RENUNG - RENUNGKAN

" Barangsiapa yang tidak menghadap Allah dengan kelembutan-kelembutan ihsan, maka ia akan diseret ke hadapanNya dengan rantai cobaan. Barangsiapa yang tidak mensyukuri beragam nikmat, maka ia menghadapi hilangnya nikmat-nikmat tersebut, dan barangsiapa yang mensyukurinya, sesungguhnya ia telah mempertahankannya dengan ikatannya."

YANG SUDI BERKONGSI IDEA, KOMEN ........ terima kasih

Thursday, June 17, 2010

kata-kata hati (7) Kebetulankah atau ' Isyarat ' Tuhan

Catatan perjalanan akhir Muhammad Huzaifah bin Mohammed Huzazi. Pelajar tahun 2(UMT) Kursus Ijazah Teknologi Alam Sekitar. Lahir 23 Syaaban 1409 (30 Mac 1989) Kembali menemui Rabb kita, (lemas)pada 21 J/Awwal 1431 (4 Mei 2010) semasa misi dakwah 40 hari ke Bluran, Sandakan.


Anak...

Naluri seorang bapa, apatah lagi ibu , pasti senantiasa mengingat dan bimbangkan keadaan anak-anak mereka samada di dunia... apatah lagi di alam sana...

Anak....., jika abah pernah memarahi anak dahulu, bukan bererti abah tidak mengasihi anak. Tetapi segalanya adalah lantaran kasih dan sayang yang tiada tepinya. Bimbangkan segala-galanya.

Anak... kini setelah anak pergi... perasaan itu semakin menebal. Antara yakin dengan janji Tuhan dan rasa cemas, bimbang, silih berganti mengambil tempat di hati. Namun sekurang-kurangnya dua kejadian yang abah lalui benar-benar menjadi penenang jiwa kami yang bimbang.

Pertama : Tanggal 25hb May 2010, abah menziarahi Along ' K ' yang sedang sakit. (Kini Along ' K ' telah juga kembali ke pangkuan Ilahi) Bertolak selepas kerja. Singgah di Masjid Bagan Terap untuk solat Maghrib, kemudian terus Ke Binjai Jaya. Terdetik untuk menunggu waktu Isyak di Masjid baru Binjai Jaya. Kebetulan Ustaz Miswan (pendakwah bebas) sedang berkuliah , perihal hari qiamat. Entah bagaimana terpacul dari mulut ustaz suatu ketika dia pernah bertanyakan seorang beragama, alim yang tugasnya banyak mengurus hal-hal kematian. " Tuan, ada tak boleh kita lihat tanda-tanda orang yang mati dalam Khusnul khatimah ?" Tuan guru menjawab , " Ada ". Ustaz bertanya lagi; " Jika ada ... apa tandanya ? " Tuan guru menjawab, " Tubuhnya lembut, tidak kaku, manakala dahi dan mukanya berpeluh."

Dari Buraidah bin Al Khasib berkata, sesungguhnya aku pernah mendengar bahawa Rasulullah saw bersabda : " Matinya seorang mu'min itu tandanya terkeluar peluh didahinya."

Hadith riwayat Imam Ahmad, An Nasai, At Tirmizi, Ibnu Majah dan Al Hakim berkata bahawa hadith ini sahih dengan rawi-rawi Imam Muslim.

Subhanallah.........Alhamdulillah.........Allahu akbar!

Anak ....berbetulan begitulah jasad anak adanya.

Kedua : Tanggal 5hb June 2010, abah ke Masjid Seri Petaling kerana ingin mengambil barangan anak dan menemui rakan seusaha anak yang baru kembali dari misi da'wah di Bluran , Sandakan. Abah sampai di sana sekitar lebih kurang 20 minit sebelum masuk waktu Zohor. Setelah waktu solat, seorang Imam muda (abah kira dia seorang hafiz - jika di nilai dari gaya bacaannya) membacakan sebuah hadith dari sebuah kitab Arab (tak pasti kitab apa).

Hadithnya bermaksud begini:

Abu Hurairah ra meriwayatkan bahawa Rasulullah saw bersabda; " Terdapat 7 golongan orang yang mendapat lindungan arasNya pada hari yang tidak ada lindungan selain lindunganNya..

1. Pemimpin yang adil
2. Pemuda yang masanya dihabiskan untuk beribadat kepada Allah swt
3. Seorang yang hatinya terpaut pada masjid
4. Dua lelaki yang berkasih sayang, bertemu dan berpisah kerana Allah swt
5. Lelaki yang digoda oleh wanita cantik dan berpengaruh untuk melakukan maksiat, tetapi dia menolak dengan mengatakan "Aku takutkan Allah "
6. Sesaorang yang bersedekah dan menyembunyikannya sehingga tangan kanannya tidak mengetahui apa yang diberikan oleh tangan kirinya.
7. Sesaorang yang mengingati Allah ketika bersendirian, sehingga mengalir air matanya kerana Allah swt

Hadith riwayat Muslim.

Alhamdulillah....

Semoga Allah menerima semua amal-amal kita, dan mudah-mudahan Allah membenarkan usaha dan segala amal-amal anak setelah anak menekuni sekurang-kurangnya dalam 3 perkara iaitu; Pemuda yang masanya dihabiskan untuk beribadat kepada Allah swt, seorang yang hatinya terpaut pada masjid dan dua lelaki yang berkasih sayang, bertemu dan berpisah kerana Allah swt.
Ameen.......!!!

1 comment:

  1. ASSALAMUALIKUM W.B.T... Alhamdulillah,Allah s.w.t ptemukn juga dgn ayah arwah huzaifah,sy tcari2 bgmne nak ucap kn rs tq.. utk pengetahuan pcik,arwah ad dtg zirah sy di UDM kampus KUSZA.. waktu di campus sy tlalu aktif sehingga kn x de mse utk KELUAR ke jln Allah.so,arwah dtg bsama abg wafi mberi sdikit nasiht n pndgn,mseh hangat lg nasiht yg dibri kn kpd sy n tringt senyuman arwah n lambaian tgn ketika hdk pulng smula ke UMT yg tletak bseblhn dgn UDM.sy dt tau brite kematian arwah agak lewat iaitu pd 24 may 2010 mlalui salh seorg rkn seusaha.linangan air mata tatkala dikhabarkn brite pemergian arwah,sy sgt tkjot.asbab dr brite tsebut sy trus ke sri ptaling utk klua 40 hari,kini sy bru 1 hari pulng dr "KELUAR".Apa yg sy ingin ucap kn skire bye arwah mseh ad "TQ bebyk,asbab ziarah anta,Allah pilih sy utk wat usaha ni smula",tp arwah dh x de,jd ucpn ni sy tujukn kpdpcik sbg p'ganti kpd arwah huzaifah. sy ingin skali mhubungi kluarga arwah tapi,x tau cam ne nk contact,ble x if pcik send kt sy address pcik di hp sy 0148404506,or email sy rayyan_248@yahoo.com. doa sy moga2 huzaifah di tempat kn di sisi para syuhada' AMIN>>> from,ABU HANIFAH BIN SHAHRIL

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Demi Al-'Ashr : ayat 3. Kecil tapak tangan nyiru ditadahkan.