RENUNG - RENUNGKAN

" Barangsiapa yang tidak menghadap Allah dengan kelembutan-kelembutan ihsan, maka ia akan diseret ke hadapanNya dengan rantai cobaan. Barangsiapa yang tidak mensyukuri beragam nikmat, maka ia menghadapi hilangnya nikmat-nikmat tersebut, dan barangsiapa yang mensyukurinya, sesungguhnya ia telah mempertahankannya dengan ikatannya."

YANG SUDI BERKONGSI IDEA, KOMEN ........ terima kasih

Thursday, July 1, 2010

kata-kata hati (9) Mudah-mudahan-lah anak.

Catatan perjalanan akhir Muhammad Huzaifah bin Mohammed Huzazi. Pelajar tahun 2 (UMT) Kursus Ijazah Teknologi Alam Sekitar. Lahir 23 Syaaban 1409 (30 Mac 1989) Kembali menemui Rabb kita,(lemas) pada 21 J/Awwal 1431 (4 Mei 2010) semasa misi dakwah 40 hari ke Bluran, Sandakan.

Sekembalinya abah dari tugasan di Seoul, Korea pada 26hb June 2010, abah agak tak sabar untuk kembali menulis tentang anak di ruangan semacam ini. Agak sedikit tersentak ada 'comment' dari rakan anak.

Kandungannya begini :

"Assalamu'alaikum.....Alhamdulillah, Allah swt pertemukan juga dgn ayah arwah Huzaifah, sy tcari2 bgmne nak ucapkan rs tq......utk pengetahuan pcik, arwah ad dtg ziarah sy di UMD kampus KUSZA, waktu di campus sy tlalu aktif sehinggakan x de mse utk KELUAR ke jln Allah. so arwah dtg bsama abg Wafi mberi sdikit nasiht n pndgn mseh hangat lg nasihat yg dibrikn kpd sy n tringt senyuman arwah n lambaian tgn ketika hdk pulang smula ke UMT yg terletk bseblhn dgn UMD. sy dpt tau brite kematian arwah agak lewat iaitu pd 24May 2010 mlalui salh seorng rakan seusaha. linangan air mata tatkala dikhabarkan brite pemergian arwah, sy sgt tkjot. asbab dr brite tsebut sy trus ke sri petaling utk klua 40 hari. kini sy bru 1 hari pulang dr "KELUAR". Apa yang sy ingin ucapkan skirenye arwah mseh ad "TQ bebyk, asbab ziarah anta ,Allah pilih saya utk wat usaha ni smula." tp arwah dh x de, jd ucapn ni sy tujukan kpd pcik sbg pganti kpd arwah huzaifah. Sy......................... doa sy moga2 huzaifah ditempatkan disisi para syuhada' AMIN >>> from ABU HANIFAH B. SHAHRIL
JUNE 23, 2010.9:28 AM

Dari nombor telefon, dan alamat email yang ditinggalkan abah sempat berhubung dengannya , dan sempat juga meninjau blog teman anak itu. Ternyata disana dimuatkan juga kisah anak berserta beberapa foto anak, seperti yang banyak serta mudah ditemui di puluhan blog-blog lain, samada melalui engine carian Yahoo atau Google.

Walaupun kami sekaliannya, (abah, ummi, abang, adik-adik dan keluarga) masih sangat terasa akan pemergian anak, namun disana terselit rasa bangga kerana anak menjadi asbab orang lain dapat melaksanakan tugas para Nabi dan para Rasul disaat dunia diselubungi fasad yang hampir merata. Dalam kehilangan, kami gembira kerana dengan sedikit usaha anak itu, mudah-mudahan anak mendapat limpahan pahala yang berterusan mengalir asbab anak mengajak orang lain melaksanakan tugas ma'ruf, sehingga hari qiamat. Ameen...!!!

Begitu juga dari beberapa teman anak di MRSM, Matrikulasi dan terkhir di UMT, mereka mengkhabarkan bahawa dengan asbab usaha anak, telah memungkinkan tidak sedikit teman-teman sepengajian anak yang sehingga kini masih kekal gigih dalam kerja-kerja dakwah ini.

Sabda Rasulullah saw.

"Apabila mati seorang anak Adam, maka terputus darinya amalnya, kecuali dari 3 perkara; sedeqah jariyah atau ilmu yang bermanfaat atau anak soleh yang berdoa baginya. "
Hadith riwayat Muslim 14-(1631)

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Demi Al-'Ashr : ayat 3. Kecil tapak tangan nyiru ditadahkan.