RENUNG - RENUNGKAN

" Barangsiapa yang tidak menghadap Allah dengan kelembutan-kelembutan ihsan, maka ia akan diseret ke hadapanNya dengan rantai cobaan. Barangsiapa yang tidak mensyukuri beragam nikmat, maka ia menghadapi hilangnya nikmat-nikmat tersebut, dan barangsiapa yang mensyukurinya, sesungguhnya ia telah mempertahankannya dengan ikatannya."

YANG SUDI BERKONGSI IDEA, KOMEN ........ terima kasih

Monday, December 6, 2010

Al - Aqsa menangis (6)

Tugas dan tanggung jawab umat Islam

Rasulullah saw bersabda ;

"Akan ada sekelompok dari umatku yang akan selalu berada di jalan yang benar dan adil. Mereka akan mengalahkan musuh-musuh mereka dan tidak akan melanggar melawan kecuali penderitaan menimpa mereka, sampai bantuan Allah datang dan mereka kembali ke keadaan biasa mereka "Para sahabat bertanya:. Dimana mereka tinggal, wahai Rasulullah? ” Nabi menjawab: " Di Baitul Muqaddis dan sekitarnya "
(di riwayatkan oleh Ahmad).

Allah telah memilih orang-orang Palestin menjadi orang-orang yang melindungi Al-Aqsa. Mereka telah mengorbankan segalanya, termasuk kehidupan mereka, kekayaan, keluarga, anak-anak dan seluruh dunia mereka untuk mempertahankan tanah suci kita umat Islam. Mereka telah memberikan segalanya untuk Allah dan ketika mereka menemui-Nya nanti mereka akan berhujah bahawa mereka telah melaksanakan tanggung jawab mereka.

Persoalannya, apakah sumbangan kita umat Islam lainnya terhadap Al-Aqsa? Sedangkan membela Al-Aqsa adalah kewajipan. Apakah cukup bagi kita dengan hanya memerhati, sedang saudara-saudara kita menangis menderita? Apakah agaknya yang akan menjadi jawapan kita di hadapan Allah pada hari kiamat nanti?

Sesungguhnya banyak langkah yang boleh dan mampu diambil oleh umat Islam sedunia, selain menunjukkan rasa perpaduan dengan saudara-saudara kita di Palestin. Ditangan kita, Allah telah anugerahkan semua sumber khazanah kekayaan, serta kedudukan negeri-negeri umat Islam dikedudukan yang strategik, yang mampu menjadikan semua musuh melutut tunduk tidak berdaya.

Perlukah kita hanya menanti kedatangan 'Umar Al Khattab' atau kelahiran 'An Nasr Salahuddin Al Ayubi' untuk meredakan tangisan Al-Aqsa itu ?

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Demi Al-'Ashr : ayat 3. Kecil tapak tangan nyiru ditadahkan.