RENUNG - RENUNGKAN

" Barangsiapa yang tidak menghadap Allah dengan kelembutan-kelembutan ihsan, maka ia akan diseret ke hadapanNya dengan rantai cobaan. Barangsiapa yang tidak mensyukuri beragam nikmat, maka ia menghadapi hilangnya nikmat-nikmat tersebut, dan barangsiapa yang mensyukurinya, sesungguhnya ia telah mempertahankannya dengan ikatannya."

YANG SUDI BERKONGSI IDEA, KOMEN ........ terima kasih

Sunday, July 18, 2010

Jihad : kewajipan yang diabaikan (5)

Keutamaan jihad - (sambungan)

Berikut adalah sebahagian daripada ayat-ayat Al Quran yang mengungkapkan keutamaan jihad dan mujahidin.

Firman Allah Surah An Nisa' : 95-96

" Tidaklah sama antara mu'min yang duduk (tidak ikutberperang) yang tidak mempunyai uzur dengan orang yang berjihad di jalan Allah dengan harta mereka dan jiwanya. Allah melebihkan orang-orang yang berjihad dengan jiwa dan hartanya atas orang-orang yang duduk satu darjat. Kepada masing masing mereka Allah menjanjikan pahala yang baik (syurga) dan Allah melebihkan orang-orang yang berjihad atas orang-orang yang duduk dengan pahala yang besar. (Yaitu) beberapa darjat daripadaNya ampunan serta rahmat. Dan adalah Allah Maha Pengampun dan Maha Penyayang."

Firman Allah Surah Muhammad : 4-6

"Apabila kamu bertemu dengan orang-orang kafir (di medan perang), maka pancunglah batang leher mereka. Apabila kamu telah mengalahkan mereka tawanlah mereka dan sesudah itu kamu boleh membebaskan mereka atau menerima tebusan sampai perang berhenti. Demikianlah apabila Allah menghendaki niscaya Allah membinasakan mereka, tetapi Allah hendak menguji sebahagian kamu dengan sebahagian yang lain. dan orang-orang yang gugur di jalan Allah, Allah tidak akan menyia-nyiakan amal mereka. Allah akan memberi pimpinan kepada mereka dan memperbaiki keadaan mereka, dan memasukkan mereka kedalam syurga yang telah diperkenalkanNya kepada mereka."

Firman Allah Surah Al Anfal : 74

" Dan orang-orang yang beriman dan berhijrah serta berjihad pada jalan Allah, dan orang-orang yang memberi tempat kediaman dan memberi pertolongan (kepada orang-orang muhajirin) mereka itulah orang orang yang benar-benar beriman. Mereka memperoleh keampunan dan anugerah yang mulia."

Firman Allah Surah At Taubah : 20-22

" Orang-orang yang telah beriman yang telah berhijrah serta berjihad di jalan Allah dengan harta dan diri mereka. Disisi Allah bagi mereka darjat yang tinggi. Merekalah orang-orang yang berjaya sepenuhnya. Tuhan mereka mengkhabarkan berita gembira kepada mereka tentang rahmat dan keredhaanNya dan tentang taman-taman syurga dimana mereka akan mendapat kenikmatan yang kekal, mereka akan tinggal di sana selama-lamanya. Sesungguhnya disisi Allah balasan yang sangat besar."

Firman Allah Surah Al Hujurat : 15

" Orang-orang yang beriman yang sempurna imannya ialah mereka yang beriman kepada Allah dan Rasulnya kemudian mereka tidak ragu-ragu dan mereka berjihad dengan harta dan jiwa mereka pada jalan Allah, mereka itulah orang-orang yang benar."

Firman Allah Surah Ash Shaff : 10-12

" Wahai orang-orang yang beriman, sukakah kamu Aku tunjukkan suatu perniagaan yang dapat menyelamatkan kamu dari azab yang pedih ? (yaitu) kamu beriman kepada Allah dan Rasulnya dan berjihad di jalan Allah dengan harta dan jiwamu. Itulah yang lebih baik bagi kamu jika kamu mengetahuinya. Niscaya Allah akan mengampuni dosa-dosamu dan memasukkan kamu ke dalam syurga yang mengalir di bawahnya sungai-sungai, dan (memasukkan kamu) ke tempat tinggal yang baik di dalam syurga 'Adn. Itulah keberuntungan yang besar."

Firman Allah Surah At-Taubah : 24

" Katakanlah: Jika bapa-bapa, anak-anak, saudara-saudara, isteri-isteri, kaum keluargamu, harta kekayaan yang kamu usahakan, perniagaan yang kamu khawatiri kerugiannya, dan rumah-rumah tempat tinggal yang kamu sukai, adalah lebih kamu cintai daripada Allah dan Rasulnya dan (dari) berjihad di jalanNya, maka tunggulah sampai Allah mendatangkan keputusanNya." Dan Allah tidak memberi petunjuk kepada orang-orang fasik."

Firman Allah Surah An Nisa' : 74

" Kerana itu hendaklah orang-orang yang menukar kehidupan dunia dengan kehidupan akhirat berjuang di jalan Allah. Barangsiapa yang berperang di jalan Allah, lalu gugur atau memperoleh kemenangan, maka telah kami sediakan kepadanya pahala yang besar."

Firman Allah Surah Ali Imran : 157

" Dan sesungguhnya kalau kamu gugur di jalan Allah, tentulah ampunan Allah dan rahmatNya lebih baik (bagimu) dari harta rampasan yang mereka kumpulkan."

Firman Allah Surah At-Taubah : 111

" Sesungguhnya Allah telah membeli dari orang-orang yang beriman diri dan harta mereka dengan memberikan syurga untuk mereka. Mereka berperang pada jalan Allah, lalu mereka membunuh dan terbunuh. (Itu telah menjadi) janji yang benar dari Allah di dalam Taurat, Injil dan Al Quran. Dan siapakah yang lebih menepati janjinya (selain) daripada Allah? Maka bergembiralah dengan jual beli yang telah kamu lakukan itu, dan itulah kemenangan yang besar."

Firman Allah Surah Ali Imran : 169

" Janganlah kamu mengira orang-orang yang gugur di jalan Allah itu mati; bahkan mereka itu hidup disisi Tuhannya dengan mendapat rezeki. "

Firman Allah Surah Al Baqarah : 154

" Dan janganlah kamu mengatakan terhadap orang-orang yang gugur di jalan Allah itu (bahawa mereka itu mati); bahkan sebenarnya mereka itu hidup, tapi kamu tidak menyedarinya."

Bersambung......................







1 comment:

  1. Jihad bermula dari diri setiap individu.Antara jihad terbesar ialah jihad perang.Jihad pernag tidak akan mmapu digerakkan oleh ummat ini jika ummat ini masih belum mmpu berjihad melawan nafsu dalm diri mereka.Nafsu yang dimaksudkan cinta dunia dan takut mati.Berapa ramai hariini orang melaung2kan semangt jihad sedngkn dalam diri mereka dan keluarga mereka masih belum mampu berjihad amalkan sunnah rasulullah saw yang kecil2.Wallahualam

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Demi Al-'Ashr : ayat 3. Kecil tapak tangan nyiru ditadahkan.