEN ........ terima kasih

Saturday, July 30, 2011

Pengajaran dari BERSIH 2.0 (8) Jujurlah....

Jutaan melontar batu, manifestasi rasa benci yang amat kepada syaitan laknatullah

Berarak di atas jalanraya, puluhan kilometer sambil melaungkan ucapan rasa perhambaan & pengabdian sesungguhnya kepada Allah swt.
Jutaan berhimpun menunjukkan, melahirkan serta meluahkan rasa ketundukan, perhambaan, pengabdian sesungguhnya kepada Allah swt.


Tatkala akan berlangsungnya BERSIH 2.0, fikiran sebahagian umat Islam pastinya jadi rancu bercelaru. Betapa tidak, diluar sana dikeluarkan ‘fatwa-fatwa’ yang berbagai berkaitan haramnya himpunan BERSIH 2.0 pada sisi agama. Bahkan dikhutbahkan di mimbar-mimbar Jumaat akan ‘munkarnya’. Dikatakan demontrasi tiada dalam Islam. Persekongkolan dalam himpunan BERSIH 2.0, yang diketuai oleh wanita bukan Islam itu tidak syaraie, dan berbagai.

Namun dalam keserabutan itu, rupanya masih ada juga di luar sana ulama-ulama yang masih jujur, amanah dan ikhlas dengan ilmu mereka. Dari mereka dikemukakan hujah bagi menyanggah ‘fatwa-fatwa’ pengharamannya.

Sekadar mengutip dan menghimpun kembali hujah-hujah mereka berikut saya nukilkannya.

1. Demontrasi haram, tiada dalam Islam.
Benarkah demontrasi haram, dan tiada dalam Islam?
Hujah (I) Apakah maksud demontrasi?
Menurut berbagai versi kamus, demo/demontrasi bermaksud tunjuk perasaan atau melahirkan atau menzahirkan atau mempamerkan perasaan atau unjuk rasa.

Jika itulah maksud demontrasi, maka sebenarnya kita telah ditunjukkan oleh Rasulullah saw sejak ribuan tahun yang lalu. Bukankah telah berdemontrasi, meluahkan perasaan ratusan ribu sahabat-sahabat, juga Rasulullah saw sewaktu wukuf di Arafah? Demontrasi sebagai seorang hamba Allah, sebagai tanda perakuan perhambaan, pengabdian mutlak kepada Sang Pencipta? Bukankah lafaz-lafaz talbiah yang mereka laungkan memenuhi udara, juga dilakukan oleh umat Islam yang menunaikan Haji saban tahun sebagai demontrasi, meluahkan perasaan manusia kepada Tuhannya?

Apa pula yang dapat kita katakan sewaktu kita berarak diseluruh negara, siap dengan sepanduk, serta laungan kata-kata selawat dan pujian dalam sambutan maulidur Rasul saw?

Haram jugakah perhimpunan dan perarakan raksaksa yang kita lakukan saban tahun sewaktu sambutan hari kebangsaan, tanggal 31 Ogos setiap tahun?

Hujah (II) Rasulullah saw dan para sahabat tidak pernah berdemontrasi ?
Diriwayatkan oleh Imam Ahmad; bahawa setelah Saidina Umar r.a masuk Islam, beliau mengatakan kepada Rasulullah saw. “ Ya Rasulullah saw, bukankah kita berada di pihak yang benar jika kita mati dan jika kita hidup?” Rasulullah saw menjawab: “ Benar. Demi Zat yang jiwaku berada dalam genggamanNya, sesungguhnya kamu berada di pihak yang benar jika kamu mati dan jika kamu hidup.”

Umar berkata : “ Kemudian mengapa dakwah Islam kita lakukan secara sembunyi-sembunyi ? Demi Zat yang mengutus engkau dengan kebenaran, kami semua akan keluar dari rumah ini.”

Maka Rasulullah saw pun mengizinkan mereka keluar. Rasulullah saw keluar dari Darul Arqam bersama kaum muslimin dengan membentuk dua barisan. Satu barisan dipimpin oleh Sayyidina Umar bin Khattab dan satu barisan lagi dipimpin oleh Sayyidina Hamzah bin Abdul Muthalib. Tatkala orang-orang Quraisy melihat Umar dan Hamzah memimpin barisan kaum muslimin, mereka tertimpa kesedihan yang belum pernah mereka alami selama ini. Dengan itu Rasulullah member Umar gelaran Al-Faruq.

Dalam riwayat lain dikatakan; Shuhaib bin Sinan berkata: “ Tatkala Umar bin Khattab masuk Islam, beliau menzahirkan keIslamannya dan mengajak untuk berdakwah secara terbuka. Kami duduk di sekitar Ka’abah dengan membentuk halaqah (lingkaran), melakukan tawaf di Ka’abah, dan berjalan dengan membentuk barisan menghadapi orang yang berlaku kasar kepada kami.”

Dalam sebuah hadith lain, Rasulullah saw pernah mengajar sahabat yang disakiti jirannya untuk membuat bantahan di jalan. Dalam hadis itu sahabat tersebut mengadu kepada Nabi s.a.w:
“Sesungguhnya jiranku menyakitiku”. Sabda Nabi s.a.w: “Keluarkan baranganmu dan letakkannya di jalan”. Maka lelaki itu mengambil barangannya dan letak di jalan. Lalu, setiap orang yang melintas bertanya: “apa yang berlaku kepadamu?”. Dia menjawab: “Jiranku menyakitiku”. Maka mereka berkata: “Ya Allah laknatilah dia, Ya Allah hinalah dia”. Dengan sebab itu, jirannya berkata: “Kembalilah ke rumahmu, aku tidak akan sakitimu lagi”. (Riwayat al-Bazzar dan al-Hakim dalam al-Mustadrak. Ahmad Syakir menilainya sebagai sahih).

Mungulas berkaitan dengan hadith ini, Prof Madya Dr Asri Zainul Abidin (mantan mufti Perlis) mengatakan bahawa hadith ini menunjukkan’ mengajak orang di jalan membantah kezaliman adalah dibolehkan. Dalam konteks politik hari ini, demonstrasi aman sebahagian dari cara pencegahan munkar politik yang telah terbukti keberkesanannya di banyak Negara.

2. Persekongkolan dalam himpunan BERSIH 2.0, yang diketuai oleh wanita bukan Islam itu tidak syaraie ?
Berikut saya salinkan satu kisah yang senisbah dengan persoalan ini, dari kitab Fiqhus Sirah, tulisan Syeikh Muhammad Al Ghazali.

Hilful-Fudhul.
“ Hilful-Fudhul adalah suatu petunjuk bagi kita, bahawa betapapun hitamnya lembaran sejarah, betapapun bermaharajalelanya kejahatan, namun kehidupan dunia ini tidak kosong samasekali dari manusia-manusia yang hidup digerakkan oleh nilai-nilai luhur yang mendorong mereka berusaha menyelamatkan keadaan dan memulihkan kebajikan.”

“ Didalam suasana kejahilan yang berlarutan itu, bangkitlah sejumlah orang Arab yang sangat menginginkan kebajikan. Mereka saling bersepakat untuk berusaha menegakkan keadilan dan memerangi setiap bentuk kezaliman serta meratakan berlakunya kebajikan di tanah suci.”

Ibnul-Atsir mengatakan: “……………..kemudian beberapa anak suku kabilah Quraisy tertarik oleh ajakan membentuk persekutuan itu. Mereka lalu bersepakat membentuk persekutuan itu di rumah Abdullah bin Jad’an, mengingat usianya serta kedudukannya yang terpandang. Beberapa anak suku kabilah quraisy itu ialah; Bani Hasyim, Bani Al-Muthalib, Bani Asad bin Abdul ‘uzza, Bani Zuhrah bin Kilab, dan Bani Taim bin Murrah. Mereka bersepakat dan saling berjanji akan mencegah terjadinya kezaliman yang dilakukan oleh orang di Makkah terhadap salah seorang penduduknya atau terhadap orang dari mana pun juga yang berada di dalam kota itu. Mereka merasa berkewajipan menolak dan menentang setiap kezaliman yang hendak dilakukan orang. Persekutuan itu kemundian oleh orang-orang Quraisy dinamakan “Hilful-Fudhul”. Ketika itu Muhammad saw. turut serta sebagai saksi.

Di kemudian hari, setelah Baginda saw diangkat sebagai Nabi dan Rasul, Baginda berkata:
“ Ketika itu aku bersama para pamanku turut sebagai saksi dalam persekutuan di rumah Abdullah bin Jad’an. Betapa senang hatiku menyaksikan hal itu. Seandainya setelah Islam datang aku diajak mengadakan Persekutuan seperti itu, pasti kusambut dengan baik”
(Diriwayatkan oleh Ibnu Ishaq di dalam “As-Sirah”, juga oleh Ibnu Hisyam di dalam “Tarikh”nya (1/92) cetakan “Jamaliyyah”. Diketengahkan juga oleh Imam Ahmad bin Hambal hadis nombor (1655,1676) dari hadis Abdurrahman bin Auf tanpa menyebut kalimat “Seandainya setelah Islam datang aku di ajak mengadakan Persekutuan itu, pasti kusambut dengan baik.” sanadnya sahih.)

Tanda-tanda kegembiraan, menjadi saksi dalam persekutuan tersebut tampak pada kata-kata pujian yang diucapkan Rasul Allah saw itu. Sebab tekad melawan orang yang berbuat zalim, betapapun kuatnya orang itu, dan tekad melindungi orang yang diperlakukan secara zalim, betapapun lemahnya orang ini, adalah sejiwa dengan ajaran islam yang memerintahkan amal kebajikan dan mencegah kemungkaran serta memerintahkan orang supaya jangan melakukan perbuatan melampaui batas-batas peraturan yang telah ditetapkan Allah. Lagi pula, sudah menjadi tugas agama Islam sendiri untuk selalu menentang kejahatan dan kesewenang-wenangan, baik yang dilakukan oleh suatu bangsa maupun oleh individu di dalam masyarakat.

Wahai orang-orang agama diluar sana, jangan kelirukan serta sesatkan kami dengan lidah tuan-tuan. Bersikap jujurlah dengan ilmu dan agama tuan-tuan.

3 comments:

  1. wallahualam.hanya Allah yang lebih mengetahui.apa yg penting pemimpin atau sesiapa pun janganla politikkan agama..

    ReplyDelete
  2. Salam.
    Tidak ada satu perkara dalam hidup manusia yang terkeluar dari perkiraan dosa pahala. Dari sekecil-kecil perbuatan umpama masuk tandas, apatah lagi kehidupan urustadbir negara ...pasti akan ada perkiraan dosa atau pahala....redha Tuhan atau murkaNYA.

    ReplyDelete
  3. Saya rasa mempolitikkan agama adalah bermaksud menggunakan agama untuk politik, berlainan dari memperjuangkan agama melalui wadah politik. Keduanya dapat dibezakan melalui dasar perjuangan satu-satu badan. Ia juga dapat dilihat dari amalan praktik kehidupan individu dan kelompok berkenaan....

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Demi Al-'Ashr : ayat 3. Kecil tapak tangan nyiru ditadahkan.