RENUNG - RENUNGKAN

" Barangsiapa yang tidak menghadap Allah dengan kelembutan-kelembutan ihsan, maka ia akan diseret ke hadapanNya dengan rantai cobaan. Barangsiapa yang tidak mensyukuri beragam nikmat, maka ia menghadapi hilangnya nikmat-nikmat tersebut, dan barangsiapa yang mensyukurinya, sesungguhnya ia telah mempertahankannya dengan ikatannya."

YANG SUDI BERKONGSI IDEA, KOMEN ........ terima kasih

Monday, July 12, 2010

kata-kata hati (12) bidadari sebanyak helaian janggut..?




Catatan perjalanan akhir Muhammad Huzaifah bin Mohammed Huzazi. Pelajar tahun 2(UMT) Kursus Ijazah Teknologi Alam Sekitar. Lahir 23 Syaaban 1409 (30 Mac 1989) Kembali menemui Rabb kita,(lemas) pada 21 J/Awwal 1431 (4 Mei 2010) semasa misi dakwah 40 hari ke Bluran, Sandakan.

Dalam setiap amalan sunnah pasti ada kejayaan
Saat akhir abah menatap wajah anak di tanah perkuburan (di belakang Masjid Makmuriah, Sg. Besar) sebelum anak disemadikan, abah perhatikan muka anak masih kemerah-merahan , (seumpama mempelai lelaki waktu tersipu-sipu malu dipelawa oleh mentua memasuki kamar pengantin perempuan) berpeluh, terpejam seperti tidur, tubuh lembut (tidak kaku) dengan janggut anak yang agak kemas sejemput.

Dalam sebak abah menyimpul senyum, kerana teringat kata-kata anak (abah kira gurauan) kepada abang (Muhammad Hafiz bin Muhammed Huzazi) bahawa anak tidak akan mencukur janggut, kerana ingin menjaga sunnah. Kata anak lagi di akhirat kita akan mendapat bidadari sebanyak bilangan helaian janggut kita sekurang-kurangnya.

Walaupun abah masih belum menemui hadith tentang itu, namun percaya bahawa menyimpan janggut adalah sunnah, dan DALAM SETIAP AMALAN SUNNAH PASTI ADA KEJAYAAN

Abdullah bin Umar berkata, bahawa rasulullah saw bersabda. "Janganlah kamu menyerupai orang-orang musyrikin, peliharalah janggut kamu dan tipiskanlah misai kumis) kamu."
Hadith riwayat Bukhari, Muslim dari Anas ra.
Dari Aisyah berkata, bersabda Rasulullah saw. "Sepuluh perkara dari fitrah (dari sunnah nabi-nabi),diantaranya ialah mencukur misai dan memelihara janggut."
Hadith riwayat Ahmad,Muslim, Abu Daud, Turmizi, An-Nasaii & Ibn Majah.

Dari Abi Imamah, bersabda Rasulullah saw. "Potonglah misai kamu, dan peliharalah janggut kamu, tinggalkan (jangan meniru) Ahl-al Kitab."

Hadith riwayat Ahmad dan At-Thabrani.

Mudah-mudahanlah anak.......mendapat ganjarannya. .....Ameen..!!!

2 comments:

  1. fikiran manusia tidak dapat menjangkau rahsia Allah dalam amalan sunnah...laksanakan saja...

    ReplyDelete
  2. Salam.
    Islam mahukan umatnya yang lelaki sentiasa kelihatan gagah. Kalau janggut dicukur licin macam 'p' lah pulak..tul tak?

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Demi Al-'Ashr : ayat 3. Kecil tapak tangan nyiru ditadahkan.