RENUNG - RENUNGKAN

" Barangsiapa yang tidak menghadap Allah dengan kelembutan-kelembutan ihsan, maka ia akan diseret ke hadapanNya dengan rantai cobaan. Barangsiapa yang tidak mensyukuri beragam nikmat, maka ia menghadapi hilangnya nikmat-nikmat tersebut, dan barangsiapa yang mensyukurinya, sesungguhnya ia telah mempertahankannya dengan ikatannya."

YANG SUDI BERKONGSI IDEA, KOMEN ........ terima kasih

Thursday, December 30, 2010

Wajah-wajah kematian (2) Alangkah bahagianya.

Tuan-tuan dan diri saya, mari kita lihat bagaimana pula kekasih-kekasih Allah sewaktu berada diambang kematian.

Diriwayatkan apabila Saidina Bilal akan wafat, isterinya telah berkata : “ Sungguh sedihnya aku.” Lalu Bilal menjawab : “ Bahkan sebutkanlah sungguh gembiranya, kerana esok kami akan menemui orang-orang yang dikasihi Muhammad saw dan kumpulannya.”

Apabila Abdullah Abnul-Mubarak hampir wafat, dia membuka matanya sambil berkata : “ Untuk inilah maka beramalnya orang-orang yang beramal.”

Diriwayatkan oleh Imam Malik bin Anas dan sahabat-sahabatnya ra., Khalifah Umar bin Abdul Aziz sewaktu wafat menghampirinya, beliau waktu itu dikelilingi oleh Maslamah bin Abdul Malik, isterinya Fatimah dan seorang pengawal. Lalu beliau berkata : “ Pergilah kamu semua dari sini kerana aku melihat makhluk-makhluk yang kian bertambah ramai, bukan manusia dan bukan jin.” Kata Maslamah; “ Kami pun bangun meninggalkannya dan terdengar suara orang berkata ;
“ Itulah Negeri akhirat yang Kami sediakan bagi orang-orang yang tiada menginginkan ketinggian (menyombongkan diri) dan tiada melakukan bencana kerosakan di muka bumi, dan kesudahan (baik) adalah bagi orang-orang yang bertakwa.”
(Al-Qashash : 83)
Kemudian suara itu hilang. Kami pun bangun dan masuk serta mendapati Umar telah memejamkan mata dengan tenang.”

Ketika didatangi wafat, Syeikh Abdul Kadir al-Jailani berkata kepada anak-anaknya ; “ Jauhilah dariku kerana pada zahirnya aku bersama-sama kamu, tetapi pada batinya aku bersama-sama selain kamu. Pihak selain kamu itu telah datang kepadaku, perluaskanlah tempat untuk mereka dan bersopan-santunlah kepada mereka. Ini adalah rahmat yang besar. Janganlah kamu sempitkan tempat bagi mereka.” Kemudian dia mengangkat tangan sambil berkata : Wa’alaikumus-salam warahmatullahi wabarakatuh, semoga Allah mengampuniku dan kamu, dan Allah menerima taubatku dan kamu.” Dia berkata-kata demikian sehari-semalam.

Sementara itu diriwayatkan juga seorang sufi wanita iaitu Rabiah al-Adawiyyah, semasa dihampiri wafat, telah dikelilingi oleh beberapa orang yang soleh dan dia berkata kepada mereka : “ Bangun dan keluarlah kamu serta lapangkanlah jalan untuk utusan-utusan Allah Ta’ala.”

Orang-orang soleh itupun bangun dan keluar. Setelah menutup pintu, mereka terdengar suara Rabi’ah menuturkan syahadat kemudian dijawab oleh suatu suara lain : “ Wahai jiwa yang tenang tenteram ! Kembalilah kepada Tuhanmu dalam keadaan puas lagi redha dan diredhaiNya. Maka masuklah kedalam jama’ah hamba-hambaku yang soleh. Dan masuklah ke dalam SyurgaKu.”
(Surah al-Fajr : 27-30)

Aduhai, bahagianya mereka.

Bersambung……………………

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Demi Al-'Ashr : ayat 3. Kecil tapak tangan nyiru ditadahkan.