RENUNG - RENUNGKAN

" Barangsiapa yang tidak menghadap Allah dengan kelembutan-kelembutan ihsan, maka ia akan diseret ke hadapanNya dengan rantai cobaan. Barangsiapa yang tidak mensyukuri beragam nikmat, maka ia menghadapi hilangnya nikmat-nikmat tersebut, dan barangsiapa yang mensyukurinya, sesungguhnya ia telah mempertahankannya dengan ikatannya."

YANG SUDI BERKONGSI IDEA, KOMEN ........ terima kasih

Thursday, July 8, 2010

kata-kata hati (11) Penghargaan & terima kasih.

Catatan perjalanan akhir Muhammad Huzaifah bin Mohammed Huzazi. Pelajar tahun 2(UMT) Kursus Ijazah Teknologi Alam Sekitar. Lahir 23 Syaaban 1409 (30 Mac 1989) Kembali menemui Rabb kita,(lemas) pada 21 J/Awwal 1431 (4 Mei 2010) semasa misi dakwah 40 hari ke Bluran, Sandakan.

Budi kalian tidak terbalas.

Assalamu'alaikum wrt. wkt.

Kepada semuanya,


Oleh kerana masih terlalu banyak yang ingin saya tuliskan tentang arwah, dan mungkin akan mengambil masa yang agak lama lagi untuk saya sudahkan semuanya, maka saya kira elok saya dahulukan bahagian ini, walaupun pada perkiraan awalnya saya ingin menjadikan bahagian ini sebagai penutup.

Sebenarnya tidak ada kata-kata yang dapat menggambarkan betapa kami sekeluarga sangat terharu dengan semua sokongan dalam berbagai bentuk, apatah lagi tidak mampu kami balas semua budi, jasa dan segala yang telah di berikan sebelum, semasa dan setelah selesai urusan keperluan arwah. Termasuk juga segala yang terserlah semasa arwah masih hidup lagi. Saya mohon maaf jika ada nama-nama yang tercicir. Manakala yang tercatit dipenghujung tidak bermakna kurang berbanding dengan yang tercatit diawal. Yang pasti saya tidak berupaya untuk menjadikan semuanya yang pertama.

'Makcik' Hafizah Imran kerana datang dari jauh, bermalam, bersama dalam semua keadaan sehingga ke Masjid Sri Petaling.

Al-akh Malik Moghee dan Kak Aishah, al-akh Kamaruzzaman dan isteri, al-akh Omar dan isteri, al-akh Roslan dan isteri, al-akh Shamsuddin, al-akh Sulaiman Kaiat dan al-akh Jamali kerana menanti dengan sabar di masjid Sri Petaling, memberikan sokongan serta turut merasai pilu. Gambaran ukhuwwah yang masih utuh.

Kekanda YB Yaakub Hussein yang membuat panggilan khusus dari jauh menghulurkan simpati.

Al-akh Baharul Azman, al-akh Zul Salleh, al-akh Afandi Manaf, al-akh Ghazali Sulaiman dan al-akh Mohd Daik yang mengirim ucapan lewat SMS.

Penghargaan khusus buat Tuan Hi Mohd Zain, Tn Hj Shamsuddin, Tn Hj Lakariba dan sahabat-sahabat di Sandakan kerana pengorbanan, keikhlasan membantu semua urusan serta penghantaran jenazah dengan lancar.

Sdr Azhar yang melancarkan urusan di MASKARGO walaupun dalam keadaan tidak sihat.

Ustaz Riswadi, pegawai dari HEP UMT dan rombongan yang datang dari jauh, ziarah kami di Sabak Bernam

Tuan Hj Bakar, Tuan Hj Suhail serta sahabat-sahabat kerana bantuan yang luar biasa hebat.

Tuan Hj Osman Ngah dan keluarga, atas ziarah, sokongan, bantuan yang tak ternilai dan jadi 'ayah' pada arwah

Dr. Shamsuri kerana sokongan, bantuan serta menjadi sumber inspirasi arwah

Tuan Hj Muhamad Embong kerana jadi 'ayahanda' arwah dalam misi da'wah di Sandakan, dan mengambil sebahagian pilu kami.

Abdul Wafi kerana menjadi kawan serta 'abang' yang banyak membantu arwah

Ebit Irawan bin Ibrahim Lew kerana menjadi mentor arwah.

Mohd Salleh & Mohd Danial (rakan sekuliah) kerana berusaha mencari kami, walaupun banyak kali tersasar ke tempat lain.

Semua yang pernah sudi menjadi kawan kepada Muhammad Huzaifah

Sahabat karib arwah (pelajar Universiti Pertahanan Malaysia-maaf nama saya tak ingat) kerana bermotosikal dari jauh dan 'mengiring' van jenazah sehingga ke tanah perkuburan

Ahmad kerana menjadi kawan pencetus jiwa agama, dan kejayaan dalam pelajaran serta kawan yang soleh.

Fadhil kerana menemankan arwah berenang hingga ke tengah sungai dan menghantar arwah sehingga ke Sabak Bernam.

Hj abdul Ghani kerana menjadi amir terakhir misi da'wah arwah

Muzammil kerana tekun mendengar ' Bayan Subuh terakhir ' arwah (jangan lupa berikan saya catitan tentang bayan tersebut) dan mengingat pesanan terakhir arwah dalam bayan tersebut agar kita dapat meneruskan usaha da'wah ini sampai akhir hayat kita.

Mohd Romzi kerana teliti mendengar azam arwah untuk menghidupkan usaha da'wah di Maktab, dalam perjalanan ke sungai (kiranya cuma beberapa minit lagi sebelum di jemput Allah Tuhan kita).

Cikgu Juswan kerana tolong membantu mengirimkan 'Warkah Da'wah' arwah (walaupun sehingga kini warkah tersebut belum sampai...hilang?

Siti Husna Izzati kerana banyak membantu arwah semasa di MRSM dan selepasnya, dan 'hadiah' yang sangat bernilai untuk keperluan semasa da'wah arwah.

Semua yang tak dapat saya ingat satu persatu

Seluruh keluarga yang tiada kata-kata dapat diucapkan.

Dan terakhir, tanpa kurang, yang dimuliakan Maulana Abdul Hamid dan seluruh jamaah, Imam Masjid Makmuriah dan jamaah, Imam solat jenazah di Sandakan dan jamaah kerana menghantar arwah ke ' sana ' dengan DOA.

Saya mohon semoga Allah membalas jasa kalian semuanya.


No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Demi Al-'Ashr : ayat 3. Kecil tapak tangan nyiru ditadahkan.