RENUNG - RENUNGKAN

" Barangsiapa yang tidak menghadap Allah dengan kelembutan-kelembutan ihsan, maka ia akan diseret ke hadapanNya dengan rantai cobaan. Barangsiapa yang tidak mensyukuri beragam nikmat, maka ia menghadapi hilangnya nikmat-nikmat tersebut, dan barangsiapa yang mensyukurinya, sesungguhnya ia telah mempertahankannya dengan ikatannya."

YANG SUDI BERKONGSI IDEA, KOMEN ........ terima kasih

Friday, July 30, 2010

Peliharalah.....dari api Neraka.


Keratan akhbar (Ahad) 25 Julai 2010

Nota ringkas kandungan berita:

1. 768 remaja seawal umur 13 tahun melahirkan anak (sebahagian besarnya luar nikah) sejak 2008 hingga Jun 2010 akibat pergaulan bebas.
2. Kadar kelahiran meningkat mendadak mutakhir ini dengan 111 kes remaja bawah umur hamil, bagi tempoh 4 bulan petama tahun 2010, berbanding 113 kes sepanjang 2009 dan 107 kes pada 2008.
3. Di negara ini secara purata seorang bayi luar nikah dilahirkan pada setiap 17 minit.
4. Sejak tahun 2000 hingga Julai 2008, statistik menunjukkan bilangan bayi yang tidak dicatatkan nama bapa dalam sijil kelahiran adalah seramai 257,000 orang.

Wahai ibu-ayah, para pendidik, pemimpin dan orang yang bertanggungjawab tidakkah semua itu amat membimbangkan dan menggerunkan. Kadar yang ditunjukkan mungkin akan melonjak lagi . Apakah kadar yang mungkin mendadak naik lagi itu akan disumbang oleh anak kita, cucu kita atau sesiapa dari zuriat kita? Atau disumbang oleh rakyat yang pernah kita menguasai, dan dipertanggungjawabkan kita atas mereka.

Bagaimana agaknya jika diwaktu itu kita sedang juga dalam gawat menghadapi persoalan dalam kubur ? Persoalan di 'sana' belum selesai, masih kritikal, yang tidak pasti berjaya melepasinya, saham dari amalan perbuatan yang tidak senonoh itu pula mengalir masuk .... Aduhai bagaimana nasib. Dalam kita tertunggu-tungu bantuan dari amal dan doa' anak yang soleh...., tiba-tiba yang dihantar adalah malapetaka dari dosa anak yang sedang seronok ketagihan seks tanpa batasan. Di tambah beban dari dosa kejamnya mereka membunuh zuriat yang sudah bernyawa, yang ada waktu manjadi santapan anjing-anjing liar dijalanan. Bagaimana mereka mampu mengirim doa' , sedang mereka lupa segala...Aduhai......

Atau kita sebagai pemimpin, apakah dosa kemungkaran itu boleh diabaikan sahaja, tanpa kita ditanyai atau dipertanggungjawabkan? Mana mungkin, kerana semua kita adalah pengembala, yang pasti akan ditanyai semuanya.

Firman Allah Surah Al-Qiyamah : 36)

" Apakah manusia mengira, bahawa ia akan dibiarkan begitu sahaja (tanpa pertanggung jawaban) ? "

Kepada ibu-ayah ingat firman Allah Surah At-Tahrim :6

"Wahai orang-orang yan beriman , peliharalah diri kamu dan keluarga kamu dari api neraka, yang bahan bakarnya adalah manusia dan batu; penjaganya malaikat-malaikat yang kasar, yang keras, yang tidak mendurhakai Allah terhadap apa yang diperentahkanNya kepada mereka dan selalu mengerjakan apa yang diperintahkan."

Dan juga pesanan Rasulullah saw ;

" Orang lelaki bertanggungjawab di dalam rumah isterinya dan dia akan ditanya tentang isi rumahnya."
Hadith riwayat Bukhari & Muslim.

Ingat lagi pesanan Rasulullah saw;

" Sesungguhnya Allah akan bertanya setiap penanggungjawab akan tanggungjawabnya, apakah dia telah memeliharanya ataupun mensia-siakannya."
Hadith riwayat Ibn Hibban.

Kepada semua Rasulullah mengingatkan;

" Setiap kamu adalah pengembala, dan setiap daripada kamu bertanggungjawab terhadap gembalaannya."
Hadith riwayat Bukhari & Muslim.

" Peliharalah diri kamu dan keluarga kamu dari api neraka." (At-Tahrim : 6)
" Yang (membakar) sampai ke hati." (Al-Humazah : 7)









1 comment:

  1. Keadaan ummat ini semakin kritikal.Mari kita gerakkan ummat ini.Sedarkan mereka tentang masud sebenar ummat ini di utus Allah.Menyeru kepada kebaikan dan cegah perkara mungkar.Jika ummat masih terhegeh2 menjadikan dunia maksud hidupnya pasti ummat ini akan dihina Allah seperti yang berlaku hariini didepan mata kepla kita .Wallahualam...

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Demi Al-'Ashr : ayat 3. Kecil tapak tangan nyiru ditadahkan.