RENUNG - RENUNGKAN

" Barangsiapa yang tidak menghadap Allah dengan kelembutan-kelembutan ihsan, maka ia akan diseret ke hadapanNya dengan rantai cobaan. Barangsiapa yang tidak mensyukuri beragam nikmat, maka ia menghadapi hilangnya nikmat-nikmat tersebut, dan barangsiapa yang mensyukurinya, sesungguhnya ia telah mempertahankannya dengan ikatannya."

YANG SUDI BERKONGSI IDEA, KOMEN ........ terima kasih

Tuesday, July 20, 2010

Beramal...rasa macam dah OK !


Ibnu 'Abbad menyatakan, sebenarnya sesaorang hamba sangat memerlukan akan santunan, yakni hidayah, pimpinan, petunjuk serta keampunan Allah ketika melakukan ketaatan. Hal yang demikian kerana orang yang melakukan ketaatan adakalanya melihat kepada beberapa keadaan dalam dirinya, seperti sikap terpaku dan terpesona kepada diri sendiri, ujub, memandang rendah dan remeh orang lain, merasa berhak memperoleh balasan, serta berbagai sikap yang tergolong dalam hal bangga diri,atau kesombongan hati.

Dikala itu adalah sangat dibimbangi ketaatannya itu berubah menjadi suatu kemaksiatan. Manakala orang yang berbuat maksiat, boleh jadi kemaksiatannya itu menyebabkannya merasa takut kepada Allah, berserah diri, tunduk, dan merasa sangat menghajatkanNYA. Kerana itu seorang hamba sebenarnya lebih memerlukan santunan, kesabaran dan keampunan Allah ketika ia taat kepadaNYA, berbanding ketika ia derhaka kepadaNYA. Namun yang lebih dibimbangi adalah merasa berhak sampai kepada Allah lantaran kepelbagaian dan banyak amalnya.

Ibnu Ajibah pula mengingatkan, sedarlah bahawa seorang hamba yang melakukan ketaatan lebih memerlukan santunanNYA kerana ketaatan itu membuka ruang kepadanya untuk merasa megah, tinggi dan mulia, perlakuan atau perasaan yang sangat digemari dan diinginkan oleh nafsu.Sedang manusia pada lumrahnya sering terpikat pada pandangan zahir, ketaatan sesaorang hamba, langsung akan mendorong mereka untuk memuja, memberikan taat atau mengagungkan pelakunya. Hal yang demikian berbeza dengan kemaksiatan, kerana kadang-kadang ia membuka peluang untuk merasa rendah, pasrah dan hina, sedang manusia tidak akan memuja dan mengagungkannya.

Oleh itu hendaknya seorang hamba yang melakukan ketaatan, seharusnya ia lebih menginginkan santunan, kesabaran dan keampunanNYA, daripada ketika ia berbuat kamaksiatan kerana ketaatan yang menumbuhkan kemegahan, kesombongan, bangga serta terpesona pada diri dan sebagainya itu lebih buruk berbanding kemaksiatan yang membawa kepada rasa rendah serta rasa mengharapkan Allah.

Dari Ibnu Abbas bahawa Rasulullahsaw bersabda : "Allah berfirman; Kesombongan adalah selendang-Ku dan keagungan adalah pakaian-Ku. barangsiapa yang merampas salah satu atau keduanya dari-Ku, maka Aku akan melemparkannya ke dalam neraka."
Hadith Qudsi.

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Demi Al-'Ashr : ayat 3. Kecil tapak tangan nyiru ditadahkan.