RENUNG - RENUNGKAN

" Barangsiapa yang tidak menghadap Allah dengan kelembutan-kelembutan ihsan, maka ia akan diseret ke hadapanNya dengan rantai cobaan. Barangsiapa yang tidak mensyukuri beragam nikmat, maka ia menghadapi hilangnya nikmat-nikmat tersebut, dan barangsiapa yang mensyukurinya, sesungguhnya ia telah mempertahankannya dengan ikatannya."

YANG SUDI BERKONGSI IDEA, KOMEN ........ terima kasih

Tuesday, December 7, 2010

Ya Allah...

DOA AWAL TAHUN


Dengan menyebut nama Allah Yang Maha Pemurah lagi Maha Penyayang.
Semoga Allah senantiasa melimpahkan rahmat dan keselamatan kepada junjungan kami Nabi Muhammad SAW, beserta keluarga dan sahabatnya.
Ya Allah Engkaulah Yang Abadi, Dahulu, lagi Awal. Dan hanya kepada anugerah-Mu yang Agung dan Kedermawanan-Mu tempat bergantung.
Dan ini tahun baru benar-benar telah datang. Kami memohon kepada-Mu perlindungan dalam tahun ini dari (godaan) syaitan, kekasih-kekasihnya dan bala tentaranya.
Dan kami memohon pertolongan untuk mengalahkan hawa nafsu amarah yang mengajak pada kejahatan, agar kami sibuk melakukan amal yang dapat mendekatkan diri kami kepada-Mu wahai Dzat yang memiliki Keagungan dan Kemuliaan.
Semoga Allah senantiasa melimpahkan rahmat dan keselamatan kepada Junjungan
kami Nabi Muhammad SAW,beserta para keluarganya dan sahabatnya.
Amin yaa rabbal ‘alamin

Abu Nu’aim meriwayatkan bahawa ketika Rasulullah saw berangkat meninggalkan Mekah berhijrah ke Madinah, Baginda mengucapkan doa sebagai berikut :

“ Puji syukur bagi Allah yang telah menciptakan aku, sebelum itu aku bukanlah apa-apa. Ya Allah, tolonglah aku dalam menghadapi marabahaya dunia, bencana zaman dan musibah yang mengancam siang dan malam.”
“ Ya Allah, sertailah aku dalam perjalanan, lindungilah keluarga ku, limpahkanlah keberkatan atas rezeki yang Engkau anugerahkan kepadaku. Ku serahkan kepada Mu kerendahan diriku dan demi kebaikan akhlakku, luruskanlah aku. KepadaMu aku mohon curahan kecintaan Mu. Janganlah aku Engkau serahkan kepada orang lain. Ya Allah, Engkau adalah Tuhan kaum yang lemah dan Tuhanku jua. Aku berlindung kepada kekuasaan Mu, Maha Pemurah yang telah menciptakan langit dan bumi, yang menyinari kegelapan dan menentukan kebaikan orang-orang masa dahulu dan masa mendatang. Janganlah aku sampai terkena marah Mu, dan tertimpa murka Mu. Aku berlindung kepada Mu agar tidak kehilangan nikmat kurnia Mu, terhindar dari balasan siksa Mu, dan jangan sampai kasih sayang Mu berubah menjadi murka terhadap diriku. Kurelakan segala yang ada padaku untuk Mu. “
“ Tiada daya dan tiada kekuatan lain selain atas perkenan Mu.”

Mampukah kita menghayati doa itu......?


No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Demi Al-'Ashr : ayat 3. Kecil tapak tangan nyiru ditadahkan.