RENUNG - RENUNGKAN

" Barangsiapa yang tidak menghadap Allah dengan kelembutan-kelembutan ihsan, maka ia akan diseret ke hadapanNya dengan rantai cobaan. Barangsiapa yang tidak mensyukuri beragam nikmat, maka ia menghadapi hilangnya nikmat-nikmat tersebut, dan barangsiapa yang mensyukurinya, sesungguhnya ia telah mempertahankannya dengan ikatannya."

YANG SUDI BERKONGSI IDEA, KOMEN ........ terima kasih

Friday, December 24, 2010

Wajah-wajah kematian (1)

Kematian itu sesuatu yang pasti. Setiap yang bernyawa pasti akan merasainya. Semua manusia, beriman atau tidak, meyakini akan tibanya saat kematian itu. Cuma tahap keyakinan itu berbeza. Samada keyakinan yang mampu menghasilkan iman dan mendorong untuk beramal, atau tidak. Atau keyakinan yang tidak mendatangkan manfaat apa-apa.

Firman Allah Surah Al-Imran : 185
" Tiap-tiap yang benyawa pasti akan merasai mati. Dan sesungguhnya pada hari kiamat sahajalah disempurnakan pahalamu.”

Melalui sekian banyak kematian yang kita saksikan, atau yang tidak kita saksikan (namum kita dapat ketahui melalui catatan-catatan yang dibukukan) saat kematian itu sudah cukup menggusarkan. Melalui Al-Quran dan lidah Ar-Rasul saw kita dikhabarkan bahawa disaat kematian itu kita dipersaksikan akan tempat kembali kita serta balasan-balasan yang menanti kita di alam sana. Apakah agaknya yang akan kita saksikan di saat kematian itu ?

Firman Allah Surah Qaaf : 22
" Kami membuka (menyingkap) daripadamu tutup (yang menutupi) pemandangan kamu selama ini, lalu kamu dapat melihat dengan jelas pada hari itu (hari ketika hampir dekat kematian atau waktu nazak)."

Selari dengan itu ialah apa yang dikatakan oleh Saidina Umar Ibnul Khattab; (Ehya Ulumuddin)

" Kamu hadirilah kepada orang yang hampir mati dan ingatlah, ketika itu mereka dapat melihat perkara yang ghaib yang kamu tidak dapat melihatnya."

Sabda Rasulullah saw; Hadith riwayat Bukhari dan Muslim
" Barang siapa suka bertemu dengan Allah, maka Allah pun suka bertemu dengannya. Barangsiapa yang tidak suka bertemu dengan Allah, maka Allah pun tidak suka bertemu dengannya." Mendengar sabda tersebut, Siti Aisyah pun berkata ; "Adapun mengenai mati, kamu pun tidak menyukainya." Rasulullah saw lalu bersabda; " Bukan begitu, sesungguhnya orang mu'min itu apabila ia hampir mati, didatangkan berita gembira kepadanya, bahawa ia akan mendapat keredhaan Allah dan mendapat kedudukan yang mulia. Maka ketika itu ia merasa amat suka dan gembira untuk bertemu dengan Allah dan Allah pun suka untuk bertemu dengannya. Adapun orang kafir, apabila ia hampir mati, didatangkan berita buruk bahawa ia akan diseksa dan diazab oleh Allah swt. Maka ia pun tidak mahu bertemu dengan Allah, maka Allah pun tidak mahu bertemu dengannya. "

Oleh itu dari sekian banyak kematian, tidak cukupkah semuanya itu menjadi pengajaran buat kita ? Tidakkah Allah telah beri kita akal untuk kita memikirkan, jalan petunjuk melalui RasulNYA saw, memberi kita iradah, potensi, kesediaan dan kemampuan untuk berbuat serta memberikan kebebasan ikhtiar untuk melakukan sesuatu atau tidak melakukan untuk kita mengusahakan hakikat kematian yang kita ingini ?

Mungkinkah kisah-kisah berikut bermanfaat untuk kita ?
Kisah (I).

Harus detik-detik kematian Stalin pemimpin Russia yang tercatit di dalam memoir anak perempuannya Svetlina Illiyuva yang diterbitkan tidak lama dulu membuktikan dengan tepat hakikat keadaan saat manusia diambang maut ini. Di antara lain isi kandungan memoir tersebut berbunyi :

“ Kematian bapaku adalah suatu tragedi yang berat. Itulah pertama kalinya aku melihat seorang manusia sedang mati. Tuhan tidak menjadikan maut itu mudah kecuali kepada golongan yang beriman kepadaNya. Cucuran darah sebelah dalam mengalir sedikit demi sedikit ke saki-baki otak.Oleh kerana jantung bapaku kuat,cucuran itu menyerang secara beransur-ansur pusat-pusat pernafasan dan berakhir dengan kelemasan. Pernafasannya mula cepat dan cepat. Dalam tempoh dua belas jam terakhir, bapaku mengalami kekurangan pesat udara oksigen. Di wajahnya terbayang tanda-tanda ketakutan, dan ia mengecut, kedua bibirnya menghitam dan raut wajahnya terus kelihatan ganjil dan asing sekali. Dua jam terakhir merupakan peringkat kelemasan lambat-lambat dan nazak yang menakutkan. Bapaku lemas dengan darahnya di depan mata kami.

Di saat yang kelihatan seolah-olah nazak itu berada di kemuncaknya, dia membuka matanya dengan tiba-tiba dan memandang kepada semua yang berada di sekeliling dengan pandangan yang menakutkan ; pandangan seorang hilang akal atau harus pandangan marah yang penuh ketakutan terhadap maut dan ketakutan terhadap wajah-wajah asing para doktor yang tunduk kepadanya. Pandangannya itu merayap ke seluruh orang-orang yang ada disitu dalam sesaat. Kemudian berlaku sesuatu yang mengerikan dan tidak dimengerti, sesuatu yang tidak akan aku lupakan seumur hidup dan tidak aku fahami sehingga ke hari ni. Bapaku dengan tiba-tiba mengangkat tangan kirinya seolah-olah menunjuk kepada sesuatu di atasnya, kemudian menjatuhkannya semula ke sebelahnya seolah-olah ia memurkai kami semua. Itu adalah suatu isyarat ancaman tanpa huraian. Tetapi tiada seorangpun yang dapat menentukan kepada siapa atau kepada apa ditujukan pandangannya.”

Tentunya kata-kata anak perempuan Stalin tersebut tidak perlu kepada ulasan, dan segala keterangannya tentang keadaan nazak bapanya itu menunjukkan kepada hakikat-hakikat ilmiah yang tidak memerlukan perbincanagan atau menimbulkan keraguan. Kesakitan yang dilihatnya terlukis pada bapanya merupakan suatu penentangan terhadap kepedihan-kepedihan sakit. Sementara pandangan menakutkan yang disaksikanya itu merupakan kemuncak nazaknya. Ianya memang pandagan ketakutan. Kerana tanpa ragu-ragu dan tanpa diduganya Stalin telah melihat kehidupan lain yang sedang ditujunya dan yang telah dikufurkannya. Dia mengangkat tangan dan menunjukkan ke atas, boleh diertikan sebagai pengakuannya terhadap kewujudan Allah swt dengan secara yakin.

Kemudian dia menjatuhkan tangan di sebelahnya yang menurut kata anak perempuannya itu seolah-olah dia memurkai mereka semua. Ini tidak syak lagi memang benar. Kerana dia telah menyesal terhadap masa lampaunya. Sementara isyarat amaran tanpa huraian itu tidak mengandungi sebarang pengertian, kerana mengikut memoir itu lagi, Stalin telah hilang kesedaran dan pengenalan. Dia tidak lagi mengenal orang-orang di sekelilingnya. Dan segala yang lahir padanya tidak ada lagi hubungan dengan dunia. Adapun pandangan yang tidak diketahui kepada siapa atau kepada apa diarahkan, sebenarnya diarahkan kepada mereka-mereka yang dilihatnya tetapi bukan dengan kedua matanya, dan kepada alam yang belum lagi dihayatinya ketika itu, dia melihat suatu kaum di dalam kehidupan yang lain, dia sedang memasuki alam yang lain dengan segala amalan dan kepercayaannya.

Bersambung…………………..



1 comment:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Demi Al-'Ashr : ayat 3. Kecil tapak tangan nyiru ditadahkan.