RENUNG - RENUNGKAN

" Barangsiapa yang tidak menghadap Allah dengan kelembutan-kelembutan ihsan, maka ia akan diseret ke hadapanNya dengan rantai cobaan. Barangsiapa yang tidak mensyukuri beragam nikmat, maka ia menghadapi hilangnya nikmat-nikmat tersebut, dan barangsiapa yang mensyukurinya, sesungguhnya ia telah mempertahankannya dengan ikatannya."

YANG SUDI BERKONGSI IDEA, KOMEN ........ terima kasih

Friday, October 7, 2011

Kata-kata hati (35) Kepada semua

Catatan perjalanan akhir Muhammad Huzaifah bin Mohammed Huzazi. Pelajar tahun 2 (UMT) Kursus Ijazah Teknologi Alam Sekitar. Lahir 23 Syaaban 1409 (30 Mac 1989) Kembali menemui Rabb kita, (lemas) pada 21 J/Awwal 1431 (4 Mei 2010) semasa misi dakwah 40 hari ke Bluran, Sandakan. Lapuran kejadian anda boleh dapati dibeberapa blog, antaranya http://haneefsyah.blogspot.com/


Masih banyak dari apa yang anak tinggalkan, yang masih tidak abah ummi dan lainnya dapat teliti. Insya Allah bila kami semakin tenang kami akan lihat apa-apa lagi yang perlu untuk kami kongsikan dengan yang lainnya, bersama teman-teman seusaha dan seperjuangan anak, kawan-kawan sekuliah, guru-guru dan sesiapa juga yang pernah mengenali anak.

Terakhir, pada pagi Jumaat, 7hb Oktober 2011 abah cuba lagi menjenguk-jenguk dalam ‘pen-drive’ anak yang berwarna ‘purple’ itu. Ada kerja kursus, ada bahan kegunaan untuk kerja jamaah anak, dan tidak terkecuali satu ‘folder’ mengandungi koleksi nasyid (koleksi kegemaran anak mungkin). Biasalah sebagai anak remaja dan manusia biasa anak juga ada naluri untuk berhibur, sesuatu yang perlu diraikan, sebagaimana Rasulullah saw juga meraikan hal seumpama itu terhadap Sayyidatina Aishah ra. Abah belum sempat dengarkan satu persatu. Cuma sekilas pandang melihat tajuk-tajuk nasyid berkenaan, mata abah terpaut pada tajuk ‘Doa perpisahan’ nyanyian Kumpulan Brothers.

Abah ‘click’ buka …maka terpapar Classic Media Player, memainkan nasyid Kumpulan Brothers berkenaan dengan senikatanya juga tersiar sama. Menelitinya bait demi bait, abah rasa benar-benar menggambarkan perasaan anak. Persis itu juga yang mungkin anak akan katakan sekiranya anak mampu melontarkannya waktu ini. Lalu abah rasa seolah tercuit untuk menyampaikan’nya’ (salam, doa kudus, kata semangat “ Teruskan perjuangan……” dan… “ Kenangku di dalam doamu” kepada semua.

Kepada semua dengarkan dan terimalah kata-kata ini…

DOA PERPISAHAN (Kumpulan Brothers)

Pertemuan kita disuatu hari
Menitikkan ukhuwwah yang sejati
Bersyukurku ke hadrat Ilahi
Di atas jalinan yang suci

Namun kini perpisahan yang terjadi
Dugaan yang menimpa diri ini
Bersabarlah di atas suratan
Ku tetap pergi jua

Kan ku utuskan salam ingatanku
Dalam doa kudusku sepanjang waktu
Ya Allah bantulah hambaMu
Mencari hidayah daripadaMu
Dalam mendidikkan kesabaranku
Ya Allah tabahkan hati hambaMu
Di atas perpisahan ini…….

“ Teman……
Betapa pilunya hati…..
Pahit manis perjuangan….
Telah kita rasa bersama….
Semoga Allah meredhai….
Persahabatan dan perpisahan ini….
Teruskan perjuangan.”


Kan ku utuskan salam ingatanku
Dalam doa kudusku sepanjang waktu
Ya Allah bantulah hambaMu

Senyuman yang tersirat di bibirmu
Menjadi ingatan setiap waktu
Tanda kemesraan bersimpul padu
Kenangku di dalam doamu
Semoga TUHAN BERKATIMU……

Ameeen…

1 comment:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Demi Al-'Ashr : ayat 3. Kecil tapak tangan nyiru ditadahkan.