RENUNG - RENUNGKAN

" Barangsiapa yang tidak menghadap Allah dengan kelembutan-kelembutan ihsan, maka ia akan diseret ke hadapanNya dengan rantai cobaan. Barangsiapa yang tidak mensyukuri beragam nikmat, maka ia menghadapi hilangnya nikmat-nikmat tersebut, dan barangsiapa yang mensyukurinya, sesungguhnya ia telah mempertahankannya dengan ikatannya."

YANG SUDI BERKONGSI IDEA, KOMEN ........ terima kasih

Saturday, June 19, 2010

Cristiano Ronaldo dan Qiyaamu'al-layl

Terjaga dari tidur, lalu bangun diwaktu malam adalah biasa bagi semua orang. Kadang-kadang terjaga kerana keperluan tabie manusia, tak tertahan perlu kebilik air. Ada waktu terjaga kerana dentuman petir, kucing berkelahi di atas bumbung rumah, anjing menyalak, atau anak menangis meminta disusui. Kerap juga terjaga dari tidur kerana mimpi yang entah apa-apa, seumpama mimpi dikejar badak sumbu, yang sumbunya tajam runcing. Jarak terlalu hampir, lari sehabis daya, tapi kaki pulak tersandung cuma dek sebatang ranting kecil. Menjerit, lalu terjaga. Ramai juga terjaga lantaran dicuit oleh suami atau isteri.
Ada waktu memang kita inginkan terjaga, pasangkan jam loceng, 'set alarm handset', dan berbagai kerana nak mentelaah pelajaran sebab peperiksaan dah terlalu hampir. Untuk bangun ada waktunya memang agak sukar. Kerap juga jam atau 'alarm handset' akan dimatikan sahaja kerana tak ada kuasa mengatasi nikmat tidur, atau tak berdaya mengangkat beratnya selimut.
Namun, terkini, kajian mendapati kadar orang bangun malam meningkat mendadak secara luar biasa sejak 11hb Jun2010. Majoriti tidak lagi menghadapi terlalu banyak masalah untuk bangun. Nikmat tidur sudah dapat diabaikan, manakala selimut tidaklah seberat selalu. Keadaan ini tidaklah pelik kerana waktu-waktu ini pasukan bola sepak kesukaan masing-masing sedang beraksi di Afrika Selatan, dalam Kejohanan Piala Dunia FIFA. Untuk bertahan selama sekitar lebih kurang 95 minit bukan masalah lagi.
Terima kasih pada bintang-bintang ternama bolasepak dunia yang sedang beraksi di sana. Terima kasih Cristiano Ronaldo, terima kasih Fabio Cannavaro, terima kasih Daniele De Rossi, terima kasih Antolin Alcaras dan ramai lagi. Lantaran keindahan permainan dan 'skill ' menakjubkan kalian mampu menahan sebahagian besar manusia dari terus tidur.
Apa kata dikesempatan kita mudah bangun tidur diwaktu-waktu dinihari itu kita gunakan sebahagiannya untuk menyahut saranan Tuhan yang bermaksud ;
" Bangunlah (untuk sembahyang) dimalam hari , kecuali sedikit (daripadanya), iaitu seperdua atau kurangilah dari seperdua itu sedikit, atau lebih dari seperdua itu. dan bacalah Al Qur'an itu dengan perlahan-lahan. Sesungguhnya Kami akan menurunkan kepadamu perkataan yang berat. Sesungguhnya bangun diwaktu malam adalah lebih tepat (untuk khusyuk) dan bacaan diwaktu itu lebih berkesan."
Surah Al Muzammil : 2-6

Firman Allah lagi ;
" Dan bangunlah pada sebahagian dari waktu malam hari , bersembahyang tahajjudlah kamu sebagai suatu ibadah tambahan bagimu, mudah-mudahan Tuhanmu mengangkat kamu ke tempat yang terpuji."
Surah Al Israa' : 79

Dari Jabir ra. berkata , Rasulullah saw bersabda ;

" Pada malam hari ada satu saat (yang berkat) dimana jika seseorang muslim menepati saat itu dan berdoa kepada Allah meminta keberkatan dunia atau akhirat, nescaya Allah kabulkan doanya. Keadaan ini ada pada tiap malam."
Hadith riwayat : Muslim

1 comment:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Demi Al-'Ashr : ayat 3. Kecil tapak tangan nyiru ditadahkan.