RENUNG - RENUNGKAN

" Barangsiapa yang tidak menghadap Allah dengan kelembutan-kelembutan ihsan, maka ia akan diseret ke hadapanNya dengan rantai cobaan. Barangsiapa yang tidak mensyukuri beragam nikmat, maka ia menghadapi hilangnya nikmat-nikmat tersebut, dan barangsiapa yang mensyukurinya, sesungguhnya ia telah mempertahankannya dengan ikatannya."

YANG SUDI BERKONGSI IDEA, KOMEN ........ terima kasih

Friday, June 18, 2010

Siapakah yang memperkenan doa itu ?

Keratan akhbar

Tidak salah rasanya jika saya ingin mengongsi kembali berita yang pernah memenuhi dada akhbar suatu ketika dahulu...Sabtu 13 hb MAC 2010 . Bagi sesiapa yang kebetulan pada tarikh tersebut tidak berkesempatan untuk membacanya, berikut saya tuliskan semula sebahagian yang penting dari berita tersebut.

KOTA BHARU - Solat istisqa yang diadakan awal pagi semalam, memberi keinsafan kepada lebih 2000hadirin apabila hujan mula turun sebaik sahaja rakaat pertama solat dilakukan. Solat bermula jam 8.30 pagi itu diimamkan Menteri Besar, Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat di padang Perdana, bersebelahan dengan Stadium Sultan Muhammad ke IV, dekat sini.

Ketika Nik Aziz sedang membaca surah Al Fatihah pada rakaat pertama, hujan lebat mula membasahi ribuan jamaah yang menunaikan solat tersebut. Solat istisqa adalah kali kedua diadakan di Kelantan selepas pertama kali dianjurkan beberapa tahun lalu akibat kemarau panjang.

Sementara itu, Nik Aziz ketika ditemui berkata, beliau bersyukur kerana menganggap doa rakyat Kelantan minta diturunkan hujan itu segera dimakbulkan Allah swt.

"Syukur, kita solat Istsqa hari ini (semalam) mendapat sambutan baik dan ditengah-tengah solat turun hujan. Saya sendiri didedah oleh Allah swt dengan air hujan yang pertama semasa solat hari ini (semalam). Sangat-sangat besarlah harapan mudah-mudahan Allah beri pada kita kebahagiaan di dunia dan akhirat."

" Tiada erti kita bahagia di dunia tetapi akhirat kelak kita masuk neraka. Dengan sebab itu, saya berusaha supaya rakyat kelantan faham bahawa kesusahan yang berlaku atas dunia ini adalah berpunca daripada dosa," katanya.

KOMENTAR.....
Cuba kita kosongkan hati dan minda kita....
Cuba renung dan fikir-fikirkan secara mendalam...seikhlasnya...
Apakah kalau sekiranya tiada Tuhan Yang Maha Berkuasa, Maha Pengatur segalanya .... apakah hanya kebetulan hujan itu turun saat solat belum pun lagi selesai...melainkan mesti di sana ada Tuhan yang memperkenankannya.
Subhanallah...Allahu Akbar....

Firman Allah S. As Syura :26
" Dan Dia memperkenankan doa orang-orang yang beriman serta mengerjakan amal yang soleh dan menambah pahala kepada mereka dari karuniaNya."

Firman Allah S. An Naml : 62
"Atau siapakah yang memperkenankan doa orang yang dalam kesulitan, apabila ia berdoa kepadaNya, dan yang menghilangkan kesusahan dan yang menjadikan kamu (manusia) sebagai khalifah di bumi ?

Firman Allah S.Ibrahim : 39
"Sesungguhnya Tuhanku, benar-benar Maha Mendengar (memperkenankan) doa."

Firman Allah S. Ar Rad : 14
" Hanya bagi Allah-lah (hak mengabulkan) doa yang benar."

Firman Allah S. Hud : 61
" Sesungguhnya Tuhanku amat dekat (rahmatnya) lagi memperkenankan (doa hambaNya)."

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Demi Al-'Ashr : ayat 3. Kecil tapak tangan nyiru ditadahkan.