RENUNG - RENUNGKAN

" Barangsiapa yang tidak menghadap Allah dengan kelembutan-kelembutan ihsan, maka ia akan diseret ke hadapanNya dengan rantai cobaan. Barangsiapa yang tidak mensyukuri beragam nikmat, maka ia menghadapi hilangnya nikmat-nikmat tersebut, dan barangsiapa yang mensyukurinya, sesungguhnya ia telah mempertahankannya dengan ikatannya."

YANG SUDI BERKONGSI IDEA, KOMEN ........ terima kasih

Wednesday, July 28, 2010

Usah terkeliru

Pemberian atau penangguhan pemberian dari Allah adalah merupakan persoalan penting dan amat mempengaruhi kehidupan sesaorang. Tidak sedikit orang keliru dalam memahaminya. Mereka beranggapan bahawa pemberian adalah suatu tanda kemuliaan, manakala penangguhan pemberian adalah suatu tanda penghinaan. Kerap kali manusia penderhaka kepada Allah, merasakan dirinya mulia lantaran memiliki kekayaan yang tidak terhitung, lalu memandang rendah dan hina terhadap manusia lain yang tidak berpunya, walaupun yang dianggapnya hina itu kalangan orang yang bertaqwa.

Firman Allah ; Surah al-Fajr : 15-16

"Adapun manusia, bila Tuhannya mengujinya, lalu dimuliakanNya dan diberiNya kesenangan, maka dia berkata : Tuhanku telah memuliakanku. 'Sedang jika Tuhannya mengujinya, lalu Ia mengurangi rezekinya, maka dia berkata : Tuhanku menghinaku ".

Namun hakikatnya ia sebenarnya tidak begitu kerana ada ketikanya Allah menangguhkan pemberian dunia kepada makhluk yang paling dicintaiNya, sebaliknya Ia curahkan berbagai kesenangan dunia kepada makhluk yang paling dimurkaiNya.

Kepada Namrud dan Firaun, bukan calang-calang pemberian yang Allah berikan, manakala Nabi, Rasulullah saw, dan para sahabat Baginda saw, kerap tidak ada apa-apa untuk mengisi perut mereka untuk beberapa hari. Padahal mereka adalah kekasih-kekasih Allah. Kerana itu, pemberian duniawi dari Allah bukanlah suatu tanda kemuliaan, manakala penangguhan pemberian bukan pula suatu tanda kehinaan.

Syeikh Ibnu 'Atha'illah berkata ;

" Pemberian dari makhluk adalah suatu kerugian, sedang penangguhan pemberian dari Allah adalah suatu kebaikan."

Justeru jika Allah menahan atau menangguhkan pemberianNya kepada kita, maka fahamilah bahawa itu adalah suatu kemuliaan bagi kita, selagi mana kita mempertahankan keIslaman dan keimanan kita, hingga segenap apa yang dilakukan Allah terhadap diri kita, menjadi suatu kurnia pula terhadap kita. Dipertegaskan sebenarnya penangguhan pemberian Allah, meski dalam apa juga keadaan, adalah suatu kurnia.

Selain itu masih ada juga kekeliruan dikalangan manusia dengan beranggapan bahawa Allah tidak memberikan balasan kecuali di akhirat. Namun hakikatnya ada balasan yang langsung diberikan Allah di dunia , dan ada pula balasan yang diberikan di akhirat. Ketahuilah bahawa disetiap saat terdapat pemberian Allah.

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Demi Al-'Ashr : ayat 3. Kecil tapak tangan nyiru ditadahkan.