RENUNG - RENUNGKAN

" Barangsiapa yang tidak menghadap Allah dengan kelembutan-kelembutan ihsan, maka ia akan diseret ke hadapanNya dengan rantai cobaan. Barangsiapa yang tidak mensyukuri beragam nikmat, maka ia menghadapi hilangnya nikmat-nikmat tersebut, dan barangsiapa yang mensyukurinya, sesungguhnya ia telah mempertahankannya dengan ikatannya."

YANG SUDI BERKONGSI IDEA, KOMEN ........ terima kasih

Wednesday, July 28, 2010

Kamu punya 'amanah...tunaikanlah.

Keratan akhbar bertarikh 20hb Jun 2010 (Ahad)

Nota ringkasan keratan akhbar.

1. Kajian terbaru Universiti Putra (UPM) bertajuk : ' Keterlibatan Remaja Dalam Salah Laku Seksual ', dengan 400 responden . Kajian diketuai oleh Prof Madya Dr Mohammad Shatar Sabran, Pengarah Pusat Kokurikulum UPM.
2. Kajian membabitkan jumlah seimbang responden remaja lelaki dan perempuan.
3. Lebih 300 remaja Melayu di bandar dan luar bandar berusia 13 hingga 25 tahun mengakui terbabit dengan salahlaku seksual dan gejala seks bebas, sehingga ada yang menggugurkan janin
4. 85 % daripada mereka mengakui tidak kesal atau malu dan tidak takut dosa, malah menyifatkan pengalaman berkenaan menyeronokkan.
5. Ada responden mengakui terdedah kepada dunia seksual seawal sekolah rendah.
6. Menjadi keutamaan remaja terbabit itu ialah ' buat selagi tidak mengandung.'



JIKA ITULAH HASIL PENEMUANNYA, MAKA TIDAK HAIRANLAH KITA TEMUI APA
YANG KITA LIHAT INI....






KENAPA JADI BEGINI ...?


Kerana sebahagian kita , sebagai individu, samada remaja, dewasa atau orang tua, sebagai sebahagian anggota keluarga, anak, ibu atau ayah, sebagai anggota masyarakat, rakyat atau sebagai pimpinan masyarakat dan negara tidak faham tentang amanat, tidak tahu kita diberi amanat, tidak melaksanakan amanat atau mengkhianati amanat.

Tidak amanah dengan amanah akal, amanah pancaindera, amanah kesihatan, amanah kecantikan, amanah waktu muda, amanah dikurniakan anak, amanah kuasa, amanah pemimpin dan memimpin, dan berbagai.... Cuai dan mengabaikan peringatan Allah dalam Surah Al-Anfal : 27, bermaksud : " Hai orang-orang yang beriman, janganlah kamu mengkhianati Allah dan Rasul dan (juga) janganlah kamu mengkhianati amanat-amanat yang dipercayakan kepadamu, sedang kamu mengetahui,"

PADAHAL BUKANKAH ALLAH TELAH MEMBERI AMARAN......

Menerusi FirmanNya Surah Al Isra' : 32
" Dan janganlah kamu menghampiri zina, sesungguhnya zina itu adalah suatu perbuatan yang keji, dan suatu jalan yang buruk."

Jika setiap individu berperanan mengikut ruang batas keupayaan dan kuasa masing-masing, sambil menghayati serta menguatkuasakan roh ayat ke 32 Surah Al Isra' tersebut, bermula dengan remaja menghindar diri dari sebarang unsur yang boleh membawa kepada perlakuan zina. Ibu bapa sedari awal memberikan benteng kekuatan , ketahanan bagi anak terhadap sebarang unsur tarikan zina. Manakala pimpinan masyarakat dan negara menutup segala ruang yang memungkinkan punca perlakuan zina..... pasti gejala sebagaimana penemuan kajian di atas tidak akan berlaku.

BUKANKAH ALLAH YANG MAHA BIJAKSANA, MAHA MENGETAHUI AKAN SEGALA UBAT PENYAKIT DAN PERMASALAH MANUSIA........?
KENAPA RAGU DAN TIDAK PATUH ....?


3 comments:

  1. "Maka biarkanlah mereka hingga mereka menemui hari (yang dijanjikan kepada) mereka yang pada hari itu mereka dibinasakan." (At-Thur:45)

    ReplyDelete
  2. Ya..Allah lindungilah diriku serta zuriat keturunanku dari kebejadan itu....

    ReplyDelete
  3. jika mereka telah melakukan nya maka bantu lah mereka.... mereka masih muda dan masih berpeluang bertaubat....kasihanilah mereka.....

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Demi Al-'Ashr : ayat 3. Kecil tapak tangan nyiru ditadahkan.